Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Maaskei verzorgt primair en voortgezet speciaal onderwijs voor Zeer Moeilijk Lerenden (ZMLK) en leerlingen die meervoudig gehandicapt zijn (MG). Onze leerlingen zijn in het bezit van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV).
We hebben twee afdelingen: de afdeling speciaal onderwijs (SO) en de afdeling voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Daarnaast zijn er 3 onderwijszorggroepen waarbij onderwijs en zorg samen werken.
In bewerking
We hebben een so-afdeling en een vso-afdeling. Iedere afdeling heeft meerdere klassen. De gemiddelde groepsgrootte varieert van 7 tot 16 leerlingen. In iedere groep wordt zowel individueel als groepsgewijs gewerkt. Elke leerling heeft immers zijn eigen hulpvraag.
Leerroute
Op de Maaskei zijn 4 leerroutes D1, D2, D3 en Arbeid. Het verwachte ontwikkelingsperspectief en het uiteindelijke uitstroomperspectief van onze leerlingen zijn leidend bij de indeling in een leerroute. Dat is maatwerk en we stellen de ontwikkeling en het leren van de leerling altijd centraal. Schotten tussen leerroutes mogen nooit verhinderen over de grenzen heen te kijken als dit in het belang is van leerlingen is. Elke leerroute is opgesplitst in verschillende trajecten met leerdoelen. Bij de indeling in trajecten kijken we naar de leer-/ontwikkel behoeften van onze leerlingen.
De specifieke ondersteuning van de Maaskei bestaat uit: onderwijsassistenten in elke groep, logopediste voor met name SO leerlingen, schoolmaatschappelijk werk op afroep, fysiotherapie, ergotherapie, speltherapie, psychologisch assistente voor 2 dagdelen en een ICT coördinator en bieden in de basis aan alle leerlingen van de Maaskei ondersteuning.