Basisschool De Sporckt

Meerssenstraat 1b 5045 JB Tilburg

  • Leerkrachten creëren op hun eigen wijze een veilige en gestructureerde leeromgeving voor de groep, dagen hen uit om zichzelf te ontwikkelen.
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt
  • Schoolfoto van Basisschool De Sporckt

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool De Sporckt werkt een enthousiast en betrokken team dat iedere dag invulling geeft aan het leren en ontwikkelen van alle kinderen op onze school. Ons team bestaat dit schooljaar uit 50 teamleden en hebben we ruim 480 leerlingen op school verdeeld over 20 groepen.

Persoonlijke ontwikkeling is één van onze vier stelregels. Dit uitgangspunt hanteren we net als bij leerlingen ook in ons team. We hebben een professioneel team, dat gebruik maakt van elkaars expertises en kwaliteiten. Zo werken we onder andere met vakdocenten en een ondersteuningsteam. Met de expertises vanuit ons ondersteuningsteam kunnen we de ontwikkeling van kinderen stimuleren, ook wanneer dat niet vanzelf lijkt te gaan.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school maken we gebruik van een interne schoolschil, dit is een fulltime leerkracht die onderdeel uitmaakt van ons team. Deze leerkracht neemt bovenstaande vervangingen op zich. Daarnaast hebben we in het kader van de werkdrukmiddelen ook voor iedere leerkracht administratiedagen die naar eigen inzicht in te zetten zijn. Hierdoor houden we de werkdruk structureel laag. Dit is dan ook duidelijk terug te zien in de verzuimcijfers, die zijn al jaren structureel laag (3% of lager). 

In de afgelopen twee jaar hebben wij niet één keer een groep naar huis hoeven te sturen, vanwege tekort aan personeel. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zitten kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep. We werken met homogene groepen in een parallel. In een parallel zitten alle groepen van hetzelfde leerjaar. Bijzonder is dat de leerlingen in de groepen 1 en 2 apart zijn gegroepeerd. Om aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen tegemoet te komen, werken we binnen de parallellen regelmatig groepsoverstijgend. Dit kan vakoverstijgend zijn zoals bij bijvoorbeeld technisch lezen waar in de parallel op verschillende niveaus instructie wordt gegeven. Ook kan er een keuze-uur of keuze-dag binnen de parallel worden gepland. De leerlingen kunnen dan naar gelang hun leerbehoefte kiezen aan welk onderdeel wanneer en waar wordt gewerkt. Kinderen werken dan aan persoonlijke leerdoelen die visueel worden gemaakt in het portfolio.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt de onderwijstijd over dezelfde gebieden verdeeld als in de hogere groepen (zie hieronder). Met het verschil dat in de groepen 1 en 2 nog veel tijd vrijgemaakt wordt voor spel. Deze jonge kinderen zijn ongeveer 2 uur per dag buiten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle groepen hebben dezelfde schooltijd; bijna 25 uur per week. Deze tijd besteden wij aan: lezen, taal, rekenen en wiskunde,  wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, bewegingsonderwijs, levensbeschouwing, Engels, burgerschap, sociale redzaamheid en wetenschap en techniek.

Wij zetten de onderwijstijd zo effectief en flexibel in. Zo spelen wij in op de leer- en onderwijsbehoefte van de kinderen per leergebied. De onderwijstijd verschilt per kind. Ieder kind heeft een ander leertempo en -niveau. Het kan dus van leerjaar tot leerjaar en van groep tot groep verschillen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Om alle leerlingen de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben werken wij vanaf schooljaar 2019-2020 met een ondersteuningsteam. De hoeveelheid specialistische zorg die in de klas gegeven kan worden, is o.a. afhankelijk van de problematiek van de groep en het aantal leerlingen dat in die groep zit. In het intakegesprek met de IB-er wordt de benodigde ondersteuning voor het kind en de verwachtingen van ouders besproken. Indien het kind al op een andere school zit, wordt na toestemming van de ouders, voor het intakegesprek de benodigde informatie ingewonnen. Na het intakegesprek wordt een afweging gemaakt of het haalbaar is om de benodigde ondersteuning binnen de groep aan te kunnen bieden, dit verantwoorden wij aan de hand van ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). 

Ondersteuningsteam

Het ondersteuningsteam (OST) bestaat uit diverse medewerkers. O.a. een didactisch specialist, een gedragsspecialist en leerkrachten met een specifieke expertise. Denk daarbij aan co-teaching, beeldbegeleiding of een coördinator sociale veiligheid. Daarnaast hebben we ook ee onderwijsassistent in dienst die leerkrachten en leerlingen kan ondersteunen in diverse groepen.

