Onze school valt onder het bestuur van Stichting PCPO Capelle-Krimpen. Voor alle scholen geldt dezelfde werkwijze voor het oplossen van klachten. Deze informatie kunt u terugvinden op www.stichtingpcpo.nl.
Kan de klacht op school worden opgelost?
Ook al doen wij onze uiterste best voorkomende problemen en misverstanden op school in goed overleg en naar beste weten op te lossen, toch kan het gebeuren dat er zaken zijn waar u niet tevreden over bent. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken zullen in onderling overleg tussen u als ouders, leerlingen, leerkrachten en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Daarom raden wij u aan uw klacht eerst met de betreffende persoon te bespreken. Mocht dit niet tot een bevredigende oplossing leiden dan kunt u met de directeur het gesprek aangaan. Mocht dit ook niet tot een bevredigende oplossing leiden dan kunt u zich wenden tot het College van Bestuur.
Kan de klacht binnen de Stichting PCPO Capelle-Krimpen worden opgelost?
Indien het, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. Ook kunnen er andere klachten zijn, zoals seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, geweld en ongewenste intimiteiten. Klachten kunnen bij één van de contactpersonen van de school kenbaar worden gemaakt. Deze overlegt met u hoe er verder gehandeld moet worden en begeleidt u, indien noodzakelijk, naar de onafhankelijke vertrouwenspersoon. De contactpersoon is verplicht tot geheimhouding. De plicht tot geheimhouding betreft alle zaken die hij/zij in de hoedanigheid van contactpersoon verneemt. De plicht tot geheimhouding geldt niet ten aanzien van de klachtencommissie en het bevoegd gezag. De onafhankelijke vertrouwenspersoon kan met u in gesprek gaan over de klacht en doet onderzoek in de organisatie om de klacht op te lossen.
Kan de landelijke klachtencommissie een uitspraak doen?
Als het niet mogelijk is om binnen Stichting PCPO Capelle-Krimpen de klacht op te lossen, dan kunt u als ouder een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon. Hiervoor is de school aangesloten bij een Landelijke Klachtencommissie van de GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs). Uw klacht kan leiden tot een advies van de Klachtencommissie aan de school om bepaalde dingen te verbeteren of anders aan te pakken.
Meer informatie over de verdere procedure en eerdere uitspraken van de Klachtencommissie vindt u op www.gcbo.nl 4.
Wat kan ik verder nog doen met mijn klacht?
De Onderwijsinspectie:De inspectie behandelt zelf geen klachten over scholen. Om een beter beeld van een school te krijgen, wil de inspectie wel een kopie van de klacht ontvangen.
info@owinsp.nl www.onderwijsinspectie.nl tel: 0800 -8051 (gratis)
Het Meldpunt Vertrouwensinspecteurs:
Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven) psychisch en fysiek geweld, discriminatie en radicalisering.
Meldingen die binnen deze bovengenoemde categorieën vallen, kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. Deze zal luisteren, informeren en zo nodig adviseren. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier van de vertrouwensinspecteur. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur ook adviseren in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. In het geval dat er een vermoeden is van seksueel misbruik (zedenmisdrijf) dan geldt in een aantal gevallen de meld-, overleg- en aangifteplicht.
De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief).