Openbare Basisschool Hurdegarijp

Van Weerden Poelmanstr 2 A 9254 CS Hurdegaryp

Schoolfoto van Openbare Basisschool Hurdegarijp

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wanneer er wordt gesproken over resultaten gaan de gedachten meteen uit naar meetbare cijferreeksen. Als dat het resultaat van het onderwijs moet zijn, dan doen wij geen recht aan ons eigen onderwijs. De school streeft het maximaal haalbare bij elk kind na, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Elk kind bepaalt zelf het maximaal haalbare. Het vergelijken van toetsresultaten moet men dan ook in het juiste verband zien. Onderwijzen houdt veel meer in dan leerstof aanbieden. De school voedt ook op, vormt ook kinderen. Hierbij kan worden gedacht aan zelfstandig leren werken, accepteren van elkaar, respecteren van elkaars mening en het leren van gedragscodes.   In een samenspel met de ouders worden de kinderen in 8 jaar basisschool gevormd. Onze school doet er alles aan om de kinderen goed toegerust naar het vervolgonderwijs door te laten stromen. Goed toegerust betekent met voldoende kennis en vaardigheden om met goed gevolg de volgende school te doorlopen.   We werken aan het (cyclisch) aan het verbeteren van onze kwaliteit van het onderwijs met behulp van onze web-based versie van ‘Werken Met Kwaliteit’. We werken planmatig verder aan verbeteractiviteiten en daarmee aan het borgen van de kwaliteit van de school.     De kinderen worden op het gebied van rekenen, taal en lezen regelmatig getoetst. De resultaten hiervan worden vastgelegd. Het toetsresultaat is een hulpmiddel voor de leerkrachten bij het bepalen van de verdere leerweg van het kind. Ook vindt er regelmatig toetsing plaats van de kennis van de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie). In groep 8 wordt veel aandacht geschonken aan een juiste keuze van het vervolgonderwijs.  

We streven ernaar dat, als de kinderen OBS Hurdegaryp hebben verlaten, zij het volgende, overeenkomend met hun ontwikkeling, hebben bereikt:

- zij zich mondeling en schriftelijk op eigen niveau kunnen uitdrukken;
- zij een dusdanig niveau voor lezen, taal en rekenen hebben bereikt dat zij naar een vorm van voortgezet onderwijs door kunnen stromen;
- zij zich ook gezien hun sociaal/emotionele ontwikkeling kunnen handhaven;
- zij in staat zijn hun eigen werk zelfstandig in te delen.      

Resultaten tussenopbrengsten:  De tussen(leer)opbrengsten van de leerlingen worden 2 x per jaar op groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Dit op basis van de januari-toetsing (tussenopbrengsten - Midden) en de juni-toetsing (tussenopbrengsten – Eind)   Tussenopbrengsten januari 2016 en juni 2016 - Midden: De tussen(leer)opbrengsten voldoen aan de door de onderwijsinspectie gestelde minimumdoelen. Uit analyse komt naar voren dat mogelijk het automatiseren van spelling en rekenen schoolbreed aandacht behoeft. Nader onderzoek heeft dit beeld bevestigd. In het aanbod voor het nieuwe schooljaar wordt daarom 2 x per week 15 minuten expliciet besteed aan het (op een ontspannen, speelse wijze) automatiseren van rekenen en spelling in alle groepen.    

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven