Wat is de klachtenregeling?
Zorg of klacht gezamenlijk oplossen
Er zijn allerlei verschillende momenten wanneer er contact is met school. Wanneer je een vraag of opmerking hebt, of als je ergens zorgen over hebt, dan horen wij dat graag. Wacht niet te lang, want hoe sneller je dit laat weten, hoe sneller een probleem voorkomen of opgelost wordt. Je kunt altijd een afspraak maken voor een gesprek met de leraar, IB’er of directeur. Het personeel van de school voelt zich verantwoordelijk voor alle kinderen op onze school, waarbij de leerkracht het eerste aanspreekpunt is. Wij zorgen ervoor dat het onderwijs voor jullie kind zo goed mogelijk is, dat leraren met vertrouwen en plezier kunnen werken, dat misverstanden vroegtijdig worden opgehelderd en dat vragen worden beantwoord.
Als gesprekken met de leerkracht en vervolgens de IB-er of directeur niet tot de gewenste oplossing leiden, dan kun je contact zoeken met:
1. Vertrouwenscontactpersoon
Wanneer je zorgen hebt of een klacht hebt over de de dagelijkse gang van zaken op school kun je contact zoeken met de vertrouwenscontactpersoon. Dit doe je wanneer je de directe betrokkenen (nog) niet wilt confronteren met je zorg of klacht:
- · omdat je niet precies weet, wie je het beste kan helpen;
- · gezien de aard van de situatie;
- · gezien de behoefte aan nader onafhankelijk onderzoek.
De vertrouwenscontactpersoon van de school kan je helpen de betrokkenen te benaderen, de vertrouwenspersonen te laten bemiddelen of een formele klachtenprocedure in gang te zetten. Ook als je tevergeefs geprobeerd heeft met betrokkenen een oplossing te vinden, kun je contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon. Meer informatie hierover vind je in de informatiegids.
2. Vertrouwenspersonen
De externe vertrouwenspersoon begeleidt, geeft bijstand en verwijst de klager naar gelang de situatie en de behoefte van de klager. Zij/hij kan naar eigen inzicht bemiddelen tussen klager en aangeklaagde en functioneert daarbij binnen de kaders van de klachtenregeling. Op www.vertrouwenswerk.nl kun je terecht voor meer informatie over de werkzaamheden van de externe vertrouwenspersoon. Zij/hij zal samen met je kijken welke vervolgstappen er nodig of wenselijk zijn. De eerste insteek is meestal een bemiddelend gesprek tussen ouders en school. De externe vertrouwenspersoon verheldert en bemiddelt, maar oordeelt niet. De vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk en zijn niet aan Groeisaam verbonden. · Annelies de Waal, telefoon 06 3364 6887, [email protected] · Roy Ploegmakers, telefoon, 06 4808 8774, [email protected]
3. Vertrouwensinspecteur
Ouders en scholen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van: · seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven) · psychisch en fysiek geweld · discriminatie en radicalisering Meldingen die binnen deze bovengenoemde categorieën vallen, kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. Deze zal luisteren, informeren en zo nodig adviseren. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier van de vertrouwensinspecteur. De vertrouwensinspecteurs zijn te bereiken via het centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs (telefoonnummer: 0900-1113111).
4. Landelijke klachtencommissie
Wanneer een klacht niet naar tevredenheid is of kan worden opgelost, kan een beroep worden gedaan op de wettelijke klachtenregeling. Het bestuur van Groeisaam is aangesloten bij de Landelijke Stichting Onderwijsgeschillen. Je kunt een klacht schriftelijk indienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt een klacht, doet een uitspraak over de (on)gegrondheid van de klacht en kan in haar advies een aanbeveling doen over de door het schoolbestuur te treffen maatregelen. Het onderzoek door de klachtencommissie verloopt volgens een vast omschreven klachtenprocedure. Betrokken partijen worden (afzonderlijk) gehoord en binnen twee maanden kun je een uitspraak verwachten.
De volledige klachtenregeling is te lezen op de website van Groeisaam (www.groeisaampo.nl).
Schorsing en verwijdering
Onze school wil een veilige school zijn; een school waar kinderen, ouders en medewerkers zich thuis voelen. Wij handelen naar de Groeisaam-gedragscode die je op www.groeisaampo.nl kunt vinden. Daarin staat beschreven wat als wenselijk en respectvol gedrag wordt gezien. Binnen dit veilige schoolklimaat willen wij zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. Er zijn echter grenzen aan deze mogelijkheden en er zijn grenzen aan gedrag. Dat betekent dat we in het uiterste geval kunnen overgaan tot schorsen of verwijderen van een leerling. Gelukkig komt dit zeer zelden voor. Er bestaan voor de scholen van Groeisaam vijf gronden om een leerling te verwijderen:
1. De school kan niet aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling voldoen. Er is sprake van een duidelijke stagnatie in de ontwikkeling en/of het belang van het kind wordt geschaad bij langer verblijf op school.
2. Een kind doet zo’n groot beroep op de mogelijkheden van een school en/of de individuele leerkracht dat daarmee de onderwijsbehoeften van andere kinderen in gevaar komen.
3. De gedragsproblemen van een kind zijn dermate ernstig, dat hetzij de veiligheid van het betreffende kind, hetzij de veiligheid van andere kinderen in gevaar komt.
4. Er is sprake van ernstig wangedrag van de leerling of de ouders.
5. Het gedrag van de leerling of de ouders is in strijd met de grondslag van de school.
Schorsing en verwijdering zijn geregeld in artikel 40 van de wet. Hierin is bepaald dat een leerling voor ten hoogste één week geschorst kan worden en dat er een schriftelijk besluit is opgesteld. In dit besluit staat ook hoe de ouders dit kunnen aanvechten. Verwijdering van een leerling is een ingrijpende maatregel, zowel voor de leerling en de ouders, als voor de school. We volgen hierin de spelregels van de wet en het protocol van Groeisaam. De belangrijkste punten zijn:
- Voorafgaand aan het besluit heeft de school inspanningsverplichtingen tot bemiddeling. Zo kan bv het Ondersteuningsplatform Tussen de Rivieren (Passend Onderwijs) worden ingeschakeld of een onafhankelijke Onderwijsconsulent.
- Leerplicht en Onderwijsinspectie worden op de hoogte gebracht.
- De bestuurder van Groeisaam neemt het besluit en onderbouwt dit schriftelijk.
- Definitieve verwijdering kan pas plaatsvinden indien een andere school bereid is de leerling aan te nemen.
- De ouders hebben het recht van bezwaar bij bestuur, rechter of geschillencommissie. De directeur hanteert bij schorsing of bij verwijdering het Groeisaam-protocol. Hierin staan de stappen en termijnen beschreven. Dit protocol is te vinden op de website www.groeisaampo.nl.