Voorkomen is beter dan genezen! Vandaar dat we werken met Rots & Water en Groepsgeluk om de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen te versterken. Dit wordt in alle groepen ingezet.
Op onze school is een pestprotocol aanwezig en is een pestcoördinator aangesteld. In dit protocol staat beschreven hoe te handelen indien pesten aan de orde is. Dit pestprotocol is op onze school ter inzage aanwezig. We hanteren de No Blame aanpak om pestproblemen aan te pakken.
De No Blame aanpak is een stappenplan dat gebruikt wordt om een pestprobleem aan te pakken. Hieronder volgt een korte uitleg van de aanpak.
Als eerste vindt er een gesprek plaats met het gepeste kind. Hierin vertelt hij of zij over de situatie en zijn of haar gevoelens. Aan het kind wordt gevraagd om iets te maken wat zijn gevoelens uitdrukt.
De ouders van de betrokken leerlingen zullen op de hoogte gesteld worden dat de No Blame aanpak in werking wordt gesteld.
Na dit gesprek volgt er een gesprek met de leerlingen die bij het pesten betrokken zijn. Dit gesprek is een groepsgesprek met bijvoorbeeld 2 pesters , 2 meelopers en 2 leerlingen die een positieve invloed hebben op de groep. Het gepeste kind is niet bij dit gesprek aanwezig. Het doel van dit gesprek is de kracht van de groepsleden te gebruiken om het best mogelijke resultaat te krijgen.
Aan de daders wordt verteld wat het probleem is en hoe het slachtoffer zich voelt. Er wordt verteld over de situatie, zonder dat er iemand beschuldigd wordt. Ook wordt er verteld dat niemand bang hoeft te zijn voor straf, want iedere beschuldiging kan ervoor zorgen dat er opnieuw en waarschijnlijk subtieler gepest gaat worden. Het doel is dat de leerlingen begrijpen hoe de gepeste leerling zich voelt.
Ook als er geen beschuldigingen worden geuit, wordt er benadrukt dat de leerlingen er verantwoordelijk voor zijn dat het slachtoffer zich weer goed gaat voelen. De groep die bij het pesten betrokken is, kan iets aan het probleem doen. De leerkracht maakt duidelijk dat:
Er gedeelde verantwoordelijkheid is om de leerling te helpen zich weer gelukkig en veilig te voelen.
De groep bijeen geroepen is om het probleem te helpen oplossen.
Eén voor één wordt aan de betrokken leerlingen gevraagd welke ideeën ze hebben om het gepeste kind te helpen, zodat het kind zich weer prettig voelt in de klas en op school. De leden van de groep dragen samen de verantwoordelijkheid voor het stoppen van het pestgedrag.
De leerkracht eindigt de bijeenkomst en legt de verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen bij de groep. Ieder lid van de groep krijgt na een tot twee weken een gesprek om te kijken wat er veranderd is.
Er wordt na een tot twee weken afzonderlijk een gesprek gevoerd met alle leerlingen, inclusief de gepeste leerling, die eerder aan de gesprekken hebben deelgenomen. Wat is er verbeterd? Zijn er nog dingen die verbeterd kunnen worden? De gesprekken zijn met elk groepslid afzonderlijk, zodat elk van hen kan vertellen over zijn bijdrage aan een betere sfeer, zonder dat er een competitieve sfeer gecreëerd wordt.
Wanneer het pesten is opgehouden, wordt de procedure stopgezet. Zo niet, dan komt er een tweede ronde.