Openbare Basisschool De Schovenhorst

Garderenseweg 144 A 3881 NC Putten

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Schovenhorst

Het team

Toelichting van de school

Het team stelt zich graag aan u voor! Kijk op www.obsdeschovenhorst.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afwezigheid / vervanging van personeel

Bij kort of lang verlof van personeel, bijvoorbeeld door ziekte of ouderschapsverlof, zetten we ons optimaal in om vervanging te regelen. Daarbij staat in alle gevallen een goede doorgang van ons onderwijs voorop. Soms doen we een beroep op een leerkracht van onze school. We kunnen ook gebruik maken van een invalpool met daarin verschillende groepsleerkrachten die voor onze stichting werken. Invalleerkrachten die ingezet worden op onze school worden goed in hun werkzaamheden begeleid; daar hebben we als stichting afspraken over gemaakt. Alleen als uiterste maatregel kunnen wij genoodzaakt zijn u te vragen uw kind thuis te houden. U wordt daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht. Als u niet thuis voor opvang kunt zorgen, kunt u dit aangeven bij de directeur om samen naar een oplossing te zoeken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Enerzijds zijn kinderen in de groepen 1 en 2 vrij om te kiezen vanuit een rijke, uitnodigende leeromgeving, maar anderzijds biedt de school een duidelijk en gestructureerd aanbod om kinderen tot leren uit te lokken. Het aanbod dekt alle kerndoelen, het accent ligt op de doelen van taal en rekenen en op de sociaal emotionele ontwikkeling.

Er is een beredeneerd aanbod voor de leerlingen van groep 1 en 2 en aansluiting met het aanbod in groep 3. Er zijn leerdoelen benoemd, waaraan wordt gewerkt vanuit ontwikkelingslijnen a.d.h.v. thema's. De leerkracht volgt de ontwikkeling van de kleuters en analyseert aan de hand van het observatiesysteem. We proberen de kinderen echt te volgen in hun ontwikkeling en ze uit te dagen om steeds de volgende stap te zetten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximumaantal uren onderwijs per dag. Hiermee voldoen wij aan de wettelijke norm. Ieder schooljaar hebben we maximaal zeven zogenaamde onderbroken weken (met vier lesdagen). Ook dit is één is van de eisen van het ministerie van onderwijs. De onderwijsinspectie let erop dat de scholen voldoende uren onderwijs geven. Onze leerlingen krijgen voldoende tijd om zich de leerstof eigen te maken. In de acht jaar waarop een leerling onze school bezoekt, is dat minimaal 7520 uur. In elke groep wordt een lesrooster gemaakt met tijden. Hierop houdt de leerkracht bij hoeveel tijd er wekelijks aan ieder vak wordt besteed. Het lesrooster is een werkdocument, waar ook aantekeningen ter voorbereiding of evaluatie in worden bijgehouden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg, ook degenen die moeite hebben met leren of die juist uitdaging nodig hebben. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook aan de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen leerlingen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte op onze school geplaatst kan worden. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden. (Zie hiervoor de intakeprocedure passend onderwijs met bijbehorende formulieren in ons ondersteuningsprofiel.) Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoeften en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school.  Uitgangspunten voor plaatsing zijn voor ons:

  • kan het kind op onze school de gevraagde ondersteuning geboden worden (in en/of buiten de klas)?
  • blijft de aandacht voor de andere leerlingen voldoende gewaarborgd?

Het Kenniscentrum van Proo, bestaande uit orthopedagogen, ondersteunt de leerkrachten om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de leerkracht het handelen hierop kan afstemmen. Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website www.obsdeschovenhorst.nl.

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe

Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband (SWV) Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende jaren willen we goed in beeld brengen wat we kunnen en (nog) niet kunnen. We willen de juiste ondersteuning bieden en daarmee voldoen aan de zorgvragen die op ons pad komen. We kijken kritisch naar onze manier van lesgeven en de mogelijkheden die er nog zijn om effectiever en efficiënter te werken in het belang van onze leerkrachten en leerlingen. Het schoolondersteuningsprofiel is daarbij leidend. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voorschoolse educatie is voor kinderen in de leeftijd tot 4 jaar. Het kan zijn dat uw peuter of kleuter een taalachterstand heeft. Dan krijgt uw kind mogelijk al voorschoolse educatie in de kinderopvang. Zij krijgen dit op de peuterspeelzaal of bij de kinderopvang. Het consultatiebureau geeft kinderen die (een risico op) een onderwijsachterstand hebben een zogenaamde vve-indicatie. In iedere gemeente gelden andere voorwaarden voor de vve-indicatie. U kunt kijken op de website van de gemeente Putten om te zien welke voorwaarden dat zijn.

Vroegschoolse educatie is voor kinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool. Wij bieden een taalrijke omgeving, die uitdaagt tot leren. We stimuleren de vroege ontwikkeling van kleuters door een breed aanbod gestoeld op het gebruik van doelen van de SLO. Er wordt gewerkt aan de totale ontwikkeling van de kleuter, zowel op cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch gebied. De kleuters werken in thema's en het aanbod is beredeneerd. Elke leerling werkt op zijn niveau en wordt uitgedaagd tot groeien. Verantwoordelijk zijn voor het eigen leren, het eigenaarschap, begint bij de kleuters. Zelf kiezen, plannen en kunnen vertellen wat je wil leren en wat je hebt te leren en wat je geleerd hebt. Wij beginnen hiermee bij de kleuters en stimuleren deze vaardigheid en ontwikkeling gedurende alle schooljaren op onze school.

De ontwikkeling van de kleuters wordt gemonitord door gebruik door de onderbouwleerkrachten van het observatiesysteem Leerlijnen 1-2 ParnasSys.

Terug naar boven