Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Aanbod voor leerlingen met ernstige lees-spellingsproblemen of dyslexie: Plan van aanpak wordt besproken met leerlingen en ouders voor leerlingen met dyslexie. Verlengde instructie, werken met de methodiek van Ralfi en eventueel ondersteuning in lees-spellinggroepjes. Compensatie en dispensatie. Bouw lezen: vanaf midden groep 2 voor risicoleerlingen. Dyslexie Protocol (Zie bijlage 5),ICT ( Yoleo, Bouw lezen, incidenteel Lex app), orthotheek, snappet voorleesfunctie, mogelijkheid tot extra werkplekken.
Aanbod voor leerlingen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie: Verlengde instructie, eventueel ondersteuning in rekengroepjes. Compensatie en dispensatie. Aanpassingen van de leerstof in de vorm van een Ontwikkelingsperspectief. ICT (Snappet groep 4 t/m 8), materialen orthotheek. Mogelijkheid tot extra werkplekken.
Aanbod voor leerlingen met meer dan gemiddelde intelligentie: Protocol ,ICT, werken met plannex, plusklas (Zie bijlage 6 protocol Plusklas Kornak en bijlage 7 beleidsplan Tabijn Plusleerlingen), materialen orthotheek , pluskisten, Digitaal Handelingsprotocol Hoog- en meer begaafdheid, debatklas (groep 7/8). Mogelijkheid tot extra werkplekken, extra ruimte voor de Plusklas Beschikbaarheid tot een eigen laptop per leerling.
Aanbod voor leerlingen met minder dan gemiddelde intelligentie: Verlengde instructie, eventueel ondersteuning in extra hulp groepjes. Compensatie en dispensatie. Voor enkele leerlingen kan een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. De leerling verwerkt in eigen tempo de leerstof en wordt hierin gevolgd. ICT , materialen orthotheek. Mogelijkheid tot extra werkplekken.
Omdat Kornak zich kenmerkt door een zeer gestructureerde en ordelijke leeromgeving is Kornak in staat om leerlingen die een bovenmatige behoefte aan structuur nodig hebben binnen de school te houden. Leerlingen met gedragsproblematiek gedijen ook heel goed in deze omgeving omdat de duidelijke structuur een preventieve werking heeft op het ontstaan van gedragsproblematiek. Kenmerken van een gestructureerde leeromgeving zijn:
- In de school gelden duidelijke afspraken en verwachtingen. Op Kornak wordt gewerkt volgens het Interactieve Gedifferentieerde Instructie model, ook wordt de datamuur ingezet om vorderingen van leerlingen zichtbaar te maken.
- De leerkrachten groep 1-2 zijn geschoold in het stimuleren van spelend en ontdekkend leren bij de kleuters.
- Kornak beschikt over een eigen plusklas waarin meer begaafde en hoogbegaafde leerlingen worden uitgedaagd en waarin hun ontwikkeling wordt gestimuleerd.
- Kornak is in staat om tweemaal per jaar leerlingen een faalangstreductie training aan te bieden.