De Olijfboom

Afrikalaan 28 A 3526 VN Utrecht

  • Op Da Costa  wordt natuurlijk ook bij de kleuters gerekend!
  • Leesbevordering: lezen is leuk en belangrijk voor het schoolsucces
  • De leerling-mediatoren hebben een eigen hoek binnen de school!
  • Het huis zonder vloer....
  • De Burgemeester leest voor.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn trots dat we de laatste 10 jaar nog nooit onvoldoende gescoord hebben, volgens de normen van de Inspectie,


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observaties en toetsafnames

De leerkrachten werken dagelijks met de kinderen en zien hoe het gaat met hun ontwikkeling. Zij observeren uw kind in allerlei situaties en zij nemen methodetoetsen af.  In groep 1-2 wordt gewerkt met het observatiemodel ‘KIJK!’, waarbij de ontwikkeling van kinderen in grote lijnen wordt gevolgd. We volgen de ontwikkeling van de kinderen ook met Cito-toetsen. De afname van de Cito-toetsen begint al in groep 1 en eindigt aan het eind van groep 8. De Cito-toetsen laten zien of een kind voldoende vooruitgaat en vergelijkt het niveau met  klasgenoten in Nederland. Om snel te kunnen zien hoe uw kind scoort t.o.v. leeftijdsgenoten heeft de Cito de niveau-indicaties ontwikkeld. Een III is het landelijk gemiddelde, een I is de hoogste score en een V de laagste score.  

Registratie van de observatie- en toetsgegevens

Alle gegevens over de ontwikkeling van de kinderen worden bijgehouden in Parnassys. Ouders kunnen deze gegevens ook inzien via het Ouderportaal van ParnasSys. Deze toetsgegevens  staan ook op het rapport.  

Groepsbesprekingen

Minimaal 2x per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats tussen de intern begeleider en de groepsleerkracht(en). Zij kijken of de kinderen voldoende geprofiteerd hebben van het onderwijs. Zo kunnen ze tijdig extra ondersteuning organiseren, wanneer dit niet het geval is.  Er wordt niet alleen gekeken of de groep voldoende gestegen is, maar ook of individuele resultaten voldoende vooruitgegaan zijn. Dit wordt met de ouders (en het kind) besproken. Er wordt - indien nodig – overlegd wat er op school én thuis gedaan kan worden om de resultaten te verbeteren.   De bespreking van de vorderingen en ontwikkeling van de kinderen met ouders Er zullen per schooljaar minimaal drie gesprekken met ouders gevoerd worden. De kinderen mogen hierbij aanwezig zijn. In september zullen er 10-minuten-gesprekken plaatsvinden, waar ouders informatie kunnen verstrekken aan de leerkracht en hun verwachtingen uit kunnen spreken. Daarnaast zullen er twee rapportgesprekken (februari en juli) zijn waarbij de leerkracht ouders informeert over de vorderingen van de leerling en het rapport meegeeft.  

Extra onderzoek

Blijven de resultaten toch achter bij de verwachtingen, ondanks alle extra inspanningen, dan neemt de leerkracht of intern begeleider contact op met de ouders en kan er aanvullend (handelingsgericht) onderzoek plaatsvinden. Ouders moeten hiervoor toestemming geven.           

Leerlingondersteuning (algemeen)

De ondersteuning structuur bestaat uit drie niveaus:

1.      Sterke basis: goed onderwijs en positief opvoeden om achterstanden te voorkomen / te herstellen.

2.      Steun waar nodig: bij specifieke ondersteuningsvragen in het onderwijs en bij de groei en ontwikkeling van het kind: -    handelingsgerichte begeleiding door de leerkracht(en) en intern begeleider(s). -    adequate hulp in het gezin, gericht op het versterken van de eigen kracht. -    door intensieve ondersteuning en/of hulp bij meervoudige problematiek, zoveel       mogelijk door één (generalistische) ondersteuner.

3.            Speciaal als het moet: inzetten van specialistische onderwijsbegeleiding en/of specialistische ondersteuning vanuit een afgestemd onderwijsarrangement.  

De overgangen tussen de drie niveaus zijn geen statische overgangen. Het is de bedoeling dat er soepele overgangen zijn, snel en goed communicerende generalisten, die de regie nemen met het gezin, maar als dat nodig is, ook meer gespecialiseerde werkers kunnen raadplegen en betrekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We willen graag dat meer kinderen een Havo / VWO -advies krijgen. Daarom zijn we in het schooljaar 2012-2013 gestart met leertijdverlenging.

Je zou kunnen zeggen dat onze kinderen in 8 jaar tijd, 9 jaar onderwijs krijgen.

Vanaf dit schooljaar doen we ook mee met de Brede School Academie. Talentvolle leerlingen krijgen buiten schooltijd 2x per week extra lessen begrijpend lezen met veel aandacht voor woordenschatuitbreiding. Dit vergroot hun kansen op een hoger schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 12 april 2018 hebben we een positief oordeel van de Inspectie gekregen, op de vier onderzochte onderdelen. Dit houdt in dat de Inspectie tevreden is.

We besteden aandacht aan alle positieve punten uit het rapport, zodat deze goed blijven. Ook zijn we hard aan het werk gegaan met de tips van de inspectie.

Het volgende Inspectierapport zal er daardoor - hopelijk - nog positiever uitzien!

Terug naar boven