IKC 't Kraaienest

Koningin Wilhelminastr 5 3265 BH Piershil

  • Schoolfoto van IKC 't Kraaienest
  • Schoolfoto van IKC 't Kraaienest
  • Schoolfoto van IKC 't Kraaienest
  • Schoolfoto van IKC 't Kraaienest
  • Schoolfoto van IKC 't Kraaienest

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores  en de functioneringsniveaus die behaald dienen te worden.

De tussenresultaten worden gerealiseerd door het geven van goed onderwijs op onze school en het evalueren van methode gebonden toetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het gaat er ons om, dat een kind een school voor voortgezet onderwijs kiest, waar het zich thuis voelt en ook behoorlijke resultaten kan behalen.

Het advies voor het voortgezet onderwijs is gebaseerd op:

- de interesses en motivatie van het kind;
- de toetsen van het leerlingvolgsysteem;
- de andere leerprestaties;
- de mening van de groepsleerkracht, de IB-er en de directeur.

Voor dat het advies wordt opgesteld, wordt met ieder kind apart een gesprek aangegaan waarin ze kunnen aangeven wat zij zelf zien als de juiste vorm van voortgezet onderwijs. De mening van de kinderen wordt meegenomen in het advies.

Wij geven ons advies voor dat de uitslag van de Eindtoets bekend is. De uitslag van de Eindtoets is niet doorslaggevend, maar een indicator, net als de leerresultaten, de motivatie, de werkhouding en de interesses  van het kind.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goed onderwijs bestaat wat ons betreft uit drie onderdelen: kennis opdoen, leren omgaan met anderen en jezelf als persoon ontwikkelen.

Met de letters van het woord KRAAI zijn de waarden van onze school beschreven. Voor de school zijn positieve gedragsregels opgesteld bij deze woorden. Voorop staat het respect voor elkaar en het rekening houden met elkaar. Iedereen is uniek en dat willen we ook zou houden. 

Kennis: Ik leer elke dag, ik ontwikkel mezelf, ik word zelfstandig.

Respect: Ik denk na voordat ik wat doe, ik ben aardig tegen een ander, ik mag mezelf zijn.

Aardig: Ik ben behulpzaam, ik troost een ander, ik gebruik vriendelijke woorden.

Aandacht: Ik luister, ik ben betrokken, ik let goed op.

Inzet: Ik werk hard, ik zet door, ik doe mijn best. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kalm, Respectvol
  • Aardig, Aandacht
  • Inzet

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Laatste bezoek april 2019.

Dit keer betrof het een themaonderzoek, waarbij de inspectie onderzoek deed naar een door de overheid aangereikt thema, in ons geval ‘didactisch handelen’. Een pittig thema, want de inspectie beschouwt de kwaliteit van het lesgeven als cruciaal. De dag begon met een presentatie door de directeur en aansluitend werden alle groepen bezocht. Er werd gekeken naar betrokkenheid van de leerlingen, taakgerichtheid van de kinderen en feedback. De inspectie was content. Ze gaf in het nagesprek veel voorbeelden van wat zij had waargenomen. De leerkrachten gaven goed les; de uitleg was duidelijk en doelgericht, kinderen werden goed geactiveerd, zij waren betrokken en taakgericht. Ook de wisselende werkvormen en de adequate feedback die de inspecteur in alle groepen zag, werden positief benoemd. De inspecteur gaf aan dat het pedagogisch klimaat in orde was; kinderen voelen zich op onze school veilig. ‘Een school met PIT!, doet recht aan de leerlingen en het team.’, aldus de inspecteur.  

Terug naar boven