Onze missie is 'Samen Denken & Doen'. De indeling van het schoolplan is afgestemd op het Strategisch beleidsplan van de Stichting Ultiem. Dit beleidsplan vormt het kader waarbinnen dit schoolplan onze eigen kwaliteit beschrijft: onze missie, onze visie en de daaraan gekoppelde doelen. Daarnaast beschrijven we voor onze school relevante thema's. Het is een voortzetting van datgene waar we sinds het ontstaan van onze school in 2021 mee bezig zijn.
Het schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument (wat beloven we?) naar de overheid, het bevoegd gezag en de ouders, en als een planningsdocument (wat willen we wanneer verbeteren?) voor de planperiode 2023-2027. Op basis van onze actiepunten stellen we jaarlijks een uitgewerkt jaarplan op. In het jaarverslag zullen we steeds terugblikken, of de gestelde actiepunten gerealiseerd zijn. Op deze wijze geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren.
Op het Noorderlicht werken we in leerteams. Daarnaast zijn er expertiseteams voor een aantal domeinen (Taal/lezen, Rekenen, Sociaal Emotioneel Leren, Burgerschap en Digitale Geletterdheid). Ons schoolplan is opgesteld door de directeur en intern begeleider van de school en ter goedkeuring voorgelegd aan de medezeggenschapsraad. De teamleden hebben meegedacht over de missie en de visie van de school en de leerteamvoorzitters en expertiseteams hebben een bijdrage geleverd aan het schrijven van teksten en het vaststellen van de actiepunten voor de komende vier jaar.
Onze school heeft voor de komende vier jaar (2023-2027) de onderstaande grote verbeterdoelen vastgesteld. Ze vormen de focus voor ons handelen in de periode 2023-2027.
Het versterken van de basisvaardigheden:
- Rekenen: we hebben een doorgaande lijn voor de groepen 1 t/m 8. De leerkrachten hebben kennis van de cruciale rekendoelen (SLO doelen) en nemen dit mee in het aanbod. Alle leerkrachten hanteren hetzelfde instructiemodel (Expliciete Directe Instructie) teneinde de rekenresultaten te verbeteren. Het expertiseteam rekenen stelt samen met directie en intern begeleider een verbeterplan op voor de schoolplanperiode.
- Taal/lezen: we hebben een doorgaande lijn effectief leesonderwijs voor de groepen 1 t/m 8. De leerkrachten hebben kennis van de kernelementen van effectief leesonderwijs en nemen dit mee in het aanbod. Naast het implementeren van een nieuwe leesmethode, werken we aan een geïntegreerd leesaanbod. Leerlingen verlaten het Noorderlicht als goede en gemotiveerde lezers. Het expertiseteam taal/lezen stelt samen met directie en intern begeleider een verbeterplan op voor de schoolplanperiode.
- Digitale Geletterdheid: we hebben een doorgaande lijn voor de groepen 1 t/m 8. de leerlijn wordt onderverdeeld in vier competentiegebieden voor digitale geletterdheid (SLO): ICT-basisvaardigheden, (digitale) informatievaardigheden, Mediawijsheid en computational thinking. Uitgangspunt is het schoolrapport n.a.v. het peilingsonderzoek Peil.onderwijs, een onderzoek in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs naar de kennis en vaardigheden van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs in de leergebieden die in de kerndoelen genoemd zijn. De DG-coördinatoren stellen samen met de directie en intern begeleider een verbeterplan op voor de schoolplanperiode.
- Burgerschap: we hebben een beleidsplan voor hoe we burgerschap op een effectieve manier kunnen integreren in het onderwijs aan onze leerlingen op onze school. De 9 ijkpunten voor goed burgerschapsonderwijs van de PO Raad zijn hierin de leidraad. Aan het einde van de schoolplanperiode is burgerschap geïntegreerd in ons curriculum. Burgerschap betekent niet alleen kennis hebben van regels en wetten, maar ook in staat zijn om beslissingen te nemen en actie te ondernemen binnen de samenleving. Het is daarom belangrijk dat het burgerschapsonderwijs op een actieve en betrokken manier wordt aangeboden aan onze leerlingen. We creëren een open en veilig klimaat zodat de leerlingen de ruimte hebben om te oefenen met burgerschap en sociaal emotioneel leren.
De school als lerende organisatie (Samen leren = Samen werken)
De school als Professionele Leergemeenschap (PLG). Obs het Noorderlicht is een school waar het team werkt aan de professionaliteit en aan de continue verbetering van de onderwijskwaliteit door te werken in leerteams. In de leerteams richten leerkrachten zich samen op het ontwikkelen van hun professionaliteit, vakmanschap en de verbetering van het onderwijsprogramma. Een stevige onderwijskundige basis wordt door het team vertaald naar het handelend vermogen in de praktijk.
Het werken in professionele leergemeenschappen leidt tot een cultuurverandering, waarin het gaat om:
- van lesgeven naar leren;
- van remediërend werken naar vroegtijdige interventies;
- van alleen werken naar samenwerken;
- van focus op resultaten naar focus op het leren van de leerling;
- van individueel leren als professional naar gezamenlijk leren;
- van individuele verantwoordelijkheid naar gezamenlijke verantwoordelijkheid;
- het doet recht aan professionele ruimte en bevordert eigenaarschap bij medewerkers.
Leerteams: we werken met leerteams. Tijdens de leerteambijeenkomsten staat het onderwijs centraal en werken we aan continue verbetering van de onderwijskwaliteit d.m.v. lesson study, data analyse, etc.
Expertiseteams: we werken voor een aantal vakgebieden met vaste expertiseteams (Rekenen, Taal/Lezen, Sociaal Emotioneel leren en Burgerschap). De expertiseteams dragen bij aan de deskundigheidsbevordering van het team, zijn op de hoogte van de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten, ontwikkelen beleid, analyseren de opbrengsten en adviseren de directie.