Het OST is erop gericht dat alle kinderen, door maatwerk van de leerkracht, maximaal tot hun recht komen en passende ondersteuning en aandacht krijgen. Ondanks deze benadering kunnen er kinderen zijn, die zich niet evenwichtig ontwikkelen. Zij hebben speciale onderwijsbehoeften. Om de aanpak voor deze behoeften in kaart te brengen wordt een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. De hulp van collega’s met een specialisatie kan hierbij worden ingezet. In overleg met de IB’er wordt gekeken op welke manier de leerkracht deze aanpak kan uitvoeren en waar ondersteuning geboden kan worden. In het kader van passend onderwijs vinden wij het woord ‘zorg’ niet meer passend binnen de huidige denkkaders: het woord ‘zorg’ legt teveel de nadruk op wat een kind niet kan. Daarom gebruiken wij bewust het woord ondersteuning. 

Passend onderwijs

Het bestuur waar onze school onder valt, werkt met vijftien andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband Plein 013. Dit is het samenwerkingsverband waarin de schoolbesturen afspraken maken over passend onderwijs. De afspraken die in Plein 013 worden gemaakt gelden voor alle aangesloten 90 scholen, dus ook voor onze school. Daarnaast adviseert en ondersteunt Plein 013 onze school bij het vormgeven van passend onderwijs.

Wat is passend onderwijs?

Heel veel kinderen in onze school leren en ontwikkelen op een manier zoals de ouders/verzorgers en de school verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leraar kan een signaal geven dat het minder gaat op school. De leraar neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leraar bespreekt. Misschien is extra zorg of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. En u als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner. Onze school kan vaak prima passend onderwijs bieden. Maar soms is hulp daarbij nodig. Partners helpen ons daarbij. Zo is in onze school een schoolmaatschappelijk werker en een sociaal-verpleegkundige van de GGD aanwezig. En er is een consulent van het samenwerkingsverband die ons helpt bij het in beeld brengen van het probleem en bij het bespreken van de oplossingen. We betrekken daarbij ook jeugdhulpverlening als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is. Natuurlijk wordt u daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een arrangement dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. Ouders/verzorgers zijn wel verplicht daaraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.

Wat kan De Sporckt bieden?

Wat onze school kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school. In dit profiel is te lezen wat onze school aan extra ondersteuning kan bieden en wat de ambities zijn voor de komende jaren.

Samen met ouders

Om passend onderwijs te kunnen realiseren is samenwerking van het grootste belang. U als ouders/verzorgers bent daarbij voor ons de belangrijkste partner. U kent het kind in de thuissituatie, wij kennen het kind in de schoolsituatie. Samen vullen we elkaar aan. Samenwerken betekent elkaar als partner zien. Het betekent ook dat we van elkaar verwachten dat we elkaar steunen, afspraken nakomen en informatie met elkaar delen. Communicatie met elkaar over uw kind is heel belangrijk.

Naar een andere school

Voor sommige kinderen moet de school vaststellen dat ze, ondanks al de extra hulp, het kind niet kan bieden wat het nodig heeft. Dan moet de school besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. De school doet dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houdt daarbij rekening met de wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband Plein 013 heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de wet op passend onderwijs. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden of dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal (basis)onderwijs. De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden, dat noemen we de zorgplicht.

Toelaatbaarheidsverklaring

Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de school een toelaatbaarheidsverklaring vragen bij het samenwerkingsverband. Dit is wettelijk verplicht.

Ondersteuning door het samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband helpt de scholen bij deze stappen. Zo is in elke school een consulent aanwezig die de school ondersteunt bij het opstellen van arrangementen. Ook bij het vinden van een passende school kunnen wij de hulp inschakelen van een zogenaamde onderwijs makelaar van samenwerkingsverband Plein 013. Voor kinderen die nog niet op de basisschool zitten maar wel te maken hebben met extra zorg, (bijvoorbeeld GGZ, Jeugdzorg, medisch kinderdagverblijf) heeft het samenwerkingsverband een apart loket ingericht waar ouders terecht kunnen.

Aanmelden door ouders

Zodra de school, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden.

Bezwaar maken

Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met de ondersteuning die onze school biedt aan uw kind. Mocht u besluiten tot een formeel bezwaar dan kunt u zich richten tot het bestuur van onze school. Als u het niet eens bent met de keuze van de toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband of met de keuze van een andere school dan kunt u een bezwaarprocedure starten bij de landelijke geschillencommissie: www.onderwijsgeschillen.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie schoolplan 2019-2023. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het kader van VVE hebben wij met De Teddybeer doorgaande leerlijnen op de belangrijkste ontwikkelingsgebieden voor de 3-jarigen en 4-jarigen vastgelegd. Wij zorgen zo voor een ononderbroken taalontwikkeling.

Peuter-kleutergroep

In het kader van gelijke kansen hebben wij voor twee ochtenden in de week een peuter-kleutergroep, daarbij leggen we de focus op een rijk taalaanbod. Een leerkracht werkt samen met een pedagogisch medewerker op deze groep. Dit is een structurele voorziening binnen ons kindcentrum. 

Terug naar boven