Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Met ons schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeldbrengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school teverbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk.Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in deschoolgids.
Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.
Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:
· een korte typering van onze school
· de kwaliteit van onze basisondersteuning
· de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt
· de voorzieningen die onze school heeft om leerlingen extra ondersteuning te bieden
· de voorzieningen in de fysieke omgeving
· de samenwerkende ketenpartners
· belangrijke kengetallen van onze school.De onderdelen wordt hieronder kort toegelicht.
Het schoolondersteuningsprofiel begint in hoofdstuk 1 met een korte typering van onze school en van de ondersteuning die wij kunnen bieden aan leerlingen met extra onderwijsbehoeften.Dagelijks geven onze leraren onderwijs aan onze leerlingen. Daarbij houden wij rekening met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en bieden waar nodig ondersteuning. Basisondersteuning is de ondersteuning die alle scholen moeten bieden en die integraal onderdeel vormt van het onderwijs en het aanbod van elke school. De basisondersteuning is afgeleid van de kwaliteitseisen die de inspectie hanteert bij het toezicht op scholen, van de aandachtspunten uit het referentiekader van de PO-Raad (zoals preventievemaatregelen en lichte vormen van hulp) en van de afspraken die door besturen zijn gemaakt.
De basisondersteuning bestaat uit vijf domeinen met een aantal ijkpunten:
1 Onderwijs:
a. Leerlingen ontwikkelen zich in een veilige omgeving
b. De school heeft continu zicht op de ontwikkelingen van leerlingen
c. Het personeel werkt opbrengst- en handelingsgericht aan het realiseren van de ontwikkelingsperspectieven van leerlingen
d. Het personeel werkt met effectieve methoden en aanpakken
e. Het personeel werkt continu aan hun handelingsbekwaamheid en competenties
2 Begeleiding:
a. Voor alle leerlingen is een ambitieus ontwikkelingsperspectief vastgesteld
b. De school draagt leerlingen zorgvuldig over
c. Ouders (en leerlingen) zijn nauw betrokken bij de school ende ondersteuning
3 Beleid:
a. De school voert een helder beleid op het terrein van de leerlingenzorg
b. De school heeft haar onderwijszorgprofiel vastgesteld
c. De school bepaalt jaarlijks de effectiviteit van de leerlingenzorg en past het beleid zo nodig aan
4 Organisatie:
a. De school heeft een effectieve interne zorgstructuur
b. De school heeft een effectief zorgteam
5 Resultaten.
In hoofdstuk 2 en 3 brengen we de kwaliteit van onze basisondersteuning in beeld. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid. We hebben een onderscheid gemaakt in deskundigheid die wij als school zelf in huis hebben (interne deskundigheid) en deskundigheid die wij, indien nodig, kunnen halen van buiten (externe deskundigheid). In hoofdstuk 4 brengen wij deze kwaliteit van de deskundigheid in beeld.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kan het nodig zijn extra ondersteuningsvoorzieningen of groepen te organiseren. In hoofdstuk 6 brengen wij deze voorzieningen in beeld en geven wij ons eigen oordeel over de kwaliteit van deze voorzieningen.
In hoofdstuk 6 laten we zien welke voorzieningen er binnen het gebouw aanwezig zijn en wat de kwaliteit daarvan is.
Hoofdstuk 7 geeft een overzicht van partners waarmee de school samenwerkt ten behoeve van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.Tot slot is een aantal algemene kengetallen van onze school opgenomen over onze leerlingen en hun ondersteuningsbehoeften