Wat is de klachtenregeling?
Waar samengewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken, anderzijds. Hierover kunt u praten met de vertrouwenspersoon van de school of met de schoolleiding. Hebt u met elkaar gesproken maar komt u toch niet tot een oplossing, dan kunt u als ouder of leerling een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon.
De vertrouwenspersonen van de Paschalisschool zijn:
Jeroen Verhoeven: [email protected] (aanwezig op ma-di-wo-do)
Jolijn Derks: [email protected] (aanwezig op ma-di-woe-do-vrij)
Kans & Kleur heeft een klachtenregeling die geldt voor alle scholen die bij Kans & Kleur zijn aangesloten en voor de hele organisatie. Kans & Kleur hecht aan een zorgvuldige klachtafhandeling. In iedere klacht ligt immers een advies besloten. Mensen kunnen met hun klacht in eerste instantie terecht bij de groepsleerkracht en de schooldirecteur. Zijn mensen niet tevreden met de wijze waarop de school de klacht heeft afgehandeld dan kunnen ze terecht bij het bestuur van Kans & Kleur. Voorwaarde is wel dat de directeur van de school op de hoogte is van de klacht.
Kans & Kleur is aangesloten bij de Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). Deze commissie neemt kennis van klachten over een gedraging of beslissing van iemand die betrokken is bij de desbetreffende school. De commissie onderzoekt de ingediende klacht en brengt advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht. De commissie kan in haar advies een aanbeveling doen over maatregelen die het bevoegd gezag kan nemen. Een klacht moet binnen een jaar worden ingediend bij de commissie. Het adres van deze commissie is:
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 394
3440 AJ Woerden
070-3861697
[email protected]
Op de site www.gcbo.nl vindt u informatie over de klachtenprocedures en samenstelling van deze commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie
Externe vertrouwenspersonen
Omdat mensen soms een drempel ervaren een klacht zelf aan de school voor te leggen of omdat zij soms het gevoel krijgen dat zij onvoldoende gehoor vinden heeft Kans & Kleur externe vertrouwenspersonen. Deze vertrouwenspersonen staan mensen met een klacht terzijde. Deze mensen zijn niet in dienst van Kans & Kleur en zijn daarmee onafhankelijk. De vertrouwenspersoon kan ingeschakeld worden door iedereen die een relatie heeft met Kans & Kleur of één van haar scholen: ouders, medewerkers, leerlingen, buurtbewoners of samenwerkingspartners. De vertrouwenspersonen kennen geen termijn waarbinnen ze ingeschakeld moet worden.
De vertrouwenspersonen van Kans & Kleur zijn:
Eefje van Antwerpen: [email protected]
Tel. 06-28636387
Maarten van de Laarschot: [email protected]
Tel. 06-81538337
Vertrouwenswerk.nl.
Klachten over privacy
Mensen die een klacht hebben over hoe een school van Kans & Kleur omgegaan is met privacygevoelige gegevens van hen, kunnen dit melden bij de directie van de school of bij het bestuur.
Kans & Kleur heeft in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming een externe functionaris gegevensbescherming. Hiervoor heeft Kans & Kleur een overeenkomst gesloten met de Lumengroup. Een ieder die betrokken is bij Kans & Kleur mag voor vragen, opmerkingen of klachten over privacy ook rechtstreeks in contact treden met de functionaris gegevensbescherming via het contactformulier.