Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Elke vrijdag is de Bieb op School (BOS) geopend. Ouders faciliteren dan de mogelijkheid om boeken te lenen voor op school of voor thuis. Deze Bieb op School is verbonden aan de bibliotheek van regio Boxmeer (Biblioplus).
Elke vrijdagmiddag mogen de leerlingen boeken lenen voor op school, maar ook voor thuis. Na zes weken moeten de boeken weer ingeleverd worden of kunnen de leerlingen kiezen om de boeken te verlengen.Ook kinderen die (nog) niet op de Antoniusschool zitten, mogen boeken komen lenen in de BOS. Dit kan elke vrijdag tussen 13.00 en 14.00uur.
Op onze school krijgen de kinderen onderwijs in drie combinatiegroepen: groep 1-2, groep 3-4-5 en groep 6-7-8. Doelen en leerlijnen zijn leidend voor ons onderwijs, in plaats van alleen de lessen uit de methodes te volgen. Waar mogelijk verbinden we de doelen van verschillende jaargroepen, zodat de lessen aangeboden kunnen worden aan een grotere groep. Zo krijgen de kinderen de mogelijkheid om samen te werken met meer leerlingen. We gebruiken de lessen uit de methodes om de leerdoelen te bereiken. In groep 1-2 staat het thema duidelijk centraal en worden veel activiteiten hieraan gekoppeld. Leerlingen uit groep 1-2 kunnen werkjes kiezen via het digikeuzebord. Op dit bord staan door de leerkracht ingevulde werkjes, soms zelfs specifiek voor een of meerdere leerlingen. Alleen zij kunnen deze taakjes dan kiezen.
De leerlingen van groep 1-2 worden gevolgd met behulp van het digikeuzebord. Dit is een veel gebruikt, digitaal instrument waarmee de ontwikkeling van jonge kinderen gevolgd kan worden. Dit volgsysteem is een werkwijze dat leraren ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Leerkrachten kijken naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die mogelijk een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast wordt er gekeken naar de ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek.
In groep 3 t/m 8 wordt er gebruik gemaakt van de volgende onderwijsmethodes:
Aanvankelijk lezen - Veilig Leren lezen
Technisch lezen - Jeelo
Begrijpend lezen - Jeelo
Taal - Taalverhaal.nu en Jeelo
Spelling - Taalverhaal.nu
Rekenen en Wiskunde - Gynzy
Engels - Groove.me (Blink)
Muziek - 123zing
Alle overige vakgebieden krijgen een plaats in ons thematisch onderwijs en hiervoor wordt Jeelo gebruikt om de activiteiten vorm te geven.Roosters
De roosters van onze combinatiegroepen zijn op elkaar afgestemd zodat we groepsdoorbrekend kunnen werken. Ook is het op deze manier geen probleem wanneer een kind bijvoorbeeld de lesstof van een bepaald vak van een groep hoger of lager volgt.
ICT
Alle leerlingen vanaf groep 3 hebben de beschikking over een Chromebook of tablet. Zij hebben toegang tot digitale oefen- en verwerkingsprogramma’s, deze worden dagelijks ingezet. Ook wordt er in elke groep gebruik gemaakt van een Smartboard. Er wordt door de leerkrachten steeds een bewuste keuze gemaakt tussen leerstof die digitaal aangeboden/verwerkt wordt en leerstof waarbij dat mondeling of schriftelijk gebeurt.
Basisschool St. Antonius is een school met ongeveer 50 leerlingen en de enige in Maashees. Deze zijn verdeeld over drie groepen. De leerlingen huizen in een ruim en veilig gebouw, dat midden in het dorp staat. De meeste kinderen uit het dorp komen naar deze school en bijna alle kinderen van de school wonen in het dorp. Onze school werkt vanuit een katholieke grondslag en heeft oog voor andere levensbeschouwingen en geloofsopvattingen. Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. Van ouders, die hun kind op onze school plaatsen, verwachten we dat ze zich in onze uitgangspunten kunnen vinden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven nauw samenwerken binnen onze stichting en blijven de ondersteuning vanuit de managers leerlingenzorg goed inzetten. Daarnaast behouden we de extra ondersteuning vanuit de NPO-gelden en blijven we werken met een onderwijsassistent. Zo kunnen we leerlingen extra ondersteuning bieden als dit nodig is.
We streven er daarnaast naar om de samenwerking met het samenwerkingsverband te intensiveren om zo passende hulp te vinden voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.