Basisschool De Bolleberg

Annendaalderweg 14 6105 AT Maria Hoop

  • Schoolfoto van Basisschool De Bolleberg
  • Schoolfoto van Basisschool De Bolleberg
  • Schoolfoto van Basisschool De Bolleberg
  • Schoolfoto van Basisschool De Bolleberg

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

VERVANGING OP SCHOOL

  • RICHTLIJNEN STICHTING KINDANTE BIJ AFWEZIGHEID VAN EEN LEERKRACHT
  • INDIEN GEEN VERVANGING BESCHIKBAAR IS OP SCHOOL

Scholen moeten regelmatig vervanging voor een leerkracht inzetten. In het primair onderwijs is het gebruikelijk dat een afwezige leerkracht vervangen wordt. Een groep leerlingen van het basisonderwijs kan immers niet een hele dag zonder een leerkracht. Dit in tegenstelling tot het voortgezet onderwijs, waar de les van de afwezige leerkracht uitvalt. Het primair onderwijs heeft daarom ‘extra’ medewerkers in dienst die een afwezige leerkracht kunnen vervangen in de zogenoemde vervangerspool.

Vervangerspool

Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid op 1 juli 2016, is de wetgeving voor de inzet van vervangers veranderd. De regelgeving bepaalt dat er maximaal zes tijdelijke contracten in drie jaar kunnen worden afgesloten, voordat een werknemer recht heeft op een vast contract. Vaak duurt eenvervanging slechts een of enkele dagen. De tijdelijke kracht krijgt bij iedere vervanging een contract.De nieuwe regelgeving stelt dat een vervanger maximaal zes contracten in drie jaar mag afsluiten bij hetzelfde schoolbestuur. Na zes tijdelijke contracten moet de vervanger een vast dienstverband binnen het schoolbestuur worden aangeboden. In de praktijk kan het recht op een vast dienstverband al na zes dagen ontstaan. Voor een schoolbestuur een financieel onhoudbare situatie.Door de nieuwe wetgeving is Kindante zeer beperkt in het aantal tijdelijke contracten die met vervangers afgesloten kunnen worden. Kindante heeft daarom afgelopen periode groepsleerkrachten geworven binnen de stichting ter uitbreiding van de vervangerspool; de leerkrachten zijn dan flexibel inzetbaar op alle Kindantescholen én in duur van de vervanging.Hoewel de behoefte aan vervangers gedurende een schooljaar niet constant is, heeft Kindante hiermee wel een stukje flexibiliteit om te kunnen anticiperen op de wisselende behoefte aanvervangers en tegelijkertijd kunnen we een aantal medewerkers zekerheid bieden.

Richtlijnen afwezigheid leerkracht

Uiteraard kan het voorkomen dat een leerkracht ziek wordt of onverwacht verlof op moet nemen. Bijafwezigheid van een leerkracht kan de directeur gebruik maken van vervangers uit een vervangerspool. In de praktijk blijkt echter dat deze groep leerkrachten in de vervangerspool niet altijd voldoende is om alle vervangingen op te vangen. Indien er geen vervangers meer beschikbaar zijn uit de vervangerspool, gelden de volgende richtlijnen voor alle scholen van Kindante:

  • Er wordt altijd eerst gekeken of (parttime) collega’s bereid zijn extra te komen werken

Richtlijnen indien er geen vervanging beschikbaar is op school

Indien het niet lukt om vervanging te krijgen kan het zijn dat er gebruik gemaakt moet worden van het volgende noodscenario:

  1. De leerlingen van de groep van de afwezige leerkracht worden de betreffende eerste dag binnen de school opgevangen. Iedere leerkracht zorgt ervoor dat er een mapje klaar ligt om leerlingen op te vangen tijdens zo’n dag zodat de leerlingen aan het werk kunnen.
  2. Indien in de loop van de dag blijkt dat er nog geen vervanging beschikbaar is, worden de ouders/verzorgers middels een noodoproep via ISY of schriftelijk of telefonisch (afhankelijk van de gebruikelijke communicatie op de school) ervan in kennis gesteld dat de betreffende leerlingen tot nader order thuis moeten blijven.
  3. Voor die ouders/verzorgers die geen opvang kunnen regelen, biedt de school demogelijkheid tot opvang op school. Dat betekent niet dat de leerlingen lessen volgen, maar er wordt gekeken bij welke andere groepen de leerlingen aan kunnen sluiten.
  4. Mocht blijken dat vervanging alsnog geregeld kan worden, dan worden de betreffende ouders/verzorgers hiervan via ISY / schriftelijk / telefonisch op de hoogte gebracht en komen die leerlingen de daarop volgende dag weer naar school.
  5. Het voorgaande geldt ook als de afwezige leerkracht gemeld heeft dat het werk weer hervat kan worden.
  6. Er blijft niet steeds dezelfde groep thuis; de groepen op school zullen rouleren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen de kleuterbouw werken wij thematisch in hoeken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisschool de Bolleberg werkt thematisch met behulp van de methode Alles-in-een. Door deze manier van werken zijn de meeste vakken thematisch met elkaar verbonden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ambities / Ontwikkeldoelen

  1. Ontwikkeling plan voorschoolse instelling en basisschool voor passend aanbod en doorgaande lijn
  2. De opbrengsten van onze leerlingen zijn op norm inspectie
  3. Leerkrachten hebben zicht op de ontwikkeling van elk kind en plannen vanuit deze ontwikkeling hun onderwijs aanbod
  4. De school neemt zich voor om aanbod vast te leggen voor kinderen met hogere intellectuele vermogens
  5. De school neemt zich voor om zich te ontwikkelen naar een meer gepersonaliseerd aanbod voor de leerlingen

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven