School voor Speciaal Basisonderwijs Focus

Groenewoltsepad 2 5801 AP Venray

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Focus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Door alle leerjaren heen werken wij op Focus met het Cito –leerlingvolgsysteem. De opbrengsten vanuit deze toetsen, gecombineerd met de resultaten van de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht geven ons een reëel beeld van de ontwikkelingsmogelijkheden en kansen van onze leerlingen. Tevens vormen deze gegevens de basis voor het advies dat gegeven wordt t.a.v. het voorgezet onderwijs.

Cito-eindtoets

Een Cito-eindtoets wordt op Focus incidenteel door leerlingen gemaakt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In onze schoolgids 2015-2019(zie hiervoor onze website www.sbo-focus.nl) staat de uitstroom van Focus weergegeven in een cirkeldiagram. Hiermee heeft u direct een overzicht van de uitstroom over de afgelopen 6 jaar.

Conclusie:

Het uitstroomperspectief heeft in het jaar 2012 -2013 beduidend minder bijstelling nodig. Vanaf 2011 heeft meer dan 60% van de leerlingen het uitstroomperspectief behaald, in 2010 slechts 35%. Mogelijk kan het vermelden van het ontwikkelingsperspectief in de groepsplannen vanaf 2011 een scherper beeld geven van de mogelijkheden van de leerlingen. Uit een nadere analyse blijkt, dat het uitstroomperspectief in 2013 minder bijstelling nodig heeft. We dienen alert te blijven op het (leer)potentieel van de leerlingen. Het is belangrijk om het ontwikkelingsperspectief goed te volgen gedurende het schooljaar. Er is een duidelijke groei in het uitstroomperspectief van 71% uitstroom PRO in 2010 naar 33% uitstroom PRO in 2013. Ook zijn er meer variabelen in het uitstroomperspectief. Een gunstige ontwikkeling!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze positie: Wij willen een goede SBO school in Venray zijn, waar iedereen met plezier komt, leert, speelt en werkt. Onze missie en visie zijn helder beschreven en worden breed uitgedragen. Goed onderwijs begint met passie, ambitie en goed vakmanschap. Scholing, samenwerking en collegiale uitwisselingen zijn vanzelfsprekend. Het team is gevarieerd van samenstelling w.b. leeftijd, deskundigheid, ervaring en competenties. Onze leerkrachten kunnen goed lesgeven, hebben een goed klassenmanagement en kunnen differentiëren. In onze school hangt een warm pedagogisch klimaat waar iedereen zich veilig voelt, er is ruimte voor reflectie en ontwikkeling. Er is een breed aanbod voor iedereen waarbij uitgegaan wordt van kansen en mogelijkheden voor leerlingen en leerkrachten. Dit resulteert in goede opbrengsten. Wij hebben doorlopende leerlijnen die afgestemd zijn op elkaar en die bekend zijn bij alle teamleden. Ouders zijn tevreden en bevelen onze school aan.

Momenteel zijn wij een zwakke school en daar zijn we helemaal niet tevreden over. Vanaf vorig jaar hebben wij met elkaar veel werk verzet om het onderwijs aan onze kinderen van Focus te verbeteren. Het accent hierbij ligt op;

<span style="line-height:1.5;">Het verbeteren van de leeropbrengsten; </span>

<span style="line-height:1.5;">Het zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat;</span>

<span style="line-height:1.5;">Het werken aan een professioneel team, dat goed samenwerkt en leert van en met elkaar;</span>

<span style="line-height:1.5;">Ouderparticipatie.</span>

<span style="line-height:1.5;">Wij willen aan deze onderdelen werken op een goede, planmatige manier en doen dit als volgt; Wij maken plannen die beschreven staan in ons schoolplan. Het nieuwe schoolplan wordt geschreven voor de periode 2015-2019. Dit schoolplan staat in relatie met het strategisch beleidsplan van SPOVenray. De plannen uit ons schoolplan worden vertaald naar 4x een jaarplan. Deze jaarplannen worden geschreven, maar ook uitgevoerd. Wij evalueren onze plannen en beschrijven onze bevindingen in ons jaarverslag. Daarna kijken we waar we bepaalde zaken kunnen aanpassen en/of verbeteren.</span>Naast deze plannen schrijven wij ook een schoolgids. Deze gids is bestemd voor meerdere jaren. Hierin vindt u alle relevante informatie die u over school moet weten. Praktisch informatie kunt u vinden in onze jaarkalender. Alle documenten zijn te vinden op de website van Focus(www.sbo-focus.nl) Wij constateren met elkaar dat het verbetertraject zoals omschreven in o.a. het jaarplan 2013-2014 van Focus ook daadwerkelijk resulteert op diverse onderdelen. Wij zullen u uiteraard van deze ontwikkelingen op de hoogte houden. Het doet ons genoegen regelmatig van ouders te horen dat zij tevreden zijn over de gang van zaken op Focus! Wij weten dat we op de goede weg zitten, maar ook dat we nog aardig wat werk moeten verrichten in de komende jaren.

<span style="line-height:1.5;"></span>


Terug naar boven