IKC Spreng Ugchelen

Bogaardslaan 75 7339 AN Ugchelen

Schoolfoto van IKC Spreng Ugchelen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De kinderen die in schooljaar 2020/2021 de IEP eindtoets hebben gemaakt, hebben twee keer een lock down meegemaakt. Dit heeft het resultaat van de IEP beinvloed.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken volgens de PDCA-cyclus. De leerkrachten werken met groepsplannen die vier keer per jaar worden bijgesteld. In februari en juni worden de resultaten van IEP besproken. Er zijn afspraken hoe de toetsen geanalyseerd worden en opvolging krijgen in het groepsplan. Daarnaast zorgt de interne begeleider voor een continue monitoring.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Werkwijze Schooladvies VO groep 8

Groep 7

Juni/juli 
De leerkracht van groep 7 geeft een voorlopig schooladvies. Het voorlopig advies komt tot stand in overleg met de leerkracht(en), de Intern Begeleider en de directie.

Het voorlopig advies is o.a. gebaseerd op de volgende criteria: 

Niveau.
Dit komt o.a. tot uiting in afgenomen CITO toetsen/IEP van het leerlingvolgsysteem en de methodetoetsen/rapporten. 

Werkhouding & Motivatie.
Gebaseerd op de dagelijkse schoolpraktijk. Volledig kindbeeld.

Groep 8 

September 
De startgesprekken vinden plaats met ouder(s) en kind. Het VO komt ter sprake. Geïnformeerd wordt naar de verwachtingen van ouder(s) en kind: schooltype en voorkeur VO-school. Ook worden de leerdoelen van het kind voor komende periode besproken.  

Oktober
Tijdens de PO/VO avond VO-scholen Apeldoorn voor ouders en leerlingen van groep 8 wordt de procedure Schooladvies uitgelegd.   

November
Het voorlopig advies wordt naast de ontwikkeling van de leerling gelegd en eventueel kansrijk aangepast.

Januari
In overleg met de directie en de Intern Begeleider wordt het definitieve advies bepaald. Ouders en leerling worden uitgenodigd voor gesprek en krijgen het definitieve advies toegelicht en na gesprek op schrift mee.   

Februari
Doorstroomtoets

Uiterlijk 24 maart
Leerlingen en ouders ontvangen het definitieve advies


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen zijn heel nieuwsgierig en willen graag de wereld om hen heen ontdekken. Ook op sociaal gebied valt er voor kinderen veel te ontdekken. Er zijn leerlingen die vanuit henzelf gemakkelijk contact met anderen zoeken en maken; ook zijn er leerlingen die hierbij steun en hulp van medeleerlingen en/of leerkracht kunnen gebruiken. Vanuit het principe dat iedereen uniek is, willen we kinderen ondersteunen en helpen om zichzelf te ontdekken in relatie tot de ander. 

Leren gaat het beste in een prettige sfeer, een goed en veilig groeps-en schoolklimaat, ook wel het pedagogisch klimaat genoemd. Een slecht pedagogisch klimaat gaat ten koste van het welbevinden van leerlingen en leerkrachten en kan leiden tot minder goede leerresultaten en minder werkplezier.  Een goed school- en groepsklimaat wordt gekenmerkt door: 

  • een prettige en respectvolle omgang tussen leerkracht en leerling en leerlingen onderling. 
  • een goede groepsvorming waarbij sfeerbepalende activiteiten de sociale structuur in een groep positief versterken. 
  • een rustige en functionele inrichting van het lokaal.
  • een sfeer waarbij eenieder verantwoordelijkheid krijgt en draagt.  

De eerste drie weken van het schooljaar geven extra aandacht aan de groepsvorming door de gouden weken van de Kanjertraining in te zetten.

Om goed onderwijs te kunnen bieden, vinden wij het belangrijk dat leerkrachten, ouders en leerlingen respect voor elkaar hebben, open en eerlijk met elkaar communiceren en vertrouwen in elkaar hebben. Iedereen waaronder de leerlingen, de teamleden, de ouders en anderen, wordt geacht zowel binnen als buiten de school zich aan die gedragsregels te houden, zich er verantwoordelijk voor te voelen en elkaar erop aan te spreken. Vertrouwen en respect zijn wat ons betreft hiervoor de basis.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft het basistoezicht van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven