Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. van der Ploegschool), locatie Wielewaal

De Wielewaal 1 7905 GX Hoogeveen

Schoolfoto van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. van der Ploegschool), locatie Wielewaal

Het team

Toelichting van de school

Alle leerlingen ontvangen (minimaal) twee keer per week een gymles van de vakleerkracht bewegingsonderwijs.

De leerlingen vanaf leerjaar 4 ontvangen wekelijks een handenarbeid/techniek les van de vakleerkracht handvaardigheid.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht is het streven dat de leerlingen de eerste dag op locatie worden opgevangen. Wij hebben dagelijks een leerkracht 'boven de groep' om de eerste vervangingen te kunnen regelen. Bij afwezigheid van meerdere leerkrachten gaan wij altijd op zoek naar andere mogelijkheden.
In geval van langdurige afwezigheid wordt z.s.m. gezocht naar een meer structurele oplossing voor de betreffende groep. Wanneer er geen vervanger of alternatief voor handen is, kan als uiterste maatregel besloten worden om leerlingen thuis te laten blijven. In verband met vervoer maken wij dit waar mogelijk een dag van te voren bekend.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Invulling onderwijsaanbod

De G.J. van der Ploegschool biedt onderwijs dat past bij de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen, zodat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. De G.J. van der Ploegschool heeft het onderwijsaanbod aan de hand van de leerroutes uitgewerkt. Bij het invullen van het onderwijsaanbod zijn de door de overheid geformuleerde doelen voor het speciaal onderwijs richtinggevend. De doelen voor het speciaal onderwijs beschrijven wat de overheid vindt dat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Voor een volledige omschrijving van de doelen voor het speciaal onderwijs kunt u kijken op: Kerndoelen speciaal onderwijs

Bij het realiseren van dit onderwijsaanbod gebruikt de G.J. van der Ploegschool onderstaande uitgangspunten:

  • De leerlingen zijn aangewezen op een specifiek pedagogisch klimaat en/of een specifieke aanpak
  • Gebruik van lesmethodes die passend zijn of aangepast door ons voor ZML onderwijs
  • Extra hulpmiddelen, daar waar nodig, denkend aan programma’s op de computer, of ondersteunende methodieken
  • Het onderwijsaanbod is mede gericht op schakeling naar speciaal basis- en voortgezet onderwijs
  • In het dagelijks aanbod staan de CED leerlijnen centraal.

Binnen deze profielen wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:
Nederlandse taal: Het taalonderwijs is erop gericht dat de leerlingen hun taalvaardigheid effectief leren gebruiken. Dit komt middels de gesproken en geschreven taal aan bod
Engels: Incidenteel kan een leerling onderwijs in de Engelse taal krijgen. Accent hierbij ligt op de vaardigheid luisteren en spreken en op de woordenschat
Rekenen/wiskunde: Het accent ligt op het leren oplossen van alledaagse situaties waarbij rekenen wordt gebruikt. Verder wordt gekeken naar de specifieke leerbehoefte van de leerling. Zo is er aandacht voor klokkijken, geld rekenen en automatiseren
Oriëntatie op jezelf en de wereld: het leergebied ‘Oriëntatie op mens en wereld’ bestaat uit vier onderdelen: Mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd. Hierbij wordt voornamelijk thematisch en praktisch aan de doelen gewerkt
Kunstzinnige oriëntatie: Bij kunstzinnige oriëntatie horen drie lesgebieden: tekenen/handvaardigheid, muziek en dramatische vorming
Bewegingsonderwijs: Bewegingsonderwijs zorgt ervoor dat leerlingen leren deelnemen aan bewegingsactiviteiten. Daarbij is het belangrijk dat ze hun motorische vermogens leren ontwikkelen, kunnen omgaan met de eigen motorische (on)mogelijkheden en ook het samen bewegen ontwikkelen
Zintuiglijke en motorische ontwikkeling: de leerlingen leren tijdens diverse vakgebieden hun zintuigelijke en motorische mogelijkheden optimaal gebruiken
Sociaal-emotionele ontwikkeling: De leerling leert gedurende het jaar omgaan met (de gevoelens van) anderen. De leerling leert met behoud van gevoel voor zelfvertrouwen en zelfwaardering omgaan met de eigen mogelijkheden en belemmeringen en die van de ander
Leren Leren: Hierbij komen de volgende onderdelen aanbod: werkhouding, aanpakstrategie, omgaan met media en technologische hulpmiddelen, praktische zelfredzaamheid en ruimtelijke ordening en mobiliteit.    

