KKC ZIEZO!

Borghaag 25 6228 EX Maastricht

  • Schoolfoto van KKC ZIEZO!
  • Schoolfoto van KKC ZIEZO!
  • Schoolfoto van KKC ZIEZO!
  • Schoolfoto van KKC ZIEZO!
  • Schoolfoto van KKC ZIEZO!

Het team

Toelichting van de school

Het onderwijsteam van Kernkindcentrum ZIEZO! is een goede melange van ervaren leerkrachten en jongere leerkrachten. 

Daarnaast bestaat de samenstelling van ons fijne team uit meer dan enkel leerkrachten. Zo zijn er ook onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners, vakspecialisten (taal-rekenen-gedrag-begaafdheid-beweging) die samen volwaardig bijdragen aan een beredeneerd en betekenisvol ontwikkelaanbod voor onze kinderen.

Schoolleiding en team zijn van mening dat motivatie en kwaliteit niet leeftijdsafhankelijk is. Het gaat om de gezamenlijke ambitie, verantwoordelijkheid en het gedeelde eigenaarschap en dat op basis van vertrouwen, ruimte, kennis en professioneel gedrag.

Het nieuw samengestelde team van ZIEZO! denkt in kansen en in wat goed is voor kinderen, is flexibel, heeft humor en denkt vooral in de kracht van :

SAMEN : kind-medewerker-ouder(s)/verzorger(s)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een groepsleerkracht zich ziek meldt, gaat het protocol in dat afgesproken is voor alle scholen die vallen onder de Stichting kom Leren: Er wordt vervanging aangevraagd uit de interne vervangerspool of eigen (parttime) groepsleerkrachten. Is er geen vervanger beschikbaar dan:

STAP 1 wordt de mogelijkheid onderzocht om een teamlid met onderwijs- bevoegdheid die geen groepsverantwoordelijkheid heeft die dag in te zetten.

STAP 2 worden leerlingen verdeeld over de groepen of worden groepen samengevoegd. De betrokken ouders worden hierover ingelicht. Als er een mogelijkheid is dat voor de volgende dag ook geen vervanger kan komen, wordt tevens meegedeeld dat de kinderen in dat geval die dag thuis zullen moeten blijven.

STAP 3 worden leerlingen naar huis gestuurd. De directeur neemt de dag voordat leerlingen naar huis gestuurd moeten worden contact op met het CvB met het verzoek in te stemmen met deze noodmaatregel. Ouders worden schriftelijk geïnformeerd met argumentatie. Voor ouders die niet in opvang kunnen voorzien wordt samen naar een passende oplossing gezocht. De inspectie, de leer plichtambtenaar en de MR worden geïnformeerd.

Een vervanger wordt benaderd door een extern bureau. In de meeste gevallen heeft de school geen keuze wat betreft de persoon die vervangt. Wij vinden het onze plicht naar de kinderen en de vervangende leerkracht om hem/haar in staat te stellen het werk goed te doen. Dat betekent dat er ook informatie over leerlingen in de groep gegeven wordt. De huidige ontwikkelingen in het onderwijs m.b.t. het leerkrachtentekort maakt dat er vrijwel geen vervangers beschikbaar zijn. In principe informeren we u niet als de leerkracht onverwachts niet aanwezig is. Mocht het eerder bekend zijn dat de leerkracht bijvoorbeeld vanwege een cursus afwezig is, dan informeren wij jullie uiteraard via het ouderportaal.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Met de start van januari 2021 zijn we gestart in het nieuwe gebouw aan de Borghaag 25. Architectenbureau Povse & Timmermans heeft onze visie van ZIEZO! vertaald naar een multifunctioneel gebouw dat goed past in de directe groene omgeving. De kinderopvang voor baby’s en peuters en de buitenschoolse opvang hebben een eigen speelomgeving, zowel binnen als buiten. Er is een natuurlijke overgang naar het onderwijsgedeelte. Het nieuwe gebouw van ZIEZO! laat zonder toegevoegde woorden al meteen zien wat voor ons de basis is in ons werken met en voor kinderen: Gezamenlijkheid, verbondenheid, transparantie, toegankelijkheid, ruimtelijkheid, kleurrijk, duurzaamheid, beweging en creativiteit Het gebouw van ZIEZO! biedt ons vele mogelijkheden als inzet voor een inspirerende, vertrouwde en prikkelende leeromgeving. 5 (speel)leerpleinen met elk 4 basisgroepen liggend rondom een (speel)leerplein. Hier mogen onze kinderen in verbondenheid met leeftijdgenoten verder groeien in hun sociale/ sociaal-emotionele/ taal/ communicatieve- en didactische ontwikkeling. Met de begeleiding van samenwerkende pleincollega’s wordt een betekenisvol en uitdagend ontwikkelaanbod aangeboden met maatwerk voor de verschillen in ontwikkelbehoeften van kinderen. Een heerlijke speelzaal voor onze jongsten (dreumes, peuter, kleuter), voorzien van de laatste nieuwe materialen en toestellen, een keuken om samen te kokkerellen en een natuurspeelplaats om tijdens de buitenmomenten tijdens én ná lestijd te genieten, te verkennen en heerlijk te bewegen. Een trap als wand voor een gloednieuw ingerichte bibliotheek, een trap als verbinder van onderbouw en bovenbouw, maar ook een trap enerzijds als tribune voor de talenten en kwaliteiten van onze kinderen én medewerkers dient en anderzijds een fijne stille plek om zelfstandig aan de slag te gaan.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Dagindeling Kindcentrum ZIEZO! is open van 07.30 uur  tot 18.30 uur.

Om 07.30 uur start de voorschoolse opvang bij ZIEZO! opvang (MIK) ZIEZO! onderwijs start met een een inloop vanaf 08.15 uur tot 08.30 uur. De kinderen komen zelf via hun eigen ingang van hun leerplein vanaf 08.15 uur naar binnen. Eenmaal binnen gaan alle kinderen meteen naar hun basisgroep. Ze weten aldaar wat ze kunnen doen, want: binnen is beginnen.  

Om 08.30 uur starten de kinderen in hun eigen basisgroep met hun leerkracht. Hij/zij spreekt met de kinderen de dagindeling door. Het laatste kwartier van de dag vindt er een gezamenlijke reflectie/ terugblik op de dag plaats. Vanuit de voorschoolse opvang kunnen de leerlingen vanaf 08.10 uur, binnendoor, naar hun eigen (speel)leerplein. Onze jongsten worden altijd begeleid door de medewerkers van ZIEZO! opvang. Daar ontmoeten ze de andere leerlingen en de medewerkers van hun (speel)leerplein. De leerlingen starten meteen met een activiteit als zij ‘binnen’ zijn.  Alle kinderen hebben in de ochtend een kleine pauze van een kwartier, waarin ze even iets (gezonds) kunnen eten en drinken en lekker buiten kunnen spelen.

Tussen de middag is er een lunchpauze van een uur, zodat er  genoeg tijd is om lekker te bewegen of zelfs, als dat gewenst wordt, thuis gegeten kan worden. Ongeveer 90 % van de leerlingen blijft tussen de middag over en hebben Tussen Schoolse Opvang (TSO). Deze wordt uitgevoerd door de organisatie Kinderstralen. (zie het kopje TSO/Overblijven voor meer informatie hierover). Andere kinderen gaan thuis lunchen en zijn om 13.00 uur weer terug op ZIEZO! 

Om 14.55 uur worden de jongste kinderen opgehaald als ze naar de buitenschoolse opvang (BSO) gaan, verzamelen de oudere BSO kinderen bij de trap en gaan ze samen naar de ruimtes voor de buitenschoolse opvang. Alle andere kinderen gaan om 15.00 uur weer lekker naar huis via de eigen uitgang op hun (speel)leerplein. 

Kortom:

Maandag, dinsdag, donderdag  vrijdag van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 15.00 uur.

Grote pauze van 12.00 uur tot 13.00 (met de optie van overblijven via Kinderstralen of thuis lunchen).        

Woensdag van 08.30 uur tot 12.30 uur. 

