Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Wat die kinderen nodig hebben en wat de school kan bieden is heel afhankelijk van de actuele situatie. Kinderen veranderen en scholen veranderen.
Een schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvang baarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften.Om goed te kunnen inschatten of dat wat het kind nodig heeft geboden kan worden op deze school is altijd een persoonlijk gesprek nodig. In welke groep zou het kind komen; hoe groot is die groep; hoe is deze samengesteld; welke juf of meester staat ervoor; hoe is de situatie thuis; is er al ondersteuning vanuit de zorg en welke ondersteuning kan de school eventueel krijgen van het samenwerkingsverband? Dit zijn allemaal vragen die besproken moeten worden waarna kan worden afgewogen of dit de juiste school is.
Het schoolondersteuningsprofiel is een algemene beschrijving die een zo actueel mogelijk beeld geeft van de algemene mogelijkheden van de school. Binnen samenwerkingsverband Kind op 1 hebben we afgesproken dat we deze onderwerpen op dezelfde wijze bespreken zodat er iets te zeggen valt over het totaalbeeld van de regio.
Elk schoolteam bespreekt jaarlijks de volgende items:
? Ontwikkeling van de basisondersteuning (de 10 standaarden) en conclusies
? Algemeen beeld van ondersteuningsmogelijkheden van de school
? Reflectie op begeleiding van leerlingen met extra onderwijsbehoeften
? Conclusies? mogelijkheden
? grenzen
? ambities
? ontwikkelpuntenOns schoolondersteuningsprofiel in de bijlage is de weergave van de opbrengst van dat gesprek.Voor verdere informatie verwijs ik u dan ook naar de bijlage.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen graag ons onderwijs nog meer passend maken voor de leerlingen die al op onze school zitten, maar ook voor onze toekomstige leerlingen.
We werken nauw samen met Peutergroep de Strandjutters (KOW). Er is sprake van afstemming op het gebied van het onderwijsaanbod, thema's en overdracht.