De leergebieden worden als vak gegeven of is geïntegreerd in bepaalde vakken.
Wij vinden het erg belangrijk dat de leerlingen optimaal de kans krijgen om zich als persoon te ontwikkelen. De aandacht is hiervoor dagelijks aanwezig. Met name tijdens de leerlijn sociale en emotionele ontwikkeling komen de volgende aspecten aanbod:
· Sociale competentie; de leerling leert om te gaan met anderen 
· Zelfbeeld; de leerling leert met behoud van gevoel voor zelfvertrouwen en zelfwaardering omgaan met de eigen mogelijkheden en beperkingen 
· Spelontwikkeling; de leerling leert zich oriënteren op de omgeving door middel van spel 
· Praktische basisvaardigheden; middels allerlei praktische vaardigheden (waaronder o.a. boodschappen doen en gezamenlijke broodmaaltijd) oefenen de leerlingen aan de doelen behorende bij de leerlijn ‘Wonen en vrije tijd’. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren door 'samenspelen' en samenwerken met elkaar. Om dit te kunnen realiseren is er voor gekozen om alle leerlingen van leerjaar 1 en 2 onderwijs te bieden op locatie Wielewaal. Aan het eind van leerjaar 2 wordt besproken welke locatie het best passend is voor de leerling. Gekeken wordt naar factoren als afstand tot de school, inrichting van het schoolgebouw, taxivervoer, vriendjes/vriendinnetjes en eventueel aanwezigheid andere familieleden. 


Overige leerjaren

Toelichting van de school

Gespecialiseerd onderwijs

Het onderwijsaanbod heeft als doel een brede ontwikkeling te bevorderen, zowel op sociaal-emotioneel als op didactisch gebied. Dit, zodat de leerling voldoende kansen krijgt om basisvaardigheden te ontwikkelen om te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen.
Daarom vindt in al onze groepen geïntegreerd onderwijs plaats. Dit wil zeggen dat per individuele leerling op ondersteuningsniveau wordt bekeken welke groep het meest passend voor de leerling kan zijn, ongeacht de toelaatbaarheidsverklaring. In één groep kunnen dus zowel leerlingen met een sbo als met een so toelaatbaarheidsverklaring zitten. 

Ondersteuning:

Tijdens de gehele schoolloopbaan binnen GOH (Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen) wordt de ontwikkeling van de kinderen systematisch gevolgd en geregistreerd door de leerkrachten, de IB’er en de orthopedagoog van de school. Het onderwijsaanbod is aan de hand van de leerroutes uitgewerkt. Gesprekken, afspraken en vorderingen worden systematisch genoteerd. Het doel hiervan is om vroegtijdig onderwijsproblemen op het niveau van het kind, de groep of de school te signaleren.

Er is volop aandacht voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Alle leerlingen kunnen de juiste ondersteuning krijgen, zodat er sprake is van een ononderbroken ontwikkelingsproces. Dit wordt vormgegeven door een team van deskundige collega’s, waaronder de intern begeleider en de orthopedagoog.  Zij geven leerlingen en leerkrachten handvatten om het onderwijs goed te kunnen volgen en in te vullen. Vaak vindt dit binnen de groep plaats, maar leerlingen kunnen ook buiten de groep extra begeleiding en aandacht krijgen.

Jeugdprofessionals

Er is een intensieve samenwerking tussen gemeente Hoogeveen-de Wolden, de zorgaanbieders Ambiq en Cosis en de school. Door de inzet van een Jeugd Professional wordt preventieve ondersteuning aangeboden waardoor mogelijke uitval geprobeerd wordt te voorkomen.

Kerndoelen

Bij het invullen van het onderwijsaanbod zijn de door de overheid geformuleerde kerndoelen voor het speciaal (basis)onderwijs richtinggevend. De kerndoelen voor het speciaal (basis)onderwijs beschrijven wat de overheid vindt dat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen.
Voor een volledige omschrijving van de kerndoelen voor het speciaal (basis)onderwijs kunt u kijken op:

Kerndoelen speciaal basisonderwijs

https://www.slo.nl/sectoren/so/kerndoelen/

Binnen de school wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:

  • Nederlandse taal
  • Schrijven
  • Engels
  • Rekenen/wiskunde
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Burgerschap en levensbeschouwing
  • Kunstzinnige oriëntatie
  • Bewegingsonderwijs
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Leren Leren
  • Omgaan met media (media wijsheid)
  • Digitale geletterdheid
  • Praktische redzaamheid
  • Verkeer

                 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofielHet schoolondersteuningsprofiel (SOP) brengt onze school, zowel kwalitatief als kwantitatief, in beeld. Het geeft informatie over onze leerlingen, onze ondersteuning zowel de inhoud als de omvang, de kwaliteit van deze ondersteuning en de expertise van ons schoolteam. Op basis van de informatie uit ons schoolondersteuningsprofiel, wordt de basis- en extra ondersteuning verder ontwikkeld.Wij zijn een bijzonder, neutrale school waar alle kinderen, ouder(s) en verzorger(s) zich welkom mogen voelen, met verschillen in cultuur en geloofsbeleving. Het is een school voor leerlingen met een ontwikkelingsachterstand/ontwikkelingsstoornis op het gebied van leren en/of gedrag in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. De leerlingen zijn veelal afkomstig vanuit MKD, dagbesteding en reguliere basisscholen veelal uit ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 22.03. Wij gaan ervan uit dat alle leerlingen kunnen leren. Leerlingen waarvoor het moeilijk is om, door welke reden ook, tot leren te komen, willen we succeservaringen laten opdoen, waarbij we steeds aansluiten bij hun mogelijkheden en positieve kanten. Wij streven ernaar om leerlingen het vertrouwen in zichzelf terug te geven. Alleen op die basis kunnen we werken aan de ontwikkeling van vaardigheden/zelfredzaamheid en het verwerven van kennis. Daarom mag iedereen op onze school, van jong tot oud zijn wie hij of zij is. Dit gebeurt in een veilige gestructureerde sfeer en leeromgeving.

Ondersteuningsaanbod

  • Binnen GOH wordt gewerkt met uitgangspunten van Positive Behaviour Support (PBS): gedragslessen, beloningssysteem en een positieve benadering. 
  • De sociale en emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht door middel van de Aurecool. Aan de hand van de uitkomsten worden in de klas interventies ingezet om de ontwikkeling te stimuleren.
  • Er is samenwerking op het gebied van logopedie.  De logopedist begeleidt groepjes leerlingen met  spraak-taalproblematiek en/of achterstand. Ook kan zij onder schooltijd individuele logopedie verzorgen. Dit gaat via de zorgverzekering van ouders. 
  • Er is samenwerking op gebied van fysiotherapie/ ergotherapie. Deze therapie kan onder schooltijd gegeven worden mits deze ondersteunend is voor het onderwijsaanbod. Dit gaat via de zorgverzekering van ouders.
  • Er is samenwerking met diverse zorgverleners, Yorneo, Cosis, Kentalis, Accare, Ambiq, GGZ, CJG, GGD en de Twijn. Op het moment dat het welbevinden van de leerling niet goed is, er zorg vanuit de ouders of vanuit de leerkracht is, wordt contact gelegd met een zorgpartner..
  • Dyslexie: Er is samenwerking met Timpaan en de Ijsselgroep, instellingen voor onderzoek en begeleiding van dyslexie.  
  • Er is een samenwerking met het voortgezet onderwijs. Aan deze samenwerking nemen de volgende vo scholen deel: het Roelof van Echten college, Wolfsbos, de Atlas en de Windroos. Op de Windroos (en indien van toepassing op het praktijkonderwijs) vinden diverse praktijklessen voor de eindgroep leerlingen plaats
  • Op locatie wordt MRT (motorische remedial teaching) door een fysiotherapeut van praktijk Wielewaal verzorgd. 
  • Er wordt gebruik gemaakt van geluidsdempers, study budy’s, wobbels, tangles, wiebelkrukken, wiebelkussens, statafels, hometrainer, vaste afspraken over time-out plekken enz.

Welke grenzen m.b.t. het ondersteuningsaanbod  

  • De school hanteert geen strakke IQ grens of Cito grenzen. De leerbaarheid, ontwikkelingsgroei en ondersteuningsbehoefte van de leerling is bepalend, gezien in de context wat de school voor die leerling met die hulpvraag op dat moment kan bieden. 
  • De ondergrens ligt bij leerlingen met ernstige fysieke beperkingen.
  • Voor leerlingen die doof of slechtziend zijn hangt het af van de leer- en hulpmiddelen die beschikbaar zijn voor het onderwijs. Er zijn geen gebaren en/of geen braille mogelijkheden. Wel kan expertise vanuit De Twijn ingeroepen worden. 
  • Wanneer de veiligheid van de leerling zelf, medeleerlingen en/of medewerkers niet (meer) gegarandeerd kan worden en/of het gedrag van een leerling de lessen structureel verstoord, kan de schoolgang van een leerling in gevaar komen.
  • De zelfredzaamheid bepaalt of een kind binnen het onze school kan worden opgevangen. Er wordt afgewogen of een leerling zich voldoende zelfstandig kan redden. Bijvoorbeeld niet zindelijke leerlingen hebben veel verzorging nodig. De omstandigheden, inzet extra verzorging bepaalt dan of de leerling eventueel met ondersteuning vanuit de zorg geplaatst kan worden op de locatie. Ook onderwijsverkorting behoort tot de mogelijkheden (in combinatie met zorgondersteuning)
  • T.a.v. de spraaktaalontwikkeling: Als leerlingen mondeling niet vaardig zijn en uitsluitend gebruik maken van gebaren is plaatsing binnen GOH (eventueel met ondersteuning vanuit Kentalis) mogelijk. De leerling kan dan geplaatst worden binnen één van de specialistische groepen. Wanneer kinderen voldoende duidelijk kunnen maken wat ze bedoelen en deze leerlingen zijn voldoende leerbaar, kan de leerling eveneens binnen de geïntegreerde groepen geplaatst worden.
  • GOH heeft een standaard aanbod voor leerlingen die functioneren binnen leerroute 2 t/m 7 van het doelgroepenmodel. 

De school biedt schakelonderwijs. Het doel is de leerlingen voor te bereiden op het schakelen naar het reguliere onderwijs of naar andere vormen van speciaal(basis)onderwijs of voortgezet onderwijs. 

Hier kunt u het volledige schoolondersteuningsprofiel van de school bekijken: Schoolondersteuningsprofiel

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze medewerkers worden gestimuleerd zich verder te ontwikkelen. Het komend schooljaar kunnen leerkrachten en ondersteunend personeel zich onbeperkt inschrijven voor het aanbod van het Noorderlijk Onderwijsgilde (NOG). Hierdoor kunnen zij scholingen kiezen die aansluiten bij hun professionele ontwikkeling.

Twee medewerkers worden als PBS coördinatoren opgeleid

.Een intern begeleider volgt de opleiding voor kwaliteitscoördinator.

Twee medewerkers volgen de master Educational needs.

Twee medewerkers volgen een opleiding tot taal-lees coördinator.

Een medewerker volgt een opleiding tot reken coördinator.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven