Prinses Margriet School

Weth W de Boerstraat 8 1788 AT Julianadorp

  • Schoolfoto van Prinses Margriet School
  • Schoolfoto van Prinses Margriet School
  • Schoolfoto van Prinses Margriet School
  • Schoolfoto van Prinses Margriet School
  • Schoolfoto van Prinses Margriet School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De centrale eindtoets is goed gemaakt. Na de Cito LVS M8 toets, waarbij we ook het onderdeel Taalverzorging hebben gemaakt, heeft de leerkracht van groep 8 een uitgebreide analyse gemaakt. Voor elke leerling is een verbeterplan opgesteld. De leerlingen zijn in de periode tussen LVS M en centrale eindtoets goed voorbereid op de eindtoets. Er is veel tijd gestoken in de vraagstelling van de centrale eindtoets en de gepaste attitude van de leerlingen bij het maken van de toets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee maal per jaar nemen we toetsen af om de ontwikkeling van onze kinderen te volgen. We doen dit met de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld (Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Woordenschat, Spelling en Rekenen) en met Scoll (sociaal emotionele ontwikkeling).

Met de gegevens van deze toetsen en de methode gebonden toetsen kunnen we de begeleiding van onze leerlingen optimaliseren. Als school hebben we ook schoolnormen bepaald. De schoolnormen liggen vaak hoger dan de inspectienorm. We zorgen er op deze manier voor dat de leerlingen de stof krijgen aangeboden op een niveau dat past bij onze populatie.

Tevens zijn de gegevens uit het leerlingvolgsysteem belangrijk voor de schoolkeuze na de basisschool.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als uw kind in groep 8 zit, krijgt u van de groepsleerkracht (in samenwerking met de Onderwijsbegeleidingsdienst) een advies over het meest geschikte niveau van vervolgonderwijs. Dit advies is gebaseerd op een aantal zaken:

het leerlingvolgsysteem: hoe heeft uw kind de afgelopen jaren gewerkt, wat waren de resultaten en hoe kwamen die resultaten tot stand?

de uitslag van de NIO-toets: deze geeft een aanvulling op de informatie van de leerkracht en vormt een extra ondersteuning bij de keuze voor het meest geschikte niveau van vervolgonderwijs. 

De NIO-toets onderzoekt de leerbegaafdheid van kinderen en bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is de IQ test, welke de leerbegaafdheid van uw kind onderzoekt. Het tweede onderdeel is een prestatie motivatie test. Hieruit kunnen we onder andere opmaken of uw kind voldoende gemotiveerd is om te leren, of faalangstig is.Begin februari wordt een (landelijke) Doorstroomtoets afgenomen. De Doorstroomtoets bestaat uit een aantal taken. In de taken staan opgaven op het gebied van:

Taal

Rekenen - Wiskunde

Studievaardigheden

De Doorstroomtoets is een leervorderingentoets, die meet wat een kind in vergelijking met andere kinderen in acht jaar basisonderwijs geleerd heeft. Leervorderingen zeggen iets over de kansen op succes in de verschillende vormen van het voortgezet onderwijs. Bovendien levert een leervorderingentoets zoals de Doorstroomtoets indirect een afgewogen meting van een aantal eigenschappen die van groot belang zijn voor toekomstig schoolsucces zoals leertempo, intelligentie, concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen.Indien de uitslag van de Doorstroomtoets hoger is dan het schooladvies overleggen we met de ouders of het advies naar boven moet worden bijgesteld (herzien advies). Mocht de toets lager uitvallen wordt het advies niet bijgesteld.

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert het tijdpad voor groep 8 t.o.v. voorgaande jaren. De belangrijkste wijziging voor u als ouder is dat er slechts één aanmeldweek voor het VO is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school leren kinderen niet alleen, ze ontwikkelen ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen over andere opvattingen. Gelijkwaardigheid tussen mensen is dan ook een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, geaardheid, status, handicap, cultuur of geloof. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen ervan. En als het tóch gebeurt, dan grijpen we direct in. We vinden duidelijke regels en afspraken belangrijk voor kinderen.

Twee keer per jaar wordt het leerlingvolgsyssteem voor sociaal- emotionele ontwikkeling 'SCOL' ingevuld. Als meer dan 25% van de groep uitvalt, wordt er op groepsniveau actie ondernomen. Indien een leerling individueel uitvalt worden deze specifieke kindkenmerken verwerkt in de onderwijsbehoefte van deze leerling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen-, werken, spelen, delen
  • Respect hebben voor elkaar
  • Kunnen oplossen van conflicten

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 3 september 2020 heeft de onderwijsinspectie een themaonderzoek Kwaliteitsverbetering, Leerling-populatie en Brede ontwikkeling uitgevoerd. De inspectie stelde dat de Margrietschool 'in controle' is.

Laatste schoolbezoek van de inspectie 2015: De conclusie van het bezoek is, dat de Prinses Margrietschool voldoende scoort op de eindopbrengsten (groep 8) en op de tussenopbrengsten (groep 1 t/m 7). Ook het aanbod, de manier van lesgeven, het begeleiden van de sociaal emotionele ontwikkeling en de zorg zijn in orde.


Terug naar boven