Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1 /2 werkt met thema's en in rijke (ontdek-)hoeken. De thema's sluiten zoveel mogelijk aan bij de belangstelling en belevingswereld van kinderen. Zelf spelenderwijs ontdekken en ervaren staat voorop! De thema's dagen de kinderen uit om zich optimaal te ontwikkelen en de gestelde (tussen)doelen te bereiken. Dit proces is beschreven in het beredeneerd aanbod dat wordt weggezet in een periodeplanning.
Ontwikkelgebieden als wereldoriëntatie, burgerschap, levensbeschouwing en kunstzinnige vorming worden geïntegreerd aangeboden tijdens de thema-activiteiten. Lezen, schrijven en spelling komen hierbij ook steeds weer aan bod. Daar waar mogelijk werken we ook buiten in en met de natuur. Door te beleven en te ervaren leren kinderen vlotter en raken zij gemotiveerd.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school heeftt hierin een sleutelrol. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal BasisOnderwijs en het Speciaal Onderwijs. Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring, tijd en middelen om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog of gedragsspecialist. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool in samenspraak met ouders.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het onderwijsondersteuningsteam ontwikkelt momenteel een meer laagdrempelig ondersteuningsaanbod voor alle scholen.
Binnen de school is dit schooljaar de ontwikkellijn rekenen/ wiskunde speerpunt. Dit betekent dat we deze lijn als team onderzoeken en aanscherpen op de behoeften van onze leerlingen en het hedendaags rekenonderwijs.
Binnen de school spreken we niet over 'uitvallen' maar over 'opvallen'. Ieder kind groeit en ontwikkelt langs een eigen lijn. Aan ons is het te bewaken dat we het beste uit kinderen halen en blijven reiken naar de volgende stap van ieder kind.
Ondertussen wordt het ontdekkend, onderzoekend en natuurlijk leren verder uitgebouwd, met inzet van o.a. bewegend leren binnen en buiten.
Wij zijn ervan overtuigd dat deze manier van leren tegemoetkomt aan de behoeften van kinderen en druk verlagend kan werken.
Onze school heeft peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar. De peuteropvang is open van maandag t/m donderdag van 8.30 tot 12.30 uur. De kinderen leren spelen met leeftijdsgenootjes in een veilige, uitnodigende speel-leeromgeving binnen en buiten de school. Doordat de samenwerking met groep 1/2/3 wordt gezocht is de overgang naar groep 1 minder groot. De kinderen kennen de school, de omgeving en de bekende gezichten immers al. De pedagogisch medewerker of deskmedewerker van Tamariki geven u graag meer informatie (Tel.nr. 0599-582732 of www.tamariki.nl).