Talentencampus Venlo SBO

Rijnbeekstraat 8 5913 GB Venlo

Schoolfoto van Talentencampus Venlo SBO

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is niet meer zoals vroeger dat een leerkracht vijf dagen in dezelfde groep werkt en daarmee de enige leerkracht van die groep is. Bijna alle leerkrachten op onze school werken parttime, waardoor alle groepen twee vaste leerkrachten hebben. Daarnaast heeft elke leerkracht recht op compensatieverlof en sommige leerkrachten zijn gedurende enkele dagdelen vrij geroosterd van lesgeven i.v.m. speciale taken, b.v. ICT, Meerbegaafdheid of coaching van studenten.  Om bij te blijven in hun vakgebied, volgen veel leerkrachten nascholing, die vaak in de avonduren maar ook wel overdag gegeven wordt. Wij streven ernaar om niet meer dan 2 verschillende leerkrachten in de groep te latenwerken. Dit is helaas niet altijd mogelijk.  Vervanging bij verlof van leerkrachten wordt op de eerste plaats ingevuld door medewerkers vanuit de vervangerspool van onze Stichting Fortior. Dit zijn medewerkers in vaste dienst met in de meeste gevallen de nodige ervaring binnen het onderwijs, in verschillende jaargroepen. Als dat niet lukt wordt vervanging gezocht via de systematiek van Clooser. Dit bureau regelt de vervangingen voor verschillende besturen. Daarnaast kunnen we terugvallen op enkele parttime medewerkers die in de jaarlijkse inventarisatie aangegeven hebben te willen vervangen voor hun duo-collega, of voor bepaalde jaargroepen binnen onze school. Het wordt steeds moeilijker om leerkrachten te vinden als vervanger bij ziekte en verlof van de vaste groepsleerkrachten. In het uiterste geval kan dit betekenen dat een groep kinderen geen les krijgt. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen de Talentencampus Venlo wordt inhoudelijk door BAO, SBO, SO en Kinderopvang stevig samengewerkt. Binnen units zijn de collega's gezamenlijk verantwoordelijk voor het (onderwijs)proces, voor keuzes die gemaakt worden en bovenal voor alle leerlingen die (ook) een plaats hebben in de unit. 
De groepsleerkracht is natuurlijk de meest centrale persoon voor zowel kind als ouder: hij/zij heeft de directe verantwoordelijkheid over uw kind. Bijna alle contacten vanuit de school naar u als ouders lopen via hem of haar. De teamleider is nauw betrokken bij de realisatie van goede leerlingenzorg. Zij bespreekt de leerlingen met de leerkrachten en draagt er zorg voor dat de organisatie van de groepen recht doet aan de zorgbehoeften van alle kinderen.  Onze school heeft collega's die een taak hebben als unitregisseur. De unitregisseur is een belangrijk spil tussen leerkrachten en management.

Alle vakleerkrachten verzorgen groepslessen én individuele sessies voor leerlingen die op deze manier leren om stappen te zetten in hun individuele (waar onder uiteraard ook hun sociaal-emotionele) ontwikkeling.

Op Talentencampus Venlo denken en handelen we vanuit het ontwikkelingsperspectief van elk kind. Het ontwikkelingsperspectief wordt gezien als de opdracht aan school, ouders én kind om samen een zo optimaal mogelijke leerontwikkeling te realiseren. Uit het ontwikkelingsperspectief komende onderwijsbehoeften van de leerling voort: wat heeft deze leerling nodig om zich optimaal te ontwikkelen? Al naar gelang de onderwijsbehoeften volgt de leerling onderwijs binnen één van de vier expertises van Talentencampus Venlo. Elke leerling maakt deel uit van een basisgroep van één van de vier expertises. In deze basisgroep stemt de leerkracht af op de onderwijsbehoeften van de leerling door middel van handelingsgericht werken.  Soms heeft een leerling een zodanige onderwijsbehoefte dat het aanbod voor een bepaald onderdeel in een andere groep beter aansluit. De betreffende leerling sluit voor dat deel aan bij de andere groep. Hiervoor wordt op Talentencampus Venlo de term passend arrangeren gebruikt.  Er zijn twee mogelijkheden:
-de leerling krijgt onderwijsaanbod in een lagere of hogere groep binnen de eigen expertise(verticaal passend arrangeren).
-de leerling krijgt onderwijsaanbod in een andere expertise (horizontaal passend arrangeren).

Er vindt ook samenwerking plaats tussen kinderopvang en basisonderwijs, tussen reguliere en speciale kinderopvang en tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsvragen van kinderen. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In leerjaar 1 en 2 is er gericht aanbod op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Daarnaast is er een geïntegreerd, doelgericht en betekenisvol aanbod dat aansluit bij de belevingswereld van het jonge kind. Onze visie op het onderwijs aan jonge kinderen is te vinden op onze website (schoolgids). 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In leerjaar 3 vindt de overgang plaats van integraal aanbod spelend leren naar cursorisch aanbod in combinatie met lerend spelen.

Lezen omvat de vakken technisch lezen en begrijpend lezen.

Taal omvat de onderdelen spelling, stellen en taalbeschouwing. Overige kerndoelen taal komen aan bod tijdens begrijpend lezen.

We werken met de methode Blink geïntegreerd voor wereldoriëntatie voor groep 1 t/m 8. Kennis, vaardigheden én houding zijn het uitgangspunt.  Leerlingen leren om zelf na te denken en de wereld om zich heen te ontdekken. Zodat ze actief hun kennis vergroten. Er wordt een koppeling gemaakt met de creatieve vakken. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Doorontwikkeling onderwijs aan hoogbegaafden naar een expertisecentrum voor de regio. 

Integrale doorontwikkeling onderwijsaanbod jonge kind met extra ondersteuningsbehoeften. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven