Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Uitgangspunten organisatie van het onderwijs
Bij het realiseren van het onderwijsaanbod gebruikt onze school onderstaande uitgangspunten: ·
- Het onderwijsaanbod past binnen de beleidskaders van RENN4.
- Het onderwijsaanbod is regionaal geformuleerd.
- Het onderwijsaanbod is gericht op schakeling naar regulier basis- en voortgezet onderwijs, speciaal basisonderwijs en praktijkonderwijs.
- Het onderwijsaanbod geeft een uitwerking van de kerndoelen voor speciaal onderwijs.
- In het aanbod taal en rekenen/wiskunde zijn de referentieniveaus taal en rekenen ijkpunten voor wat betreft de voor de leerlingen te halen eindniveaus.
- Voor leerlingen die niet in staat worden geacht referentieniveau 1f (leerroute 2 en 3) of 1s (leerroute 1) te halen, zijn de te behalen niveaus aangegeven in passende perspectieven voor rekenen en taal.
- Het onderwijsaanbod sluit aan op de programma’s van het regulier basis- en voortgezet onderwijs, speciaal basisonderwijs en praktijkonderwijs.
- Taal en communicatie hebben een centrale rol in het aanbod, zowel bij de leergebied specifieke als de leergebied overstijgende vakken.
Doelgroepenmodel
Onze school maakt gebruik van het landelijk doelgroepenmodel (doelgroepenmodel.lecso.nl) waarmee onderbouwd en transparant het maximaal haalbare eindniveau en het benodigde onderwijsaanbod, ondersteuning goed in kaart worden gebracht. Daardoor is onze school in staat om planmatig te kijken wat de leerling nodig heeft. Met dit model wordt verder gekeken dan IQ-scores. Nadrukkelijk worden ook andere factoren van het kind betrokken. Deze brede interpretatie is van groot belang, zeker als de cognitieve mogelijkheden en de sociaal-emotionele vaardigheden ver uit elkaar liggen.
Het instroomprofiel en de uitstroombestemming vormen het begin- en eindpunt bij de vaststelling van de doelgroep van een leerling. Om de uitstroombestemming te bereiken heeft de leerling specifieke ondersteuning nodig. De factoren van een leerlingen worden in het doelgroepenmodel ingevuld om zo te komen tot een “leerlingprofiel”. Daarmee wordt zowel de eindbestemming, leerroute en ondersteuningsbehoefte van de leerling inzichtelijk gemaakt. Met name bij leerlingen met een gedifferentieerd profiel zal het vaststellen van een leerroute niet gemakkelijk zijn.
Het doelgroepenmodel kent zeven leerroutes. Op dit moment zijn er geen leerlingen binnen de school die uitstromen naar belevingsgerichte dagbesteding en een onderwijsaanbod op het niveau van de Planciusleerlijn vragen. Daarom wordt leerroute 1 uit het doelgroepenmodel niet opgenomen in het overzicht.
Leerroute 2 en 3 kennen als uitstroombestemming het VSO-ZML met een uitstroomniveau van respectievelijk 3 en 6 op de leerlijn ZML (CED-groep). Leerlingen geplaatst op leerroute 4 stromen uit naar het VSO-ZML (met uitstroomniveau 9 op de leerlijn ZML), het VSO (arbeid) of het Praktijkonderwijs (PRO). Voor uitstroom naar het VSO of PRO wordt als einddoel functioneringsniveau M5 gesteld. Leerroute 5 bereidt leerlingen voor op uitstroom naar het PRO of V(S)O VMBO-BB. Functioneringsniveau E5-E6 is het uitstroomniveau voor deze leerlingen. Leerlingen in route 6 stromen uit naar het V(S)O VMBO-KB en VMBO-GT met als uitstroomniveau M7-M8 (= referentieniveau 1F). Tenslotte bereidt leerroute 7 leerlingen voor op uitstromen naar het V(S)O, HAVO of VWO. Zij stromen uit op functioneringsniveau hoger dan M8 (=referentie niveau 1S/2F).
Komend schooljaar 2022-2023 wordt er geen kleuteronderwijs aangeboden op locatie Bladergroenschool Winschoten. De kleuters in de omgeving ontvangen een gezamenlijk gespecialiseerd onderwijsaanbod op de Stuwe. Dit is een samenwerking met SBO de Delta en SO de Meentschool. De gedragsdeskundige en intern begeleider zijn inhoudelijk betrokken bij deze samenwerking.
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
Leerlingen krijgen op de Bladergroenschool in Winschoten gedurende een schooljaar 940 uur les. We werken volgens het Hoornsmodel, dat betekent dat de onder- en bovenbouw hetzelfde aantal uren onderwijs draait. De leerlingen ontvangen 26 lesuren per week, dat betekent op jaarbasis 1352 uur.
Met aftrek van de vakantie uren, margedagen en andere vrijdagen blijven er in totaal 966 uren onderwijstijd voor de leerlingen over. Dat betekent op jaarbasis dat de leerlingen een week (26 uur) meer onderwijstijd aangeboden krijgen. Met deze 26 uur boven de norm proberen we calamiteiten te ondervangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ziekte van de leerkracht er geen mogelijkheid is om de leerlingen op te vangen (ouders worden dan verzocht hun kind thuis te houden), personeelstekort, ernstige weersomstandigheden of andere onvoorziene redenen.
De fruit- en lunchpauzes worden op deze locatie ingevuld als onderwijstijd in de vorm van Sociale vaardigheid (PAD - Programma Alternatieve Denk strategieën) en Burgerschap: jeugdjournaal/actualiteit en daarnaast is er afgelopen schooljaar educatief technisch speelgoed aangeschaft die ingezet wordt op deze momenten, hierin zit een opbouw qua ontwikkeling in vaardigheden van de onderbouw naar de bovenbouw. Het pleinspelen wordt voor gestructureerd door de leerkrachten. Op de lange dagen (maandag, dinsdag, donderdag) tellen we de buiten pauzes in de middag niet mee als onderwijstijd.
Er is een samenwerking met het MKD. De werkwijze van het MKD sluit aan bij de werkwijze van de Bladergroenschool, locatie Winschoten.
Komend schooljaar 2022-2023 wordt er geen kleuteronderwijs aangeboden op locatie Bladergroenschool Winschoten. De kleuters in de omgeving ontvangen een gezamenlijk gespecialiseerd onderwijsaanbod op de Stuwe. Dit is een samenwerking met SBO de Delta en SO de Meentschool. De gedragsdeskundige en intern begeleider zijn inhoudelijk betrokken bij deze samenwerking.