Christelijk Kindcentrum Willem Alexander

Admiraal De Ruyterstraat 6 8331 RV Steenwijk

Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum Willem Alexander

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten op twee manieren. In de eerste plaats met behulp van de methodegebonden toetsen. Deze maken deel uit van de zogenaamde korte cyclus. Leerstof wordt aangeboden en kort daarna getoetst. Wanneer de resultaten van de toets daar aanleiding toe geven, wordt er door de leerkracht direct actie ondernomen om mogelijke hiaten weg te werken of te voorkomen.

Voor de lange cyclus wordt twee keer per jaar een toets afgenomen van Cito "Leerling in Beeld". Met behulp van deze toetsen wordt gevolgd en vastgesteld of een leerling zich naar verwachting ontwikkelt. We analyseren de uitslagen van deze toetsen en bepalen wat nodig is om eventueel tot hogere opbrengsten te komen. Deze toetsen gebruiken we ook om te kijken of deze tussentoetsen leiden naar verwachte eindopbrengsten aan het eind van de basisschool.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar wordt in groep 7 het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs gegeven. Dit advies krijgen de kinderen in juni. In november wordt dan in groep 8 het definitieve advies gegeven. De doorstroomtoets (de vroegere eindtoets) wordt in februari afgenomen. Als de uitslag van de toets daar aanleiding toe geeft, wordt het advies bijgesteld. Behalve deze toets spelen ook de observaties in de groep, de resultaten van de methode gebonden toetsen en het welbevinden van de leerling mee. De aanmelding voor het voortgezet onderwijs moet dan uiterlijk 1 april binnen zijn.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven