Obs Prinses Margrietschool

Dennenweg 4 8881 CJ West-Terschelling

  • Schoolfoto van Obs Prinses Margrietschool
  • Schoolfoto van Obs Prinses Margrietschool
  • Schoolfoto van Obs Prinses Margrietschool

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Het team bestaat uit 16 medewerkers, zie team Obs Prinses Margrietschool

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht wordt een vervanger gezocht. Er zijn een aantal vervangers beschikbaar op het eiland. Wanneer deze vervangers niet beschikbaar zijn, probeert de school vervanging van de wal te laten komen. Het tekort aan invallers is ook op onze school merkbaar. Wanneer er geen vervanging is, wordt getracht intern met inzet van intern begeleider, onderwijsassistent en directeur de vervanging op te lossen. Eventueel kunnen er nog groepen worden samengevoegd. Wanneer dit echter te lang duurt of niet verantwoord is, kan de locatiedirecteur besluiten een groep naar huis te laten gaan.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De inrichting van ons onderwijs, kenmerkend voor obs Prinses Margrietschool:

  • Combinatiegroepen Kansrijk Combineren: aansluitend bij de ontwikkeling en onderwijsbehoeften van kinderen. Zij worden ondersteund en uitgedaagd om eigenaarschap te ontwikkelen.
  • Van spelend leren naar leren! De natuurlijke overgang vindt plaats van groep 1-2-3 naar groep 4.
  • In de onderbouw wordt gewerkt aan doelen voor taal, rekenen, motoriek en sociale en emotionele ontwikkeling vanuit thematisch werken met veel tijd en aandacht voor spel!
  • Groepsdoorbrekende activiteiten met alle leeftijden, bijvoorbeeld tijdens het werken met de Kernconcepten.
  • De kinderen werken aan een weektaak. Dit is volgens een vaste opbouw vanaf groep 3 tot en met groep 8. We leren de kinderen plannen vanaf groep 1 (bijv.  takenbord) tot en met groep 8 ( bijv. weektaak en huiswerk).
  • Op onze school hebben we ervoor gekozen om binnen de methodes te werken op 3 niveaus. Dit betekent dat sommige kinderen delen van de instructie kunnen overslaan en d.m.v. extra verrijkingswerk uitgedaagd blijven om zich te blijven ontwikkelen. Andere kinderen krijgen een verlengde instructie en draaien het minimumgedeelte van de methodes. Zo hebben zij meer tijd om bepaalde aspecten van de stof te herhalen of extra in te trainen. Om dit beleid extra krachtig te kunnen inzetten, wordt de onderwijsassistente ingezet in de groepen.
  • Indien uw kind  structurele ondersteuningsbehoefte heeft, wordt dit met u besproken. Samen verkennen wij dan of er specialistische zorg nodig is of een specifiek onderwijsaanbod. Belangrijk is dat u weet en ervaart dat we hierin geheel samen op weg zijn. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De school maakt voor alle groepen gebruik van de sporthal naast de school.

Zwemlessen voor de groepen 3 t/m 8 worden gegeven in zwembad de Dôbe. Het vervoer is per bus geregeld.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Hoeveel tijd er per week aan de diverse vakken wordt besteed, wordt doelgericht afgestemd op de combinatiegroep. De organisatie binnen een drie/ twee-klassige combinatiegroep is van een andere orde dan de organisatie binnen één jaargroep. Daarnaast kan het voorkomen dat een vak voor de ene groep een andere inspanning vraagt dan voor een andere groep. Ook op individueel niveau kan dit een rol spelen. Binnen het opbrengstgericht werken bekijkt de leerkracht samen met het Sociaal Pedagogisch Kwaliteitsteam wat nodig is voor een groep, een groepje of een individuele leerling. Door te werken met onderbouwde groepsplannen en individuele handelingsplannen wordt onderwijs op maat gegeven. Middels zorgvuldig evalueren kunnen de plannen bijgesteld worden en de onderwijstijd voor een bepaald vak aangepast. Het is de leerkracht die dit uiteindelijk in een weekplanning verwerkt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school voorziet in ruime mate aan de basisvoorziening, beschikt intern over veel deskundigheid en kan extern rekenen op een ruime mate van ondersteuning. Dit impliceer dat wij ook kunnen voldoen aan de vraag naar opvang van kinderen met bijzondere behoeftes. Het voorkomt verwijzing naar SBO en SO. Alle ontwikkelingen in de komende jaren zijn al ingezet en onze plannen zullen deze optimaliseren.

Schoolondersteuningsprofiel:
Onze school heeft een Schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een Schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de (basis-)ondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Op deze manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen die zij nodig hebben.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Terug naar boven