Basisschool Sint Antonius

de Goeijstraat 1 5823 AH Maashees

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school staat in principe open voor alle kinderen. Wij willen de meest optimale ondersteuning bieden aan al onze leerlingen. Hiervoor volgt de school systematisch de ontwikkeling van kinderen. Voor elk kind wordt een zogenaamd ‘groeidocument’ gemaakt, waarmee we het kind gedurende de gehele schoolloopbaan volgen in zijn ontwikkeling. We proberen zo min mogelijk te toetsen, omdat een resultaat op een toets voor ons niet zo veel zegt over de ontwikkeling en de groei van de leerling. Twee maal per jaar nemen we in groep 3 t/m 8 de landelijk genormeerd toetsen af van IEP. Dit is het leerlingvolgsysteem van de IEP, die naast de vakken reken, taal en lezen (hoofd-toetsen) ook de sociale en creatieve ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengt (hart en handen-toetsen). Dit geeft een goed beeld van de kinderen in vergelijking met leeftijdgenootjes elders in het land. Op deze wijze kunnen wij de kwaliteit van het onderwijs op onze school goed bewaken. De leerlingen van groep 1/2 worden gevolgd met behulp van het digikeuzebord. Alle overzichten en resultaten worden geregistreerd in ‘ParnasSys’. ParnasSys is een webbased leerlingvolgsysteem en administratiesysteem.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure van verwijzing naar het VO

Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen voor het eerst een oriënterend advies. Dit advies staat op het “rapport schooladvies” en wordt toegelicht in een kind-oudergesprek.

In november maken de leerlingen de normale LOVS/IEP-toetsen. Met de resultaten van die IEP-toetsen, de methodetoetsen en de werkhouding en interesse die de leerling in groep 8 laat zien, wordt het oriënterend advies mogelijk bijgesteld.
In januari ontvangen de leerlingen en ouders het voorlopige advies tijdens een kind-oudergesprek.

In februari 2025 maken de leerlingen de doorstroomtoets. Voorheen werd dit de eindtoets genoemd. Indien uit deze toets een hoger schooladvies komt, dan is de school verplicht om het advies aan te passen. Wanneer de school argumenten heeft om dat niet te doen, dan wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Bij de uitslag van de doorstroomtoets, wordt het definitieve advies via het “rapport schooladvies” aan u bekend gemaakt. Een gesprek op initiatief van de leerkracht of de ouders is eventueel mogelijk.

Van 25 maart tot en met 31 maart 2025 is de centrale aanmeldweek in het voortgezet onderwijs. Ouders schrijven hun zoon/dochter zelf in op de gewenste school. De basisschool zorgt voor de overdracht van de schoolgegevens. Ouders wordt gevraagd om te bevestigen dat zij hebben gezien wat er wordt overgedragen.
Het advies wordt vastgesteld in een overleg met de professionals van de betrokkenen van de laatste 3 à 4 schooljaren. Hierbij werken leerkrachten, onderwijsassistenten, de kwaliteitscoördinatoren en de directeur nauw samen om een zo goed mogelijk beeld van uw kind te krijgen.

Het schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van:

  • De observaties van de leerkrachten van groep 5 t/m 8 o.a. op werkhouding, inzet, concentratie, interesse, instructiebehoeften, manier van leren, behoefte van aansturing van planning, structuur, prestaties in de klas, resultaten van gemaakt werk in groep 7-8.
  • De toetsgegevens van IEP groep 5 t/m 8.
  • Tevens wordt geluisterd naar de inbreng van ouders en leerling. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en gevolgd en heeft een plaats op het leerlingoverzicht. Voor alle leerlingen vult de leerkracht bovendien een observatielijst in met behulp van het programma ‘Zien!’, in ParnasSys. De leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen twee keer per jaar de leerlingvragenlijsten in met behulp van dit programma. Zij beantwoorden vragen die betrekking hebben op de sociale vaardigheden, veiligheidsbeleving en leer- en leefklimaat. Zo monitoren wij hoe de kinderen het pedagogische klimaat van onze school beoordelen en kunnen we waar nodig actie ondernemen. Als school zijn we, net als alle ander scholen in Nederland, verplicht om de resultaten van de vragenlijsten naar de onderwijsinspectie te sturen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Leer- en leefklimaat
  • Sociale vaardigheden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven