Christelijke Basisschool

Kroonjuweel 5 4388 MD Oost-Souburg

  • Na twee jaar het leesonderwijs drastisch te hebben aangepakt heeft de school het certificaat verdiend voor het LIST-project.
  • Het Kompas was al een gezonde school op het gebied van Fysieke weerbaarheid. Onze certificaat is verlengd tot september 2023.
  • Deze uitspraak schept veel verwachtingen. Wij hopen ze waar te maken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2022-2023 waren er twee groepen 8 op het Kompas met 59 leerlingen in totaal. Van beide groepen 8 hadden twee leerlingen een arrangement op gebied van gedrag/sociaal emotionele ontwikkeling en een ontwikkelingsperspectief plan dat daarop was gebaseerd. Er zijn in het lesstofaanbod voor deze leerlingen geen aanpassingen gedaan. Eén leerling had een ontwikkelingsperspectief plan (OPP) om haar leerontwikkeling goed te kunnen volgen. Zij had een eigen leerlijn op het gebied van rekenen. Alle leerlingen hebben de eindtoets gemaakt, er waren geen leerlingen die in aanmerking kwamen voor ontheffing. Ook zijn de resultaten van alle leerlingen meegewogen in het eindresultaat. Het gemiddelde niveau van de twee groepen liep uiteen. In de grootste groep van de twee groepen 8 (31 leerlingen) zat een relatief grote groep leerlingen met een VWO niveau en advies. Het niveau van de leerlingen in de andere groep 8 (28 leerlingen) lag gemiddeld lager. Dit was een groep die veel aandacht nodig had op sociaal emotioneel gebied. Dit had ook gevolgen voor het ontwikkelingsniveau dat bereikt kon worden. Dit lag gemiddeld lager dan in de andere groep 8. De behaalde resultaten waren grotendeels conform verwachting. In de bijlage vindt u het schooloverzicht van IEP.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Natuurlijk stellen wij ons ten doel het maximale uit elk kind te halen. Wij streven ernaar de kinderen zoveel mogelijk kennis en vaardigheden bij te brengen, zodat de kinderen na gemiddeld acht jaar basisonderwijs goed voorbereid de stap naar het voortgezet onderwijs kunnen maken. Als school vragen wij ons steeds af of de kwaliteit van ons onderwijs de toets van de kritiek kan doorstaan. Dat doen wij op de volgende manieren:

  • tijdens team- en bouwvergaderingen worden regelmatig bepaalde vakgebieden geëvalueerd
  • jaarlijks evalueren wij de zorg voor het kind en tijdens het dagelijks werken met de kinderen
  • tijdens de voortgangsbesprekingen gaan wij na of de kinderen de gestelde doelen halen
  • met behulp van een methode-onafhankelijk leerlingvolgsysteem kunnen wij vaststellen hoe onze scores zich verhouden tot het landelijk gemiddelde. Voor de leerlingen gebruiken we de toetsen om het onderwijs goed af te stemmen.

De methode onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem (LVS) bieden ons objectieve gegevens om de kwaliteit van ons onderwijs te volgen en waar nodig te verbeteren. Hiermee volgen we de leerlingen in hun ontwikkeling. We gebruiken ze om ons onderwijs te evalueren en waar nodig bij te stellen. Uit al deze gegevens kunnen wij opmaken of bepaalde zaken en/of leerstofonderdelen of -gebieden bij ons op school nog verbeterd moeten worden. 

In de groepen 1 en 2 gebruiken we “KIJK” als meetinstrument om het jonge kind te observeren op alle ontwikkelingsgebieden. Er worden geen toetsen afgenomen bij de kleuters. Dit kan mogelijk nog wel voor een individuele leerling, wanneer de gegevens uit deze toetsen een meerwaarde kunnen bieden voor het beter afstemmen en tijdig inspelen op de onderwijsbehoeften. 

Sinds schooljaar 2022-2023 werken we voor de groepen 3-8 met het leerlingvolgsysteem IEP. Dit staat voor Inzicht Eigen Profiel. Binnen dit leerlingvolgsysteem worden kinderen gevolgd op het gebied van leerresultaten (ook wel ‘hoofd’ genoemd) én op het gebied van creatief vermogen, talenten, leeraanpak en sociaal-emotionele ontwikkeling (ook wel ‘hart & handen’ genoemd). We kijken dan dus binnen één leerlingvolgsysteem breder naar het kind. Om een compleet beeld van het kind te krijgen wordt de ontwikkeling én de talenten van het kind in kaart gebracht. Zowel van hoofd als van hart & handen volgt er dan een rapport die ouders ook in te zien krijgen. Zo krijgt het kind, wij als leerkracht en u als ouder inzicht in de volgende ontwikkelingsstap. De doorstroomtoets en de eindtoets in groep 8 wordt ook afgenomen middels IEP. Door in de voorgaande schooljaren ook al met IEP te werken is er een doorgaande lijn richting de doorstroom- en eindtoets in groep 8.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Stap 1
November, afname IEP LVS.
- IEP LVS wordt twee ochtenden in de groep afgenomen.
- Hieruit volgt een uitstroomprofiel. Dit is een indicatie voor het schooladvies.
- Uitslag IEP LVS krijgen de ouders en de leerlingen via school in een envelop mee naar huis

Stap 2
Een voorlopig advies opstellen – leerkrachten + intern begeleider
- De leerling: betrokkenheid, werkhouding, zelfstandigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling
- Analyse niet-methodetoetsen vanaf groep 6 (de groei van de leerling)

Stap 3
Kerstvakantie 2023
- Alle informatie van de middelbare scholen gaat in een envelop met de kinderen mee naar huis (open dagen, invulling van het onderwijs, inschrijfformulieren, contactgegevens etc.)
- Inschrijfformulieren moeten pas na het adviesgesprek ingeleverd worden (zie stap 6)

Stap 4
Na de kerstvakantie 2024 Adviesgesprekken ouders – leerling – leerkracht(en)
- Voorlopige schooladvies + onderbouwing
- 15 minuten gesprek
- Het schooladvies is leidend bij de aanname en plaatsing van de leerling op zijn of haar nieuwe school.

Stap 5
Februari 2024 Afname IEP doorstroomtoets
- De IEP doorstroomtoets wordt twee ochtenden afgenomen in de groep.
- De uitslag van de IEP doorstroomtoets wordt uiterlijk 24 maart 2024 met ouder(s) en de desbetreffende leerling gedeeld. Tevens ontvangt u het definitieve schooladvies.
- Het schooladvies kan na de IEP doorstroomtoets nog worden bijgesteld naar boven. Dit gebeurt in overleg met ouder(s), de leerling, de intern begeleider en de groepsleerkracht.
- De ontvangende school ontvangt de resultaten van het IEP LVS en de IEP doorstroomtoets van de leerling. De groepsleerkracht draagt zorg voor een warme overdracht met de ontvangende school. Als u hier geen toestemming voor geeft, dan dient u dat schriftelijk aan te geven aan de groepsleerkracht.

Stap 6
Inschrijven middelbare school tussen 25 en 31 maart 2024.
- Inschrijfformulier wordt ingevuld door de ouder(s).
- Het inschrijfformulier wordt ingeleverd bij de groepsleerkracht.
- De groepsleerkracht zorgt ervoor dat het inschrijfformulier op tijd is ingeleverd op de nieuwe school.

Stap 7
Januari t/m juni 2024
Kennismaking met de scholen
- Open dagen en informatieavonden van de middelbare scholen
- Ouder(s) en kind bezoeken de scholen
- Bekijk de websites goed van de scholen. Hier staat ook veel informatie op.
Bovenstaande verschilt per school. Alle belangrijke data staan op de formulieren die voor de kerstvakantie mee naar huis gaan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De missie van basisschool Het Kompas luidt als volgt;

‘Wij bieden onderwijs aan op een creatieve, betrokken en positieve wijze, waarin wij professioneel samenwerken met kinderen, ouders & collega’s en doen dit respectvol, duidelijk en transparant.’

Op basis van deze missie hebben wij gezamenlijk een motto geformuleerd. Dit motto staat centraal binnen de school;  

Het Kompas richt zich op ieder kind!

Wij willen op Het Kompas zorgen voor een positief klimaat in de klas. O.a. de methode Kwink, de cursus Weerbaarheid en ons veiligheidsbeleid helpen ons daarbij. Orde en regelmaat zorgen ervoor dat er ruimte en aandacht is voor elk kind. We steken als leerkrachten energie in het belonen van leerlingen die gewenst gedrag laten zien. Wij gaan er vanuit, dat kinderen zich moeten kunnen ontplooien binnen gestructureerde situaties. Door middel van spel en het leren in zo’n omgeving ontwikkelt het kind zich tot een zelfstandig mens.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Weerbaarheid
  • Samenwerken
  • Communicatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Interne audit 2022

Op woensdag 1 juni en donderdag 2 juni heeft er een audit plaatsgevonden op Het Kompas. Binnen het kwaliteitssysteem van Onze Wijs (Stichting waartoe het Kompas behoort), nemen audits een belangrijke plaats in. Ze zijn een uitwerking van het interne toezicht binnen de Stichting. Uitgangspunt is dat de audits een bijdrage leveren aan de kwaliteitszorg en de kwaliteitsverbetering van de scholen en uitvoerend bestuur. De audits richten zich op wat een school zelf doet aan kwaliteitszorg en hoe zij zichzelf kunnen verbeteren. In ons geval betekende dit dat er op deze twee dagen 5 personen (directeuren en leerkrachten die hiervoor speciaal zijn opgeleid) vanuit collega-scholen binnen Onze Wijs een bezoek hebben gebracht aan bijna alle groepen. Er zijn lessen bekeken, documenten doorgespit en men is in gesprek gegaan met directie, team, intern begeleiders, kinderen (leerlingenraad groep 7-8) en vertegenwoordigers vanuit OR en MR. Dit alles is samengevat in een rapport. Dit kunt u terugvinden in de bijlagen.


Terug naar boven