Daltonschool de Morgenzon

Landweer 2 7232 CT Warnsveld

  • Schoolfoto van Daltonschool de Morgenzon
  • Schoolfoto van Daltonschool de Morgenzon
  • Schoolfoto van Daltonschool de Morgenzon
  • Schoolfoto van Daltonschool de Morgenzon
  • Schoolfoto van Daltonschool de Morgenzon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoetsscore zien wij, in tegenstelling tot wat landelijk een trend lijkt te worden, niet als een indicator voor goed of slecht onderwijs. Daar waar instanties met een eindscore ‘aan de haal’ lijken te gaan en instituten en leerlingen afrekenen op kille cijfers, willen wij graag de nuance zoeken en in gesprek gaan over de behaalde resultaten; een kind is meer dan alleen een cijfer!Wij werken met ontwikkelperspectieven bij leerlingen vanaf groep 6 die een achterstand van meer dan anderhalf jaar onderwijs hebben en waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat ze niet de einddoelen van groep 8 zullen halen. Zij doen niet mee aan de eindtoets CITO maar maken een niveautoets. De score daarvan wordt omgezet naar een citoscore, die landelijk wordt gewogen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de citotoetsen afgenomen voor de kinderen van de groepen 3 t/m 8. De kinderen van groep 2 krijgen in februari een check op de (voorbereidende) taal- en rekendoelen middels een cito toets. 

In de onderbouw worden de leerlingen aan de hand van ontwikkelingsdoelen geobserveerd door de leerkracht. De leerkracht noteert de vorderingen in een digitaal registratiesysteem. Per ontwikkelingslijn wordt op deze manier een duidelijk overzicht gecreëerd van de ontwikkeling van ieder kind. 

Naast de citotoetsen vinden er tussentijdse checkmomenten plaats, gericht op een of meerdere leerdoelen die centraal staan voor een bepaalde periode. Die checkmomenten zijn vooral bedoeld als informatie voor de leerkracht. De leerkracht weet waar het kind staat en wat het kind nodig heeft om weer een stapje verder in het ontwikkelingsproces te maken. Uiteraard worden deze ontwikkelingen ook met ouders en kinderen besproken. 

Tussentijdse resultaten op schoolniveau worden ook met de ouders gecommuniceerd. Niet alleen de eindtoetsen worden besproken, ook de opbrengsten per vakgebied (februari/juni). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen de vorderingen van onze leerlingen tot 4 jaar nadat zij bij ons op school zijn vertrokken en krijgen hiervoor jaarlijks een terugkoppeling. We gebruiken deze gegevens om onze verwijzing te evalueren en, waar nodig, bij te stellen. De afgelopen jaren zijn weinig tot geen leerlingen afgestroomd naar een lager niveau, wat aangeeft dat onze inschatting van wat kinderen kunnen op een zeer aanvaardbaar niveau ligt, gebaseerd op realisme.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven