Sint Bonifacius Kindcentrum Reahûs

Sânleansterdyk 20 8736 JB Reahûs

  • Ons kindcentrum is omgeven door groen en daar maken we flink gebruik van, ook tijdens de lessen. Iedere dag gaan de kinderen naar buiten.
  • Na schooltijd bieden wij buitenschoolse opvang met veel keuzevrijheid in de een huiselijke sfeer.
  • Op Sint Bonifacius worden kinderen uitgedaagd om het leven te ontdekken. Daarnaast staat de relatie tussen ons als mens centraal.
  • In Sint Bonifacius Kindcentrum Reahûs gunnen we elkaar de ruimte. Zowel fysiek als mentaal!
  • We leren zowel binnen als buiten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2018 scoorden we uitzonderlijk hoog namelijk 547,7. Het jaar daarna behaalden we een score van 534,9. Door de corona is er in het schooljaar 2020 geen eindtoets geweest. In 2021 hebben we de eindtoets voor de eerste keer digitaal door de kinderen laten maken. Er werd een teleurstellende score van 528,1 behaald. Een score die niet in verhouding lag met de verwachte score. Daarom zijn we in 2022 weer teruggegaan naar de schriftelijke toets. Dat jaar werd een score behaald van 538,0. Ruim boven het landelijk gemiddelde. In 2023 behaalden we een ruime score van 539,7. Omdat we steeds te maken hebben met een gering aantal kinderen die de toets maakt, is de wet van de statistiek hierop niet goed van toepassing.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Methode gebonden toetsen van Leerling in Beeld (Cito) worden door de groepsleerkrachten geanalyseerd.

Voor de kleuters gebruiken we het instrument Kleuters in Beeld en voor de overige leerlingen Leerling in Beeld. De toetsen wordt door de leerkracht in samenwerking met de Coördinator Passend Onderwijs (CPO-er) geanalyseerd. Er worden streefdoelen gemaakt. Er wordt een groep analyse gemaakt vanuit de toets resultaten, een trendanalyse volgmodel en een analyse op groepsniveau met interventies.  De tussenresultaten worden in een trendanalyse verwerkt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen stromen over het algemeen door op het niveau waarop de school advies heeft gegeven aan het Voortgezet Onderwijs. 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op IKC Sint Bonifacius leren we de kinderen vanuit de Vreedzame School

-conflicten oplossen

-verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap

-democratisch overleggen en gezamenlijk besluiten nemen

-open te staan voor verschillen tussen mensen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • we hebben elkaar nodig
  • we leren elkaar kennen
  • we nemen verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven