H. Gerardusschool

Hanetangerweg 1 9561 PE Ter Apel

  • Schoolfoto van H. Gerardusschool
  • Schoolfoto van H. Gerardusschool
  • Schoolfoto van H. Gerardusschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem. Door betekenisvol en waar nodig op maat te toetsen brengen we met IEP de ontwikkeling én de talenten van de leerling in kaart. Dit gebeurt voor de zaakvakken maar daarnaast en zeker niet minder belangrijk, brengen we de sociaal en emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen in beeld. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn ontwikkeling vergroten.
IEP-toetsen kunnen op maat worden ingezet, waardoor de leerling wel uitdaging, maar zo min mogelijk druk zal ervaren. Daar waar nodig wordt individueel begeleid en/of wordt gebruik gemaakt van extra hulpfuncties.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

VO-school

De leerlingen van groep 8 zijn uitgestroomd naar de volgende VO-scholen:

  • RSG Ter Apel
  • Terra Emmen

VO-advies

Schooladvies IEP

VWO                1

Havo/VWO       2

GL-TL/Havo      4

KB/GL-TL         2

De 10 leerlingen kregen de volgende adviezen.

vmbo havo             2
vmbo gl/havo         3
vmbo kb/tl             1
vmbo kb                1
vmbo bl/ kl            3

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als onderwijskundig team leven we de kinderen voor, wat er van hen verwacht wordt om een waardig, aardig en sociaal vaardig burger te zijn. De nadruk ligt op dat wat de leerling wél kan. We bevorderen de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid van het kind. Dit doen we door de afspraken en basisprincipes van de Vreedzame School te combineren met ons eigen sociaal denken. We houden rekening met het kind en diens thuissituatie en vinden het belangrijk dat ouders ons daarin weten te vinden. Hierin is de leerkracht altijd het eerste aanspreekpunt.
Daar waar extra observatie en meedenken gewenst is, kunnen we de intern begeleider en onderwijsspecialisten van het Onderwijsondersteuningsteam (OOT) inzetten. Dit gaat alleen met toestemming van ouders. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkwaardig
  • Geloofwaardig
  • Welbevinden & Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven