Wat is de klachtenregeling?
Het bestuur van onze stichting is aangesloten bij de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder onderwijs (GCBO). De Stichting GCBO bundelt voor het katholiek, protestants-christelijk, algemeen bijzonder en gereformeerd onderwijs zo’n twintig landelijk geschillen-, beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao’s verplicht zijn voor onderwijsinstellingen.De GCBO is bedoeld als sluitstuk van een regeling, waarop kan worden teruggevallen als er verder beslist geen oplossing gevonden kan worden.
Als u als ouder/verzorger meent een klacht te moeten indienen, neemt u dan eerst contact op met de betreffende groepsleerkrachten(en) en/of directeur van de school (afhankelijk van de aard van de klacht). Wij bieden ruime gelegenheid aan om uw onderwijskundige, gedragsmatige of andere zaken met u te bespreken.Indien u na deze eerste stap nog van mening bent dat er ook op een ander niveau over de klacht moet worden gesproken, bijvoorbeeld omdat u ontevreden bent over de afhandeling, dan kunt u contact opnemen met de contactpersoon Schoolveiligheid van de school inzake klachten.Deze contactpersoon heeft geen bevoegdheid de melding te onderzoeken maar zorgt voor de eerste opvang van de melder en kan (indien gewenst) deze begeleiden bij het indienen van de klacht bij de vertrouwenspersoon.Voor onze school is de vertrouwenspersoon mevrouw Mieke Kok Msc. Consulent ‘Psyche en Werk’.
U kunt echter ook rechtstreeks het bevoegd gezag (het bestuur), de vertrouwenspersoon of de klachtencommissie benaderen. De onafhankelijke vertrouwenspersoon is om na te gaan of de klacht kan worden opgelost tussen de klager en de aangeklaagde. Na overleg met de vertrouwenspersoon bepaalt u of de klacht bij het bevoegd gezag, bij de landelijke klachtencommissie of justitiële instanties wordt ingediend. De vertrouwenspersoon neemt met u de procedures door en bewaakt deze ook.Klachten voor de klachtencommissie dienen in beginsel uitsluitend schriftelijk en voorzien van naam, adres en handtekening te worden ingediend. Een aangeklaagde heeft er recht op te weten wie hem beschuldigt en waarvan. Een klachtencommissie spreekt overigens geen recht, maar brengt advies uit aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag bepaalt uiteindelijk of het advies wel of niet wordt opgevolgd. De volledige klachtenregeling alsmede de klachtenprocedure liggen ter inzage op school.
Vertrouwenspersoon Mevrouw Mieke Kok Msc. Consulent ‘Psyche en Werk’.A Oosterhoek 25, 8334 RD, SteenwijkE [email protected] 06 23 96 25 44W www.miekekok.nl
Klachtencommissie Stichting GCBOPostbus 823242508 EH Den HaagTel: 070-3861697Fax: 070-3020836E-mail: [email protected]