Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen uit de groepen 1 en 2 zijn naar leeftijd gezien heterogeen gegroepeerd: oudste en jongste kleuters zitten in gemengde groepen. Wij zijn van mening dat in de ontwikkelingsfase van deze kinderen dit een goede benadering is, omdat het aansluit bij de gezinssituatie; oudste en jongste kleuters leren veel van elkaar en leren rekening houden met elkaar. Daarnaast kunnen de groepen wat aantallen betreft ongeveer gelijk blijven.
In de groepen 3 t/m 8 werken we met leerstofjaargroepen. In deze fase van het onderwijs leren kinderen de elementaire basisvaardigheden zoals lezen, rekenen, schrijven en taal. We zijn van mening dat dit het meest efficiënt kan gebeuren in een jaargroepensysteem.
Bij de leervakken, zoals lezen, schrijven, rekenen, taal en wereldverkenning, is er een vaste leerstoflijn, waaraan de hele groep werkt. We bieden een uitdagende leeromgeving waarin we tegemoet komen aan de verschillende manieren en voorkeuren die kinderen hebben om de leerstof op te pikken. Er wordt interactief onderwijs gegeven, waarbij de leerkracht instructie geeft en ingaat op de door de leerlingen gegeven antwoorden en oplossingsmethoden. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen op gestructureerde wijze samenwerken en ieder kind individueel verantwoordelijk is voor een goed resultaat.
De leerlingen werken op het niveau dat het beste bij hen aansluit. Wanneer een leerling ondersteuning nodig heeft, biedt de Marlijn remedial teaching. Als een leerling hiervoor in aanmerking komt, dan worden ouders geïnformeerd en wordt de voortgang regelmatig geëvalueerd. Alle activiteiten worden vastgelegd in een handelingsplan. De remedial teaching wordt gegeven door leerkrachten die hier speciaal voor zijn opgeleid.
Voor de meer- en hoogbegaafden op de Marlijn loopt er een doorgaande lijn door de school. Deze leerlingen maken minder van de reguliere lesstof en krijgen hierdoor meer tijd om te werken met verdiepende en meer uitdagende materialen. Sinds januari 2013 zijn er een dagdeel per week twee Plusklassen voor leerlingen vanaf groep 5. Voor het signaleren van deze leerlingen wordt gebruik gemaakt van het protocol het "Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid", ook ouders spelen hierin een belangrijke rol.