Basisschool De Sporckt

Meerssenstraat 1b 5045 JB Tilburg

  • Leerkrachten creëren op hun eigen wijze een veilige en gestructureerde leeromgeving voor de groep, dagen hen uit om zichzelf te ontwikkelen.
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2022 hadden we 46 schoolverlaters. 20% van deze groep 8 leerlingen kreeg een advies van VMBO basis tot theoretische leerweg. 80% kreeg het schooladvies VMBO theoretische leerweg of hoger. In april 2021 hebben we de AMN eindtoets afgenomen. De leerlingen hebben we een score gehaald van 421,1. Dat is boven het landelijke gemiddelde van 384. De precieze aantallen en cijfers zijn hieronder te vinden in de managementrapportage. 

Naast de behaalde score kijken we in onze analyse naar de behaalde percentages van de referentieniveaus 1F/2F/1S. Als we kijken naar de behaalde percentages van de referentieniveaus, zie we een positieve trend in de afgelopen jaren. Op lezen halen we 100% 1F en 78% 2F. Voor taalverzorging is dat 98% 1F en 82% 2F. Voor rekenen is dat 98% 1F en 50% 1S. 

Het driejarig gemiddelde 1F is 98,3% en voor 1S/2F is dat 66,1%. 
Dit is allebei ruim boven het landelijk gemiddelde voor onze schoolwegingsgroep. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per schooljaar nemen wij de CITO-toetsen af. Naar aanleiding van de resultaten maakt de leerkracht een groepsanalyse en bespreekt deze met de intern begeleider en directeur. Vanuit deze besprekingen stellen de leerkrachten in overleg met de intern begeleider ambitieuze doelen op groeps- en/of leerlingniveau. De intern begeleider maakt naar aanleiding van alle groepsgesprekken een schoolanalyse die met het team besproken en geëvalueerd wordt. Deze schoolanalyse wordt twee keer per jaar gedeeld met het team en het bevoegd gezag (bestuur). Naast deze data maken de leerkrachten ook gebruik van de methodegebonden toetsen en de klassenbezoeken die structureel worden gedaan door directie en IB. 

Op leerjaarniveau vindt tweemaal per jaar een bespreking plaats met de betreffende leerkrachten en de intern begeleiders. De resultaten van de CITO-toetsen (vaardigheidsgroei) worden middels het leerlingrapport in het portfolio met leerlingen en ouders gedeeld en besproken.

De afgelopen jaren zijn we bezig geweest met het versterken van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van planmatig werken. We hebben onze kwaliteitscyclus verbeterd en zien de tussentijdse resultaten verbeteren. De afspraken worden geborgd in een ambitiekaart en diverse kwaliteitskaarten. Onlangs hebben we, in juni 2021, onze schoolnormen en ambities naar boven bijgesteld. Deze zijn te vinden in onze ambitiekaart HGW. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De rapportages die wij terugkrijgen van het voortgezet onderwijs bevestigen onze adviezen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als school zijn wij gestart met de Kanjertraining voor leerkrachten. Elke leerkracht heeft op dit moment kanjerlicentie A en gaat dit schooljaar licentie B halen. In alle klassen worden lessen en oefeningen volgens de Kanjertraining gegeven om een positieve groepsdynamiek te stimuleren. Als er signalen komen van leerlingen, leerkrachten of ouders wordt er binnen de groep door de groepsleerkracht actie ondernomen. Dit kan een groepsgesprek of individuele gesprekken zijn. Ook kunnen vanuit de Kanjertraining aangegeven extra oefeningen worden ingezet.

In ons ondersteuningsteam werken diverse gedragsspecialisten. Zij observeren in klassen en bieden ondersteuning aan voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Op deze manier werken wij preventief en op een positieve manier aan een veilige en vertrouwde omgeving.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige en vertouwde omgeving
  • Rust en wederzijs respect
  • Burgerschap en gezond gedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven