Protestants Christelijke School Het Anker

M Rutgers-Hoitsemastr 4 3207 EJ Spijkenisse

  • aan de oranje instructietafel worden sommige onderdelen van lessen herhaald op individueel niveau
  • wat gaat goed en wat moet beter
  • 'Zonder liefde kan een kind niet groeien' geldt niet alleen voor Anker-kinderen beseffen wij.
  • In de bovenbouw wordt veel werk gedaan in de digitale classroom.
  • werken in het Denk & Doelab met microbits, bluebot, dash en dot, thinkercad, mindstorm, greenscreen, en 3-d software - computial thinking!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het Anker scoort gemiddeld rondom het landelijk gemiddelde. Soms een uitschieter naar beneden en soms een naar boven. Tenslotte zijn alle groepen leerlingen uniek hierin.

Wij hanteren als eindtoets de IEP. Afgelopen jaar zijn de toetsen iets te mager gemaakt.  Na de correctie komen we net niet aan het landelijk gemiddelde.  Komend jaar verwacht ik weer duidelijk in de plus te scoren met groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het Anker sluit aan bij de globale landelijke verdeling van 35%- 65% tussen VMBO-leerlingen en hoger dan VMBO-leerlingen.  Een heel groot gedeelte van onze leerlingen krijgt minimaal een havo advies. Het belangrijkste vinden wij dat de leerling die plek krijgt, waar hij of zij het best tot zijn of haar recht komt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het is goed dat er toezicht is door de Inspectie voor Onderwijs. We zijn het niet altijd eens op onderdelen naar aanleiding van het toezicht. Er valt altijd wel iets te verbeteren. Waar wij in elk geval als team naar streven is het bieden van kwalitatief goed onderwijs. In de rapportages wordt ook benadrukt dat kwaliteit een sterk punt is van de school.

Terug naar boven