De Piramide locatie Groenewoud

Eikenlaan 88 d 3203 BM Spijkenisse

Schoolfoto van De Piramide locatie Groenewoud

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Opvang bij verlof ziekteverzuim personeel

Verlofaanvragen van personeel wordt toegekend indien de situatie dit vereist. Conform de CAO Primair Onderwijs 2022-2023 is dit met behoud van salaris of zonder behoud van salaris.

Van personeelsleden die voor een bezoek/afspraak naar de huisarts of specialist moeten, wordt verwacht dat zij vóór of ná het bezoek op school zijn.

Bij ziekte van een groepsleerkracht proberen we zoveel mogelijk de reguliere lessen door te laten gaan. Indien mogelijk wordt er een aanvraag bij de VPR-pool gedaan.

Aangezien wij te maken hebben met het leerkrachtentekort is deze optie in de meeste gevallen niet haalbaar.

De volgende opties zetten we op De Piramide in bij kortdurend ziekteverzuim:

  1. De duo-collega wordt benaderd of invallen voor eigen groep mogelijk is.
  2. Het inzetten van leraarondersteuners en onderwijsassistenten. De leerkrachten van de naastgelegen groepen zijn voor hen de aanspreekpunten.
  3. Het verdelen van de leerlingen met werk, mits de groepsgrootte dit toelaat, over de andere groepen.
  4. Inzetten van ambulante collega's uit het managementteam (bij meerdere ziektegevallen onder collega's)

Via Social Schools benaderen we ouders hun kind thuis te houden als optie 1, 2 en 3 niet mogelijk is. Er wordt géén online les verzorgd, omdat de leerkracht niet in staat is om les te geven. Leerlingen die NIET thuis of anders kunnen worden opgevangen, zijn welkom in de andere groepen.

Bij langdurig verzuim

Als het ziekteverzuim van de leerkracht langer gaat duren dan twee weken wordt er intern naar een oplossing gezocht.

  1. De duo-collega is bereid om voor een langere periode in te vallen.
  2. In overleg met het team vindt er een verschuiving plaats van leerkrachten naar een andere groep.
  3. Uit de VPR-pool wordt een collega ingezet.
  4. Samenvoegen van groepen.
  5. Groepen wisselend een dag géén les, omdat de groepsleerkracht(en) de groep van de collega met ziekteverzuim moet draaien.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling Piramide locatie Groenewoud:

  • groep 1/2 - Rowena, Kelly Peters, Lindsay de Wijer, Laila van Krevel
  • groep 3/4 - Yasmin Bliekendaal, Jolka Rosenquist, Imanda Frederiksz
  • groep 5/6 - Rinske van den Broek, Tamara Bontenbal
  • groep 7/8 - Tamara Bontenbal, Errol Kemble

Vakleerkrachten gymnastiek:

  • Rob van Wingerden
  • Samantha van Dorp

Vakleerkrachten muziekonderwijs:

  • Lloyd Amelo

Directie en onderwijsteam:

  • Wilco van der Maas - directeur
  • Diane Amelo - adjunct-directeur, internbegeleider
  • Michelle Karelse - coördinator onderbouw
  • Evelyn Sonders - coördinator middenbouw
  • Annemieke Mori - coördinator bovenbouw

Andere personen in school:

  • Lloyd Amelo: preventiecoach, anti-pest-coördinator, intern vertrouwenspersoon
  • Lindsay de Wijer: onderwijsassistent (groepen 1/2)
  • Laila van Krevel: onderwijsassistent (groep 5/6)/penningmeester
  • Frida Sellis: leraarondersteuner/ICT-er
  • Lisa v.d. Sluis: onderwijsassistent 
  • Nadine Koning van de Nadort: intern schoolopleider

Intern Zorgteam:

  • Diane Amelo: intern begeleider
  • Marloes Kreuze: bovenschools intern begeleider, intern vertrouwenspersoon
  • Lauretta Minderhout: schoolbegeleider
  • Corina v.d. Wekken: school maatschappelijk werk
  • Lloyd Amelo: preventiecoach
  • De samenstelling van het zorgteam kan, afhankelijk van het gespreksonderwerp/-doel, wisselen.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd is de tijd die besteed wordt voor de uitvoering van het onderwijsprogramma. In onderstaande urentabellen wordt globaal weergegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende vakken besteden. Voor het basisonderwijs geldt dat iedere school minimaal 7520 uren les moet geven, gerekend over acht schooljaren. Het effectief benutten van de voorgeschreven onderwijstijd ziet de Piramide als één van de voorwaarden voor het leveren van onderwijskwaliteit. Gedurende 8 schooljaren moeten wij 7520 onderwijsuren aanbieden. Dit betekent 940 lesuren per jaar. Binnen de school wordt gewerkt met een urentabel. In de urentabel wordt per groep aangegeven hoeveel minuten er aan de verschillende vakken wordt besteedt per week.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Piramide verzorgt onderwijs aan kinderen van 4 t/m 12 jaar;

De Piramide is een school voor regulier onderwijs;

De Piramide biedt passend onderwijs m.b.v. arrangementen.

