Wat is de klachtenregeling?
Het kan voorkomen dat een ouder of een leerling, maar ook een personeelslid, stagiair of vrijwilliger een klacht wil indienen. Voor een klacht over de gang van zaken op school is de directeur uw eerste aanspreekpunt.
In een gesprek wordt vaak een oplossing gevonden. Komt u niet tot een oplossing dan kan de directeur u verwijzen naar de vertrouwenspersoon van ons bestuur. De vertrouwenspersoon kan u helpen met het formuleren van de klacht en door voorlichting te geven over procedures.
Het bestuur heeft een interne klachtencommissie welke onafhankelijk functioneert. Tevens is het bestuur aangesloten bij een Landelijke Klachtencommissie (LKC). Het klachtenreglement staat op de website van SPON, www.spon.nl.
Uw klacht wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Wel is het noodzakelijk de persoon die bij uw klacht betrokken is, bijvoorbeeld de leraar of de directeur, om een reactie te vragen en de gelegenheid te geven zijn of haar kant van het verhaal te verwoorden. U krijgt de gelegenheid om uw klacht voor de klachtencommissie toe te lichten. U wordt dan “gehoord”. Bij de behandeling van de klacht kunt u zich laten bijstaan door iemand van uw keuze of bijvoorbeeld door de vertrouwenspersoon.
De klachtencommissie zal na bepaalde tijd aangeven of uw klacht gegrond is. Als uw klacht gegrond blijkt, zal de uitspraak van de klachtencommissie vergezeld gaan van een advies aan het bestuur. Hierin worden suggesties gedaan voor een oplossing en/of mogelijkheden om herhaling in de toekomst te voorkomen. Binnen vier weken na de datum van ontvangst van het advies moet het bestuur u melden of het bestuur zich kan vinden in de uitspraak en welke maatregelen het bestuur gaat nemen. De uitspraak van de klachtencommissie is adviserend en niet bindend, zoals dat bij de rechter het geval zou zijn.
Een klacht over seksuele intimidatie kan ook door de klachtencommissie behandeld worden. Als het echter om (een vermoeden van) een zedenmisdrijf gaat, begaan door een aan de school verbonden volwassene ten opzichte van een leerling, is het bestuur verplicht na overleg met de vertrouwensinspecteur aangifte te doen bij de politie. Meer gegevens over de contactpersoon van de locatie vindt u in onze schoolgids.