Basisschool Wisperweide

Schoolpad 1-3 1383 EA Weesp

Schoolfoto van Basisschool Wisperweide

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden kinderen regelmatig getoetst om te beoordelen of zij de lesstof beheersen, hoe zij presteren ten opzichte van anderen en zichzelf, en om te ontdekken wat er potentieel in hen zit maar misschien niet tot uiting komt. Deze toetsen, samen met observaties, vormen het leerlingvolgsysteem van de school. Het doel is ook om te bepalen of extra hulp of uitdaging nodig is, waarbij een eventueel handelingsplan met de intern begeleider wordt besproken en de ouders worden geïnformeerd over de inhoud en uitvoering.

Er zijn verschillende soorten toetsen: voor de sociaal-emotionele ontwikkeling worden vragenlijsten gebruikt in groepen 3 t/m 8, die aspecten zoals zelfbeeld, sociale interactie, leerhouding, doorzettingsvermogen en creatief vermogen in kaart brengen. Bij kleuters ligt de focus op observaties in de klas, vastgelegd in het programma Mijn Kleutergroep, om de ontwikkeling op belangrijke gebieden te noteren.Methodetoetsen beoordelen of de aangeboden lesstof beheerst wordt, met vakken als rekenen, taal, en natuur.

Onafhankelijke toetsen, zoals de IEP-toetsen, worden tweemaal per jaar afgenomen om groei in plaats van prestatie te meten, met landelijke normeringen voor vergelijking tussen scholen. Deze toetsen bevatten zowel actuele als toekomstige lesstof, en een afwijkende score kan aanleiding geven tot extra onderzoek, maar meestal is geen actie nodig na de uitkomst.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een doorstroomtoets. Met de toets word gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft eene xtra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de school. De school adviseert ouders en leerlingen bij de keuze op basis van:
? de resultaten tijdens het oefenwerk in de klas,
? de werkhouding van het kind,
? de toetsen van ons LeerlingVolgsysteem(LVS),
? de centrale eindtoets,
? eventueel aanvullend onderzoek ,bijvoorbeeld een IQ-test.

Ouders en leerlingen krijgen informatie over middelbare scholen d.m.v. brochures en de scholengids Gooi-en omstreken en Amsterdam. De ouders beslissen uiteindelijk zelf naar welke school voor voortgezetonderwijs het kind gaat. Zij schrijven hun kind zelf in bij de school van hun keuze. Onze school kan in deze slechts adviseren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zien de school als een samenleving in het klein. Kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Iedereen is verschillend en mag zijn wie hij/zij is. 

We monitoren een aantal belangrijke zaken van de leerling op sociaal-emotioneel gebied:

  • het welbevinden
  • de betrokkenheid
  • sociaal initiatief
  • sociale flexibiliteit
  • sociale autonomie
  • impulsbeheersing
  • inlevingsvermogen

Twee keer per jaar vult de leerkracht een uitgebreide vragenlijst in voor iedere leerling. Hiermee zien we per leerling en per klas aan welke aspecten voorrang geven moet worden in de ondersteuning.

De leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8 vullen ook twee keer per jaar vragenlijsten in over sociale vaardigheden en leer- en leefklimaat in.

De uitkomst van de monitoring geeft aan welke lessen uit onze lessen sociaal-emotionele ontwikkeling prioriteit krijgen.

In ons daltononderwijs is uitgebreid aandacht voor het opgroeien tot autonome en betrokken volwassenen. Daarbij mag ieder kind zichzelf zijn en moet ieder kind zich veilig voelen.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen bevorderen
  • Omgaan met gevoelens
  • Respectvol gedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven