Openbare Basisschool De Schovenhorst

Garderenseweg 144 A 3881 NC Putten

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Schovenhorst

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets 2022-2023

In april 2023 hebben wij de IEP Eindtoets afgenomen. De scores van deze groep liggen ruim boven de signaleringswaarde van de inspectie en zijn conform verwachting van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie. Tweederde van onze leerlingen stroomt uit naar TL/Havo of hoger. 

Informatie over de doorstroomtoets

Wij nemen (vanaf 2023-2024) de doorstroomtoets van CITO LIB af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school geeft het onderwijs zodanig vorm dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig. Wij gebruiken daarvoor het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Dit systeem geeft de leerkrachten, IB-er en directie de mogelijkheid de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van een groot aantal niet-methodegebonden, landelijk genormeerde toetsen (Cito LIB) te volgen. Ook methodegebonden toetsen, notities van observatiepunten, gesprekken met ouders en derden worden hier ingevoerd, zodat er altijd een totaaloverzicht is. Daarnaast gebruiken de onderbouwleerkrachten de module Leerlijnen 1-2, het observatiesysteem van ParnasSys.

We toetsen de kinderen om de voortgang te kunnen volgen en om te kijken wat een kind nodig heeft om de doelen te behalen. We maken groepsplannen om het aanbod voor de groep in te beschrijven en indien nodig kan er ook een individueel hulpplan voor een kind opgesteld worden. De intern begeleider en de groepsleerkrachten hebben regelmatig overleg om de voortgang hiervan te bespreken. 

Op basis van huidige tussenresultaten van onze groepen zien we dat de vakken spelling en rekenen aandacht vragen. Verschillende groepen scoren wel voldoende, maar halen niet de door ons vastgestelde schoolnorm. We werken daarom, deels vanuit de NPO-gelden, aan een verbeterplan op het gebied van spelling en rekenen. Voor rekenen is dit onder andere de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. Een beschrijving van dit verbetertraject kunt u vinden in ons jaarplan, te vinden op onze website.

Kinderen krijgen in februari en juni een rapport mee. In februari is er dan ook een rapportgesprek, in juni is dit niet standaard, maar wel mogelijk op zowel initiatief van de ouders als de leerkracht. Wanneer er tussentijds bijzonderheden zijn, zullen we ons best doen om dat direct af te stemmen en daarmee niet te wachten tot deze formele momenten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Proces schooladviezen groep 8

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse toetsen CITO en gedrag en werkhouding.

Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de CITO doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben.

Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Schovenhorst is een Kanjerschool en daar zijn we trots op! Wij zien je goed en veilig voelen als voorwaarde om te komen tot leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en vertrouwen
  • Goede sfeer en openheid
  • Normen en waarden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven