Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld

Kloosterweg 32 8326 CE Sint Jansklooster

Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 maken de kinderen een doorstroomtoets, op Kindcentrum de Wiedewereld is dat de Route 8.  De resultaten van deze doorstroomtoets worden gebruikt om te checken of een kind het goede schooladvies heeft gekregen. Daarnaast gebruikt de inspectie onder andere deze toetsresultaten om te controleren of het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Daarbij houdt de inspectie van het onderwijs rekening met de diversiteit in doelgroepen.

De resultaten van de doorstroomtoets van de afgelopen jaren kwamen goed overeen met het voorlopig schooladvies voor de individuele kinderen. In een enkel geval is het schooladvies in overleg met de ouders bijgesteld. De gemiddelde score van de eindtoets ligt de afgelopen jaren boven de signaleringswaarden van de inspectie, wat betekent dat de resultaten voldoende waren.

De kinderen zijn in het 1e en 3e jaar van het voortgezet onderwijs overwegend op hun advies onderwijs blijven volgen. Uit deze data volgt dat de teamleden op Kindcentrum de Wiedewereld de ontwikkeling van de kinderen goed in beeld hebben, waardoor zij  het aanbod kunnen afstemmen op de capaciteiten en mogelijkheden van de kinderen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van het kind in beeld te brengen, maken we onder andere gebruik van observatie-instrumenten en toetsen.

Bij de kinderopvang wordt  de ontwikkeling van de kinderen bijgehouden in "Parnassys leerlijnen jonge kind" middels het kindvolgsysteem in KidsKonnect.

Op school registeren we de ontwikkeling van kleuters in Onderbouwd. Vanaf leerjaar 3 maken wij onder andere gebruik van niet-methodegebonden toetsen van "CITO In Beeld" om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. De toetsen worden geanalyseerd en op basis van deze analyses wordt het vervolgaanbod voor de kinderen bepaald. 

Vanaf groep 4 jaarlijks wordt de NSCCT afgenomen, omdat wij het belangrijk vinden de resultaten van een kind te vergelijken met zijn capaciteiten.

In de opvang bespreekt de Teamleider opvang 2 keer per jaar de voortgang van de kinderen met de mentoren. In het onderwijs Zijn er 4 maal per jaar groepsbesprekingen, waarin de Intern begeleider de voortgang van de kinderen met de leerkrachte bespreekt. Tussen opvang en onderwijs zorgen we voor een warme en zorgvuldige overdracht van informatie en gegevens.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 geldt het volgende: De eindtoets in groep 8 heet voortaan de doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin kinderen zich aanmelden voor het voortgezet school, hierdoor veranderen de stappen van het schooladvies en de toets.

Vanaf groep 6 is er voor ieder kind een uitstroomprofiel bijgehouden, waarin de ontwikkeling van het kind wordt gevolgd op de gebieden van begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling. Ook worden de kindkenmerken in kaart gebracht, zoals capaciteiten (NSCCT), taakgerichtheid, plannen, organiseren, creativiteit, faalangst, etc. 

Eind groep 7 wordt in het 10 minutengesprek het voorlopig schooladvies met kind en ouders besproken. In groep 8 wordt in januari het schooladvies besproken.

De kinderen van groep 8 maken in de eerste helft van februari van februari de doorstroomtoets, op Kindcentrum de Wiedewereld is dit Route 8 toets.

Half maart volgt de uitslag van de doorstroomtoets. Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. De school motiveert waarom het advies hetzelfde blijft of omhoog wordt bijgesteld. Het advies wordt nooit naar beneden bijgesteld.

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op een school voor voortgezet onderwijs.

Kinderen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. Bij de verwijzingsprocedure is de leerkracht van groep 8 het aanspreekpunt voor ouders.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

“Samen leren leven” is de kern van onze samenleving en daarom een belangrijk onderdeel van onze Expeditie. Om de kinderen voor te bereiden op de maatschappij van vandaag en morgen is een brede, persoonlijke ontwikkeling van belang. Naast kennis over en inzicht in de samenleving, willen wij de kinderen van jongs af aan leren om samen te werken, creatief en kritisch na te denken, informatie te kunnen vinden en verwerken en mediawijs te worden.

Vanuit onze christelijke visie willen we op Kindcentrum de Wiedewereld kinderen stimuleren om positief in het leven te staan, respect voor elkaar te hebben, oprecht naar elkaar te luisteren en zorg te dragen voor zichzelf, elkaar en onze mooie omgeving.



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Wederzijds respect
  • Zorg voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven