Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SBO de Carrousel), locatie Wielewaal

De Wielewaal 1 7905 GX Hoogeveen

Schoolfoto van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SBO de Carrousel), locatie Wielewaal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets basisonderwijs
Scholen voor Speciaal (Basis) Onderwijs zijn met ingang van april 2019 verplicht de Eindtoets Basisonderwijs af te nemen. Binnen RENN4 is afgesproken dat scholen de eindtoets “Route 8” afnemen voor leerlingen met uitstroomperspectief praktijkonderwijs of hoger.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de locatie Wielewaal werken wij opbrengstgericht. Opbrengstgericht werken is het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de grootst mogelijke opbrengst. Opbrengstgericht werken heeft hoge verwachtingen van de kinderen en gaat uit van doelgericht werken.

Voor het meten en volgen van de (didactische) ontwikkeling van leerlingen wordt gebruik gemaakt van methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen. De leerkracht/school is zelf verantwoordelijk voor het opbrengstgericht werken met de resultaten van methodetoetsen. Tussendoelen passend bij de verschillende leerroutes voor de methode onafhankelijke toetsinstrumenten Leerling in Beeld en CED leerlijnen zijn opgenomen als bijlage van de opbrengstennotitie RENN4.De meetmomenten voor methode onafhankelijke toetsen zijn in januari en juni.

Voor de jongste leerlingen worden de CED leerlijnen ingevuld (leerjaar 1, 2 en 3). De tussendoelen worden beschreven met behulp van niveau-aanduidingen. Wanneer niveau 7 behaald wordt, kan een leerling overstappen naar Leerling in Beeld.

In de opbrengstennotitie van RENN4 zijn tussendoelen opgenomen voor de vakken Lezen (AVI), Begrijpen lezen, Rekenen/wiskunde en Spelling. Begrijpend lezen wordt afgenomen vanaf een AVI-niveau M3. Wanneer wenselijk (bijvoorbeeld bij oudere leerlingen waarbij het leesproces niet op gang komt) kan de begrijpend luisteren toets worden afgenomen. Tussendoelen zijn in de opbrengstennotitie opgenomen in termen van functioneringsniveau en vaardigheidsscore.

Naast de didactische ontwikkeling hebben scholen ook de opdracht om de ontwikkeling van het leergedrag (leren leren) en de sociale- en emotionele ontwikkeling te meten en te volgen. Omdat er bij de leerlingen binnen RENN4 nauwelijks sprake is van een leeftijd adequate ontwikkeling of doorgaande lijn, worden er geen bijlagen met tussendoelen opgenomen in de opbrengstennotitie.

De school gebruikt de "Aurecool" als instrument voor het meten en volgen van de ontwikkeling van het leergedrag en de sociale- en emotionele ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan we onder sociale opbrengsten?

Leerlingen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Visie op pedagogisch handelen

Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. De leerlingen worden vanuit een positieve benadering aangesproken. De leerkrachten en onderwijsassistenten scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van onze leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden o.a. zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten plaatsvindt.

Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie).

We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop, en het eigen tempo waarin kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Met elkaar, het gehele team, zorgen we ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een sterk pedagogisch klimaat
  • Positieve benadering
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven