Basisschool Sint Antonius

de Goeijstraat 1 5823 AH Maashees

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Antonius

Het team

Toelichting van de school

Manager Onderwijs
Inge Thielen (i.thielen@skov-onderwijs.nl)  

Leerkrachten
Ceciel Gooren (c.gooren@skov-onderwijs.nl)
Lise Ketelaars (l.ketelaars@skov-onderwijs.nl)
Lonneke Pécasse (l.pecasse@skov-onderwijs.nl)
Paul van Helden (p.vhelden@skov-onderwijs.nl)
Rian Laarakkers (r.laarakkers@skov-onderwijs.nl)

Onderwijsassistente
Claudia van der Looy (c.vdlooy@skov-onderwijs.nl)  

Vakdocent lichamelijke opvoeding
Esther Buunen (e.buunen@skov-onderwijs.nl)
Steven Wassenaar (s.wassenaar@skov-onderwijs.nl)

Huishoudelijke dienst
Jolanda Cremers   

Conciërge
Paul Stiphout

Het werk op de scholen wordt op onderdelen ook ondersteund vanuit SKOV. Paul Stiphout is bovenschools conciërge, hij zorgt voor het onderhoud van de vijf schoolgebouwen van de stichting. Op het gebied van zorg worden de SKOV-scholen ondersteund door Managers Leerlingenzorg. Dat zijn Melanie Wijnands en Karin Kohrman.

Daarnaast worden de scholen nog ondersteund op gebied van ICT door de iCoaches Marion van der Ven en Gijs Jacobs en worden alle medewerkers ondersteund door de coaches Jenny Frederix en Loes Weijers.

De uitoefening van het bevoegd gezag is door het schoolbestuur gemandateerd aan Henny Cremers en Jeanette Deenen. Zij vormen samen het college van bestuur van de stichting. Zij worden ondersteund door Helga Janssen, de directiesecretaris, en Sonja van de Logt, administratief-secretarieel medewerker.  

Stagiaires
Wij vinden het onze taak om scholieren en studenten, die geïnteresseerd zijn in het werken in het onderwijs, een stageplek te bieden en zo bij te dragen aan hun opleiding. We hebben stagiaires van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) die daar de opleidingen PABO, PABO-ALO en ALPO volgen. Wij zijn een opleidingsschool. Met de HAN heeft SKOV een samenwerkingsovereenkomst afgesloten betreffende het Opleiden in de School. Ook is er een samenwerking met het MBO gaande, waardoor wij als school een erkend leerbedrijf zijn voor MBO-studenten.
Ook kunnen leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs de maatschappelijke snuffelstage doen op de Antoniusschool.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de groepsleerkracht niet aanwezig kan zijn - door ziekte of ander verlof - wordt hij of zij vervangen door een leerkracht uit de vervangingspool. Deze vervangingspool heet CPV Ingenium; naast SKOV zijn nog andere omliggende schoolbesturen (ruim 130 scholen) aangesloten bij deze pool. Wanneer CPV Ingenium de vervanging niet kan verzorgen, proberen wij zelf voor de vervanging te zorgen. Wanneer dat ook niet lukt, worden de leerlingen op de eerste dag opgevangen - door inzet van onderwijsassistenten of door hen te verdelen over de andere groepen. Als na de eerste dag nog steeds geen vervanging gevonden is, krijgt u bericht dat uw kind niet naar school kan komen. U ontvangt dit bericht tijdig via Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elke vrijdag is de Bieb op School (BOS) geopend. Ouders faciliteren dan de mogelijkheid om boeken te lenen voor op school of voor thuis. Deze Bieb op School is verbonden aan de bibliotheek van regio Boxmeer (Biblioplus). 

Elke vrijdagmiddag mogen de leerlingen boeken lenen voor op school, maar ook voor thuis. Na zes weken moeten de boeken weer ingeleverd worden of kunnen de leerlingen kiezen om de boeken te verlengen.

