Lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, waarbij het één niet los gezien kan worden van het andere. Pedagogiek is voor ons de basis van het onderwijs. Niet voor niets geloven wij in de kracht van de relatie. "Zonder relatie geen prestatie" (Luc Stevens). We vinden het belangrijk een sfeer en omgeving te creëren die vanuit relatie en structuur veiligheid biedt. Dit beïnvloeden wij vanuit een ontwikkelingsgerichte kijk en positieve bekrachtiging van kinderen. Hierbij vormen de uitgangspunten vanuit de Kanjertraining de basis als het gaat om pedagogisch handelen.
We schenken waarde aan kennisoverdracht binnen verschillende vakken en de ontwikkeling van cognitieve, motorische, creatieve en sociale vaardigheden. Binnen onze lessen komen we tegemoet aan verschillen tussen kinderen. En hebben we hoge verwachtingen van het proces en het product. Hier geven we dan ook gerichte feedback op. Binnen de lessen van de kernvakken: rekenen, taal en lezen, zien we de instructie als meest belangrijke onderdeel van deze lessen.
De basis voor de instructies binnen onze school worden vormgegeven door het EDI-model. Hierbij zijn de onderstaande zaken van belang:
- Wij geloven in de kracht van de leerkracht als rolmodel. Voordoen (modellen) en aansluiten bij de al aanwezige kennis vormen de basis van een goede instructie.
- Wij geloven in de kracht van samen. Leerkrachten stimuleren en organiseren de dialoog en interactie tussen kinderen over het te leren lesdoel. Hierbij zijn coöperatieve werkvormen ondersteunend.
- Wij geven een gedifferentieerde instructie (verkorte en verlengde instructie) en bieden een gedifferentieerde verwerking aan. Het stellen van begripsvragen is hierbinnen een belangrijk aspect.
- Wij stellen kinderen in staat om na het inoefenen de leerstof zelfstandig individueel of in kleine groepen te verwerken.
Bij de wereldoriëntatie en creatieve vakken is de coachende rol van de leerkracht een belangrijk aspect, waarbij de nadruk ligt op het ontwikkelen van vaardigheden vanuit onderzoeken en creatief verwerken. Binnen deze lessen zijn de onderstaande zaken van belang:
- Leerkrachten stimuleren een onderzoekende houding van kinderen.
- Binnen deze lessen is met name aandacht voor het aanleren van de 21-eeuwse vaardigheden.
- Kinderen hebben meer keuzevrijheid als het gaat om de manieren waarop ze kunnen laten zien wat ze hebben geleerd.
Ontwikkeling
IKC Spreng Ugchelen heeft een meerjarenplan (het schoolplan 2019-2023) van waarin keuzes zijn gemaakt hoe de school zich in vier jaar, lopende de planperiode, verder ontwikkelt. In dit schoolplan staat uitgebreid de visie van de school beschreven op diverse aspecten. Met behulp van dit schoolplan willen wij beleids- en planmatig werken. Dit jaar wordt een nieuw schoolplan opgesteld.
Het schoolplan geeft een helder beeld van de huidige situatie van de school en van het gewenste toekomstbeeld. Op weg naar dit toekomstbeeld moeten verschillende verbeter- of vernieuwingsactiviteiten worden uitgevoerd. De beschrijving van deze ontwikkelingen in het schoolplan geeft ons als directie en als team houvast en dient als ‘spoorboekje‘. Verder dient het als verantwoording naar het College van Bestuur, de medezeggenschapsraad en de inspectie van het onderwijs. Binnen de lessen van de kernvakken: rekenen, taal en lezen, zien we de instructie als meest belangrijke onderdeel van deze lessen.
Jaarplan
Vanuit het schoolplan wordt ieder jaar een jaarplan opgesteld, deze vindt u in de bijlage. De voor dat schooljaar gestelde doelen worden tweejaarlijks geëvalueerd. Hoe we uitwerking geven aan de wijze van onderwijs staat beschreven in de schoolgids.
Nascholing team
De school is een lerende organisatie. De leerkrachten dienen professioneel te zijn en professioneel te blijven. Voortdurende scholing hoort daarbij. Competentiemanagement is een normale zaak. Leren van anderen en leren van elkaar. Hierbij hoort een overlegstructuur en -cultuur, waarin ieder verantwoordelijkheid kent. Alle leerkrachten volgen regelmatig cursussen om hun vakkennis bij te houden of te vergroten of specialisatie te verwezenlijken. De meeste cursussen hebben te maken met het onderwijs en de zorg voor leerlingen.