School Met De Bijbel

Doude van Troostwijkstr 22 3626 AV Nieuwer Ter Aa

Schoolfoto van School Met De Bijbel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij willen een school zijn voor alle kinderen uit het dorp.

Dit betekent dat we niet alleen op de hoogste scores van de school gericht zijn. Maar we zoeken het beste voor het kind.

Dit is voor het ene kind een mooie citoscore met extra Engels en rekenen, voor het andere kind een meer praktisch aanbod.

Een voorbeeld hiervan is ons technieklokaal!

Doordat we soms kleine groepen hebben worden de scores sterk beïnvloed. Kijk bij ‘meer informatie’ voor een globaal overzicht van de afgelopen jaren. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hebben gekozen voor Opbrengstgericht werken met een Handelingsgerichte insteek. Dit betekent dat we kinderen clusteren op niveau (niet op onderwijsbehoefte) en dat we doelen stellen gericht op het verhogen van de opbrengsten van kinderen. De cyclus van handelingsgericht werken bestaat uit 4 fasen die je steeds weer doorloopt.

Waarnemen:   Observaties/toetsen

Begrijpen:       Analyse en hypothese evt nader onderzoek

Plannen:         Clusteren van kinderen in groepsplan

Realiseren:     Uitvoeren van het groepsplan en dit registreren wat helpt om waar te nemen

De kinderen worden ingedeeld in 3 niveaus per groep. Basisgroep, Aandachtsgroep en de Plusgroep. We kiezen ervoor om alle leerlingen  dezelfde leerstof aan te bieden. Kinderen die in de Aandachtgroep zitten kunnen door middel van de verlengde instructie dezelfde stof tot zich nemen als de Basisgroep en datzelfde geldt voor de Plusgroep, zij het in minder tijd en met extra verdieping. Hierin moet er afstemming plaatsvinden op instructie, verwerking en tijd. (Toezichtskader) Uitzondering hierop zijn de kinderen met een eigen leerlijn. Deze kinderen volgen een apart programma waarvoor de RTer een hulpplan maakt samen met de IBer. Voor deze kinderen is er een OntwikkelPerspectief. Daarnaast wordt er extra RT besteed aan het dyslexieprotocol: Connect/Ralfi.   De leerkrachten maken  2 groepsplannen per vakgebied nav de cito toetsen: rekenen, spelling, technisch lezen (3-5) en 1 groepsplan Begrijpend lezen (6-8), gedrag nav Zien! Nav de methodetoetsen vult de leerkracht de uitvoering in en stellen waar nodig het groepsplan bij. Hierbij doorloopt de leerkracht de cyclus van Handelingsgericht werken een aantal keer per groepsplan Vanuit de groepsplannen worden door RT-er en IB-er individuele handelingsplannen gemaakt (beginfase HGW). Dit geldt voor kinderen met een eigen leerlijn voor rekenen en spelling en voor kinderen die in het dyslexietraject zitten. Zowel de groepsplannen als de individuele handelingsplannen zijn te vinden in Parnassys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Deze verwijzingen hangen samen met het stukje dat u kunt lezen bij: Resultaten eindtoets. We zoeken samen met de ouders de beste plek voor het kind.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We zijn blij dat de inspectie ons aangeeft welke onderdelen op onze school goed, voldoende zijn of onze aandacht vragen. We werken aan de “aandachtspunten” uit het inspectierapport middels een schooljaarplan om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren.

Terug naar boven