Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Wij werken met het programma Goed van Start. Aan het begin van het schooljaar zijn er dagelijks klassenvergaderingen om te bepalen wat voor groep we willen zijn. Samen worden er afspraken gemaakt hoe er met elkaar omgegaan moet worden om een fijne groep te zijn. Samen met de groep worden er beloningen afgesproken. Ook zijn er consequenties als het goede gedrag niet lukt.
Na de eerste week volgen er wekelijks klassenvergaderingen. Na de herfstvakantie worden deze regelmatig gehouden. Veel onderwerpen worden gekoppeld aan de godsdienstlessen en aan lessen in het kader van ‘gezond gedrag’ en passen in het kader van burgerschapskunde.
Daarnaast werken wij met KWINK. Dit is een methode voor sociaal-emotioneel leren voor groep 1 t/m 8. Het is gericht op preventie (van bv. pesten) en de kracht van een veilige groep. Dit programma werkt met vijf bewezen gedragscompetenties nl. besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. Binnen deze methode is er ook een leerlijn burgerschap en zijn er lessen mediawijsheid. Zo werken we aan een totale ontwikkeling van onze leerlingen.
Wij hebben verder met elkaar zes basisschoolregels afgesproken waarop we elkaar mogen aanspreken:
1. Wij zijn aardig.
2. Wij zijn beleefd.
3. Wij luisteren naar elkaar.
4. Wij helpen elkaar.
5. Wij zijn rustig.
6. Wij ruimen op.
Het onderwerp staat ook op de agenda van de leerlingenraad.
Als plagen toch pesten wordt, hanteren we de zogenaamde vijfsporenaanpak van het pestprobleem. Zie hiervoor het anti-pestprotocol op de website van de school. Hierin staat beschreven hoe wij pestgedrag willen voorkomen en hoe wij met pestgedrag omgaan mocht zich dit toch voordoen op school.
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind mag zijn wie hij/zij is (missie en onderwijsconcept Meervoudige Intelligentie en afspraken Goed van Start) en dat verschillen tussen kinderen worden geaccepteerd. Door hier open over te zijn en met elkaar te praten, proberen we begrip voor verschillen te creëren en hierdoor pestgedrag te voorkomen.
Voor de seksuele vorming gebruiken we de methode 'Wonderlijk gemaakt'. De belangrijkste boodschap van Wonderlijk gemaakt Basis is dat elk kind er mag zijn, ongeacht wat hij of zij voelt, meemaakt of doet. Elk kind is geschapen door God de Schepper. Elk kind is het waard om gekend, geliefd en beschermd te worden. Wonderlijk gemaakt Basis werkt met een waardengerichte aanpak.
-Zelfbeeld
-Duurzame relaties
-Sociale normen
-Weerbaarheid