Odaschool voor Basisonderwijs

Laan Ten Bogaerde 7 5491 GC Sint-Oedenrode

  • We maken graag gebruik van de ruimte en de natuur om ons heen.
  • Voorzijde van de school
  • Leren van en mét elkaar
  • Recent geopende natuur & water speelplaats

Het team

Toelichting van de school

We werken met een vakleerkracht muziek/kunst/dans. Dit aanbod is beschikbaar voor de groepen 4, 5, 6 en 7. Het hoofdaandeel in het aanbod is muziek, maar het aanbod wordt breed opgezet met aandacht voor kunst, cultuur en dans.
Veel teamleden hebben een scholing voor het vak muziek gevolgd. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Maatregelen ter bestrijding van lesuitval.

Wij proberen bij ziekte of de afwezigheid van een leerkracht voor vervanging te zorgen. Wij schakelen daarvoor de vervangerspool in. Hierdoor komt het nagenoeg niet voor dat er geen vervanging is. Duurt de afwezigheid van de leerkracht langer en is er geen oplossing meer aanwezig, dan wordt er volgens onderstaande procedure gehandeld om te kijken welke groep, wanneer naar huis gestuurd moet worden. Als wij deze maatregel moeten nemen, krijgt u daarvan schriftelijk bericht of als dat niet meer te realiseren is, telefonisch. In een stappenplan ziet deze procedure er als volgt uit:

  1. De vervanging wordt op schoolniveau geregeld met de vervangers uit de vervangerspool. 
  2. Leidt 1. niet tot een oplossing dan wordt bekeken of een intern personeelslid kan werken/bereid is tot tijdelijke uitbreiding van de werktijdfactor.
  3. Leidt 2. niet tot een oplossing, dan wordt gezocht naar mogelijkheden op stichtingsniveau (zijn collega’s van andere scholen beschikbaar?).
  4. Leidt 3. niet tot een oplossing, dan wordt ambulant personeel ingezet voor de klas (Hierbij wordt rekening gehouden met al geplande afspraken).
  5. Leidt 4. niet tot een oplossing dan wordt een (derde of) vierdejaars PABO student ingeschakeld. Deze werkt onder supervisie van een collega leerkracht. 
  6. Leidt 5. niet tot een oplossing, dan wordt na overleg met directeur de groep gesplitst.
  7. Leidt 6. niet tot een oplossing, dan worden leerlingen na overleg met de directeur en algemeen bestuurder van Verdi onderwijs naar huis gestuurd. Ouders worden direct geïnformeerd en zo nodig ook de leerplichtambtenaar.

Voor punt 6 en zeker 7 geldt dat dit noodmaatregelen zijn die tot een minimum worden beperkt. Punt 7 is gelukkig de afgelopen jaren niet voorgekomen, maar gezien de recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt kunnen we dit naar de toekomst toe niet uitsluiten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We proberen zoveel mogelijk uit te gaan van de talenten van onze deskundige leerkrachten.

Daar waar nodig of interessant maken we ook gebruik van gastdocenten. Bij bepaalde lessen van wereldoriëntatie bijvoorbeeld, worden gastsprekers of gastdocenten uitgenodigd om ons lesaanbod te verrijken. Te denken valt aan: lessen over duurzaamheid, oorlogsveteranen of boekenschrijvers. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De tijden die besteed worden aan de verschillende vakgebieden zijn richttijden. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de verschillende groepen en de individuele leerlingen maken we hier beredeneerde keuzes in.

Verkeerseducatie
Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er een keurmerk in het leven geroepen. Het Label met het beeldmerk Seef de Zebra toont aan dat onze school zich inzet voor verkeerseducatie en verkeersveiligheid rond de school. Kijk voor meer informatie op www.bvlbrabant.nl.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school is op basis van het ondersteuningsprofiel, het schoolplan, het jaarplan, de opbrengsten en de resultaten in staat om 98% van alle kinderen die worden aangemeld basisondersteuning te geven. Ouders, leerkrachten en kinderen geven in de tevredenheidsonderzoeken aan dat de school doet wat ze zegt en zijn hier ook heel tevreden over.

Ondersteuningsstructuur Verdi onderwijs

Binnen Verdi Onderwijs, Verdi Start en in samenwerking met onze kinderopvangpartners streven we naar een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Het uitgangspunt is hierbij kijken vanuit kansen en mogelijkheden: wat heeft een leerkracht nodig om passende ondersteuning op school te kunnen bieden aan alle kinderen? Hierbij gaan we uit van een goede ondersteuningsstructuur en kwaliteitscyclus als sterke basis. Vervolgens kan de school een beroep doen op het Verdi-brede Team Onderwijs en Opvang. Dit team bestaat uit een teamleider, drie orthopedagogen/(school)psychologen en diverse ondersteuners met specifieke expertise.  

Aan elke school binnen Verdi is vanuit het Team Onderwijs en Opvang één orthopedagoog/(school)psycholoog gekoppeld die frequent en op vaste momenten aanwezig is.  De leerkracht signaleert zo preventief mogelijk en bespreekt dit met de IB’er. Vervolgens kan waar nodig, na afstemming met ouders, een ondersteuningsvraag ingebracht worden voor een consultatie met de orthopedagoog/(school)psycholoog. Tijdens de consultatie wordt na een gedegen analyse gekeken wat nodig is om de juiste ondersteuning te kunnen bieden aan de leerkracht, een kind of groep. Het streven is het basisaanbod in de groep zo aan te passen, dat zoveel mogelijk kinderen daarvan profiteren. Soms is daarnaast nog iets anders of extra's nodig. Mocht het nodig zijn dan wordt in afstemming met ouders soms extra ondersteuning ingezet door ondersteuners uit het team Onderwijs en Opvang. Er wordt daarnaast intensief samengewerkt met het samenwerkingsverband PO 30 06 en andere partners in de regio.   

Als ondanks extra ondersteuning alle betrokkenen van mening zijn dat begeleiding op de huidige school niet meer passend is, wordt er gezocht naar een andere onderwijssetting. In eerste instantie wordt gekeken naar andere basisscholen in de regio. Als deze scholen ook niet kunnen voldoen aan de benodigde ondersteuningsbehoeften van een kind wordt gezocht naar een tijdelijke plek binnen het speciaal basisonderwijs (SBO). Mocht het SBO ook niet kunnen bieden wat een kind nodig heeft, dan wordt gezocht binnen meer gespecialiseerd speciaal onderwijs (SO). Zodra de meest passende school, in afstemming met alle betrokkenen, gevonden is wordt de procedure voor de aanvraag van dit gespecialiseerde onderwijs in gang gezet.  

Mocht u meer details willen lezen over het bovenstaande proces, verwijzen wij u naar het document ‘Ondersteuningsstructuur Onderwijs en Opvang Verdi’ op de website

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school is onderdeel van Verdi Onderwijs. Verdi heeft een team 'Onderwijs en Opvang', met expertise op diverse vakgebieden. De leerkrachten kunnen, in samenspraak met de IB'ers aanspraak doen op deze expertise. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Verbinding heeft een locatie in het het gebouw van de school. Kinderopvang HumanKind is gehuisvest in het naastgelegen gebouw. 

Terug naar boven