Dit lesrooster geldt voor álle kinderen! 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op ZIEZO! wordt samengewerkt met elkaar (leerpleincollega's én kinderen) vanuit de (speel)leerpleinen. Het nieuwe gebouw is ontworpen vanuit dit principe en biedt hierdoor veel mogelijkheden.  Een (speel)leerplein is een (speel)leeromgeving die kinderen uitnodigt en uitdaagt om te ontdekken, te spelen en te leren met en van elkaar. Op elk (speel)leerplein zijn verschillende hoeken en speel/leerplekken  waar kinderen uitdagende materialen vinden en waar zij specifieke activiteiten doen. Het meubilair varieert en zorgt voor beweging: statafels, fietstafels, picknickbanken, groepstafels, leesbanken en poefs. Alles met de bedoeling om beweging in het leren en de leerplek te creëren. Deze diversiteit aan instructie - en werkplekken biedt onze kinderen de mogelijkheid om een passende werkplek bij hun opdracht ( instructie ophalen, samen inoefenen, samen werken, zelfstandig verwerken en ontdekkkend leren) op te zoeken. Dat betekent dat onze kinderen geen vaste plekken hebben en niet de hele dag met de hele /dezelfde groep in hetzelfde lokaal zitten. Dit creëert, ruimte, vertrouwen, verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Rond de speelleerpleinen liggen 4 basisgroepslokalen waar de verschillende instructies kunnen plaatsvinden en waar plaats is voor diverse groepsactiviteiten. Leerlingen en medewerkers van verschillende groepen werken samen. Dat er meerdere medewerkers op het leerplein aanwezig zijn, heeft grote voordelen: zij nemen samen meer waar dan alleen, vullen elkaar aan, leren van elkaar en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dat komt de kwaliteit van het ontwikkelaanbod voor onze kinderen, maar ook het welbevinden van onze medewerkers ten goede.  Samenwerken levert in veel gevallen meer op dan alleen denkkracht en werkverdeling.  1+1= 3 !  Er is een hechte samenwerking met collega’s die werken op het speel/leerplein. Het ontwikkelaanbod wordt zoveel mogelijk samen voorbereid. Er wordt feedback aan elkaar gevraagd en gegeven. Verantwoording leggen we individueel en in gezamenlijkheid af. Op het (speel)leerplein werken niet zomaar een verzameling medewerkers vrijblijvend naast elkaar, maar er is sprake van een pleinteam. Zij zetten gemeenschappelijke doelstellingen uit en geven samen vorm aan het ontwikkelaanbod voor alle kinderen op het (speel)leerplein: leerkrachten, vakleerkrachten, specialisten, leerkrachondersteuners en onderwijsassistenten. Elk speel/leerplein heeft een pleinregisseur. Iemand die in nauwe samenwerking met de pleincollega's op het leerplein de lijnen uitzet met de focus op het totaalaanbod, op inhoud, vorm, taal en gedrag. De pleinregisseur bespreekt ontwikkeling steeds én in het overleg met het pleinteam, met de andere pleinregisseurs én met het MT en/of directie.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ontwikkeldoelen met betrekking tot leerlingbegeleiding zijn als volgt:

  • Taalaanbod versterken voor leerlingen met een taalachterstand
  • Aanpak dyscalculie verhelderen en kennis en vaardigheden van ons team op dit gebied ontwikkelen
  • Samenwerking tussen de vier leerpleinen intensiveren
  • Aanbod voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong is ingebed in de dag- en weektaak

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindcentrum ZIEZO! heeft een kinderdagverblijf, peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO).

Ons kinderdagverblijf bestaat uit één verticale groep, voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Bij onze peuteropvang zijn kinderen van 2 tot 4 jaar van harte welkom. Kinderdagverblijf én peuteropvang zijn zo ingericht dat kinderen zich er meteen thuis voelen. Ze kunnen op ontdekking in de mooie natuurtuin en volop spelen met creatieve spelmaterialen. Onze pedagogisch medewerkers stimuleren, waar nodig, de kinderen zich verder te ontwikkelen en hechten daarbij waarde aan ieders eigenheid. We werken actief aan de taalontwikkeling en de sociale vaardigheden van peuters vanuit onze specialisatie VVE (voor- en vroegschoolse educatie).

Bewegen doen we veel, ook bij BSO ZIEZO! Hier kunnen kinderen na schooltijd terecht voor een heerlijke, actieve middag. Alle tijd om te voetballen, toneelspelen of om creatief aan de slag te gaan. Kinderen kunnen kiezen wát en met wie ze iets willen gaan doen. Niets moet en bíjna alles mag.

Een veilig gevoel, humor, activiteit en gezelligheid: dat is BSO ZIEZO!

Terug naar boven