Kindcentrum de Wiekslag

Tijmstraat 2 7383 XR Voorst

Schoolfoto van Kindcentrum de Wiekslag

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Wiekslag maakt bij afwezigheid door de werknemers gebruik van invallers uit de IJsselpool. Incidenteel wordt ook vervanging geregeld door binnen het team te ruilen van werkdag. Mocht de invalpool geen vervanging kunnen leveren, dan worden collega's met ambulante taken gevraagd om extra te komen werken.   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Wiekslag kan met het huidige leerlingenaantal vier combinatiegroepen maken. Alle groepen hebben rond de 20 leerlingen. Voor bewegingsonderwijs wordt gebruik gemaakt van een vakleerkracht. Projectmatig wordt er ook gebruik gemaakt van een vakleerkracht voor muziek, beeldende vorming en drama. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De methode Kleuterplein omvat zowel aanvankelijk lezen en rekenen, als wereldoriëntatie en verkeer.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 ligt de nadruk op het leren lezen. De onderwijstijd voor lezen bevat technisch lezen en begrijpend lezen, maar ook stillezen en boekbesprekingen vallen hieronder. Taal bevat ook het onderdeel spelling. De zaakvakken zijn geïntegreerd en hangen vaak nauw samen met creatieve opdrachten en het geven van presentaties.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het kader van Passend onderwijs dienen alle basisscholen een schoolondersteuningsprofiel op te stellen. In het profiel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van onderwijsondersteuning aan leerlingen. De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen samen geven een beeld van het aanbod van onderwijsondersteuning in de regio. De profielen maken deel uit van het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband IJssel ¦ Berkel.

Het schoolondersteuningsprofiel bestaat uit drie delen:  

Deel 1 Algemeen

In dit deel staan de contactgegevens van de school en kengetallen van de leerlingenpopulatie. De kengetallen geven een beeld van de omvang van de school en de ervaring die het team heeft met het begeleiden van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften.  

Deel 2 Basisondersteuning

De basisondersteuning beschrijft het niveau van ondersteuning dat van alle scholen uit het samenwerkingsverband wordt verwacht. De afspraken over de invulling van de basisondersteuning zijn op het niveau van het samenwerkingsverband vastgesteld. Het niveau van basisondersteuning is onderverdeeld in vier categorieën:

  • Handelings- en opbrengstgericht werken in de school. Naast een positief schoolklimaat en een goede kwaliteit van onderwijs wordt ingezet op handelings- en opbrengstgericht werken op alle niveaus in de school.
  • Preventieve ondersteuning in de groep. Onderwijsbehoeften worden tijdig gesignaleerd en er wordt daadwerkelijk samen gewerkt met kinderen en ouders. Ouders zien we als ervaringsdeskundigen en partner. Hun ervaringen, vragen en verwachtingen nemen we serieus. 
  • Lichte ondersteuning in de groep. De onderwijsbehoeften van het kind staat centraal: wat heeft dit kind, van deze ouders, in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school de komende periode nodig om een bepaald doel te behalen?
  • Speciale ondersteuning in samenwerking met externe partners. De samenwerking met partners is erop gericht dat kinderen en hun ouders tijdig passende en samenhangende ondersteuning krijgen bij het leren, opvoeden en opgroeien (één kind, één gezin, één plan).

Deel 3 Extra ondersteuning

De extra ondersteuning beschrijft de ondersteuningsmogelijkheden die verder gaan dan de afspraken die gemaakt zijn over de basisondersteuning. Deze extra ondersteuning wordt omschreven in termen van arrangementen en wordt al dan niet aangeboden in samenwerking met externe partners. Wanneer er arrangementen afgegeven worden ter ondersteuning van cognitieve achterstand zetten wij, naast de ondersteuning in de klas, extra ondersteuning in buiten de groep door onderwijsassistenten. Daarnaast maken wij gebruik van de mogelijkheid tot bijscholing die geboden wordt bij arrangementen in de verschillende clusters.  Bij de plaatsing van een leerling met een arrangement wordt altijd gekeken of wij de juiste plek kunnen bieden, rekening houdend met de combinatiegroep en de betreffende leerkracht.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school heeft door zijn grootte niet de mogelijkheid om alle expertises in huis te hebben. Om het aanbod op onze school zo compleet mogelijk te maken, wordt er wel steeds samenwerking gezocht met collega-scholen, het CJG in Voorst en het samenwerkingsverband IJssel-Berkel in Zutphen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Wiekslag heeft direct naast de kleutergroep een peuterspeelgroep die nauw samenwerken. Indien mogelijk worden (buitenschoolse) activiteiten samen gedaan. Kinderen kunnen de PSG bezoeken vanaf 2 jaar. Er wordt VVE aangeboden vanaf 2,5 jaar op advies van het consultatiebureau. Dit vormt een stevige voorbereiding voor de basisschool. 


Terug naar boven