Ook kinderen die (nog) niet op de Antoniusschool zitten, mogen boeken komen lenen in de BOS. Dit kan elke vrijdag tussen 13.00 en 14.00uur.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op onze school krijgen de kinderen onderwijs in drie combinatiegroepen: groep 1-2, groep 3-4-5 en groep 6-7-8. Doelen en leerlijnen zijn leidend voor ons onderwijs, in plaats van alleen de lessen uit de methodes te volgen. Waar mogelijk verbinden we de doelen van verschillende jaargroepen, zodat de lessen aangeboden kunnen worden aan een grotere groep. Zo krijgen de kinderen de mogelijkheid om samen te werken met meer leerlingen. We gebruiken de lessen uit de methodes om de leerdoelen te bereiken. In groep 1-2 staat het thema duidelijk centraal en worden veel activiteiten hieraan gekoppeld. Leerlingen uit groep 1-2 kunnen werkjes kiezen via het digikeuzebord. Op dit bord staan door de leerkracht ingevulde werkjes, soms zelfs specifiek voor een of meerdere leerlingen. Alleen zij kunnen deze taakjes dan kiezen. 

De leerlingen van groep 1-2 worden gevolgd met behulp van het digikeuzebord. Dit is een veel gebruikt, digitaal instrument waarmee de ontwikkeling van jonge kinderen gevolgd kan worden. Dit volgsysteem is een werkwijze dat leraren ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Leerkrachten kijken naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die mogelijk een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast wordt er gekeken naar de ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 t/m 8 wordt er gebruik gemaakt van de volgende onderwijsmethodes:  

Aanvankelijk lezen - Veilig Leren lezen
Technisch lezen - Jeelo
Begrijpend lezen - Jeelo
Taal - Taalverhaal.nu en Jeelo
Spelling - Taalverhaal.nu
Rekenen en Wiskunde - Gynzy
Engels - Groove.me (Blink)
Muziek - 123zing

Alle overige vakgebieden krijgen een plaats in ons thematisch onderwijs en hiervoor wordt Jeelo gebruikt om de activiteiten vorm te geven.

Roosters

De roosters van onze combinatiegroepen zijn op elkaar afgestemd zodat we groepsdoorbrekend kunnen werken. Ook is het op deze manier geen probleem wanneer een kind bijvoorbeeld de lesstof van een bepaald vak van een groep hoger of lager volgt.

ICT

Alle leerlingen vanaf groep 3 hebben de beschikking over een Chromebook of tablet. Zij hebben toegang tot digitale oefen- en verwerkingsprogramma’s, deze worden dagelijks ingezet. Ook wordt er in elke groep gebruik gemaakt van een Smartboard. Er wordt door de leerkrachten steeds een bewuste keuze gemaakt tussen leerstof die digitaal aangeboden/verwerkt wordt en leerstof waarbij dat mondeling of schriftelijk gebeurt.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisschool St. Antonius is een school met ongeveer 50 leerlingen en de enige in Maashees. Deze zijn verdeeld over drie groepen. De leerlingen huizen in een ruim en veilig gebouw, dat midden in het dorp staat. De meeste kinderen uit het dorp komen naar deze school en bijna alle kinderen van de school wonen in het dorp. Onze school werkt vanuit een katholieke grondslag en heeft oog voor andere levensbeschouwingen en geloofsopvattingen. Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. Van ouders, die hun kind op onze school plaatsen, verwachten we dat ze zich in onze uitgangspunten kunnen vinden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We blijven nauw samenwerken binnen onze stichting en blijven de ondersteuning vanuit de managers leerlingenzorg goed inzetten. Daarnaast behouden we de extra ondersteuning vanuit de NPO-gelden en blijven we werken met een onderwijsassistent. Zo kunnen we leerlingen extra ondersteuning bieden als dit nodig is. 

We streven er daarnaast naar om de samenwerking met het samenwerkingsverband te intensiveren om zo passende hulp te vinden voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven