Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Tyltylschool de Maasgouw maakt onderdeel uit van Adelante. Adelante is een zorggroep met onder andere afdelingen voor speciaal onderwijs & wonen, kinderrevalidatie en audiologie en communicatie. Het motto is: "haal het beste uit jezelf". Samen met de leerling richten we ons niet op zijn of haar beperkingen, maar op de mogelijkheden: wat kan er nog wèl. Wij beloven het beste uit onszelf en onze leerlingen te halen om de grenzen van het haalbare zo ver mogelijk op te rekken.
Niet van toepassing.
Schooltijden
- Maandag: 08.45 - 12.00 uur, 13.00 - 15.15 uur
- Dinsdag: 08.45 - 12.00 uur, 13.00 - 15.15 uur
- Woensdag: 08.45 - 12.30 uur
- Donderdag: 08.45 - 12.00 uur, 13.00 - 15.15 uur
- Vrijdag: 08.45 - 12.00 uur, 13.00 - 15.15 uur
Aantal lesuren
Binnen de Maasgouw maken we geen onderscheid tussen het SO en het VSO. Alle leerlingen maken evenveel lesuren. Conform de wettelijke bepalingen minstens 1000 uren onderwijs per leerjaar. In de groepen wordt volgens een lesrooster gewerkt. Activiteiten die buiten het lesrooster plaatsvinden staan in het jaaroverzicht van de schoolkalender en worden aan de inspectie voorgelegd.
Het schoolondersteuningsprofiel geeft een realistisch beeld van de onderwijsondersteuning en begeleiding die de school in het kader van Passend Onderwijs kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De onderwijsondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften moet op basisscholen toegankelijk zijn, zonder administratieve rompslomp. Daarom is alle ondersteuning tot aan een verwijzing naar het speciaal (basis) onderwijs te rekenen tot basisondersteuning. De mate waarin de school die basisondersteuning op eigen kracht of met hulp van externe deskundigen kan bieden, is af te lezen uit het schoolondersteuningsprofiel. Basisondersteuning omvat vier ankerpunten. De school verbindt zijn ontwikkelingslijnen aan de ankerpunten van de basisondersteuning. Niet elke lijn hoeft even strak gespannen te zijn. De trekspanning tussen beiden kan afhankelijk zijn van de windrichting (kenmerken leerlingenpopulatie), de windkracht (pedagogisch en didactisch concept), de stroomsterkte (sociaal-demografische ligging in de wijk of regio) en het getij (krimp of groei). De vier ankerpunten zijn: De belangrijkste functie van het schoolondersteuningsprofiel is dat het inzicht verschaft in de kwaliteit van de basisondersteuning van de school. Alle ondersteuningsprofielen samen geven het samenwerkingsverband een overzicht van de mate waarin er wordt voorzien in een dekkend aanbod. Het schoolondersteuningsprofiel is integraal onderdeel van het schoolplan. Voor de verdere ontwikkeling van de kwaliteit van basisondersteuning maakt de school beredeneerde keuzes die zijn opgenomen in de paragraaf Ambities en Ontwikkeldoelen. Het schoolondersteuningsprofiel is het resultaat van zelfevaluatie van de school in samenwerking met het schoolbestuur. Het is voor de school de basis voor communicatie met ouders en anderen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.