Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Marienborn is een “kleinere” school waar iedereen elkaar kent. Een school waar je mag zijn wie je bent. Waar kinderen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. Er heerst een gemoedelijke, vriendelijke sfeer waarin iedereen elkaar respecteert.
We zijn een Daltonschool die gekenmerkt wordt door de Daltonpijlers: samenwerken, zelfstandigheid, vrijheid in gebondenheid, reflectie en effectiviteit en doelmatigheid. Het Daltonsysteem maakt het mogelijk om kinderen aan hun eigen ontwikkelpunten en doelen te laten werken.
De kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun taak en worden middels coöperatieve gestimuleerd om samen te werken.Op school krijgen de kinderen, naarmate ze ouder worden, steeds meer eigenaarschap over hun ontwikkelingsproces. Door onze effectieve manier van organiseren creëert de leerkracht tijd om met kinderen te werken aan specifieke onderwijsbehoeften. Het werken met Focus PO ondersteunt dit proces. Dit systeem zorgt ervoor dat we snel inzicht hebben in de resultaten van kinderen. Op grond hiervan bepaalt de school welke interventies er op school-, groep- en kindniveau nodig is. Maar tevens welke ondersteuning voor individuele leerlingen nodig en passend is. In principe is ieder kind bij ons op school welkom. Wel bestaan er grenzen aan het goed bedienen van alle leerlingen. Grenzen die bepaald worden door de complexiteit van de specifieke onderwijsbehoefte/ begeleidingsbehoefte van de leerling in combinatie met de groepsgrootte, specifieke kennis en kunde van de leerkrachten. Te denken valt aan leerlingen met ernstige gedragsproblematiek of medische hulp.
Wij hechten veel waarde aan het partnerschap met ouders. 'Onze' ouders zijn erg betrokken bij school. Samen bepalen we wat het beste is voor het kind.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.