Kinderen met specifieke onderwijsbehoefte(n): inzet van samenwerkingsverband Onderwijscollectief

Op iedere basisschool zijn er kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo ook op onze school. We willen leerlingen zo veel mogelijk binnen de groep op onze eigen school begeleiden en ondersteunen. Voor iedere leerling met specifieke onderwijsbehoeften is er een goede oplossing te vinden. Kinderen met meer specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in het schoolondersteuningsteam om te bepalen welke inzet er nodig is. Onze school kan met de inzet van de eigen expertise vaak tegemoet komen aan de (ook meer specifieke) onderwijsbehoeften van uw kind.   

Wanneer blijkt dat er toch meer of andere expertise nodig is, dan schakelt de school samenwerkingsverband Onderwijscollectief in. Het samenwerkingsverband is beschikbaar voor alle scholen op Voorne-Putten, Rozenburg en gaat samen met de ouders en school kijken welke ondersteuning er ingezet kan worden. Het samenwerkingsverband heeft zelf specialisten in huis die deze ondersteuning kunnen bieden, maar kan ook andere experts inhuren wanneer dit nodig is. Daarnaast werken scholen samen in een zogenoemd Regionaal Overleg (ROK) waar scholen binnen een wijk/gemeente samenwerken om zo goed mogelijk onderwijs te bieden aan alle kinderen in de wijk/gemeente. Als er zorgen zijn of een school handelingsverlegen is, dan wordt dit besproken in het ROK en ondersteunen scholen elkaar met de in het ROK aanwezige expertise. Soms kan bijvoorbeeld een andere basisschool binnen hetzelfde ROK beter voldoen aan de onderwijsbehoeften van een kind.

Wanneer geen van de reguliere basisscholen meer kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, dan zal het samenwerkingsverband, samen met ouders, school en andere experts, onderzoeken welke school hier wel aan kan voldoen. Als de uitkomst een school voor speciaal (basis-)onderwijs is, dan geeft het samenwerkingsverband de toelaatbaarheidsverklaring af die nodig is voor de inschrijving op deze scholen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Burgerschap en ons onderwijs

Het onderwijs bevordert actief burgerschap en sociale cohesie op doelgerichte en samenhangende wijze, waarbij het onderwijs zich in ieder geval herkenbaar richt op:

  1. Het bijbrengen van respect voor en kennis van basiswaarden van de democratische rechtsstaat, zoals verankerd in de Grondwet, en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en het handelen naar deze basiswaarden op school;
  2. Het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de Nederlandse democratische samenleving;
  3. Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid alsmede de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden.

Op onze school besteden wij aandacht aan burgerschap in de lessen van onze wereldoriënterende methoden van Naut, Meander en Brandaan. De sociaal-emotionele methode ‘Goed gedaan’ geeft de leerkracht de nodige handvatten om de leerling te sterken in de ontwikkeling naar kennis en respect hebben voor de medemens. Daarnaast zijn de (fysieke) lessen van de trainer van Rots en Water een mooie aanvulling voor groepen of individuele leerlingen die meer moeite hebben met de basisvaardigheden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De oudste peuters van Partou brengen samen met een pedagogisch medewerker een bezoek aan de school. Zij doen mee met activiteiten die in de groep plaatsvinden. 

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in het multifunctionele gebouw de Sleutel op locatie Groenewoud. We gebruiken daarbij VVE Startblokken.

Sinds 2021 doen wij als school mee met de pilot ‘Opstap op school’ = een effectief thuisprogramma om  kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling.  De Opstap stimuleert de ontwikkeling van het kind, bevordert een actieve leerhouding en ondersteunt de kwaliteit van de interactie thuis. Het bestaat uit een groot aantal diverse materialen en leesboekjes waarbij kinderen zich spelenderwijs oriënteren op het lezen, schrijven en rekenen. 

Interventie programma Bouw! in groep 2 

Leesproblemen kunnen een kind ernstig belemmeren. Tijdig ingrijpen kan leesproblemen voorkomen of verminderen. Het Computergestuurd programma Bouw! wordt vanaf januari ingezet ter preventie van leesproblemen bij leerlingen in groep 2.

Terug naar boven