Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1-2-3, de onderbouw.
In groep 1-2-3 wordt vooral thematisch gewerkt, in nauwe aansluiting op de belangstelling en de omgeving van de kinderen. In grote lijnen zijn de activiteiten voor de kinderen van groep 1 en 2 te vatten onder:
- taal- en rekenactiviteiten
- werken met ontwikkelings- en constructiemateriaal
- bewegingsactiviteiten, expressieactiviteiten en spelWerken in groep 1 en 2 is meer dan spelen alleen. De activiteiten en werkjes zijn gericht op het uitdagen en stimuleren van ontwikkeling. Om een succesvolle overgang te kunnen maken in groep 3, moeten de basisvaardigheden vanuit groep 1 en 2 voldoende beheerst worden. In groep 1 en 2 wordt regelmatig gewerkt aan leervoorwaarden: het oefenen van onderdelen, die vooraf gaan aan leren lezen, schrijven en rekenen. De kinderen worden in dit proces nauwgezet gevolgd en geobserveerd. De leerkracht legt de vorderingen vast in het “digikeuzebord”. De kinderen van groep 3 starten met de leerlijnen aanvankelijk technisch lezen en basisbewerkingen van rekenen. Kinderen in deze groep ontwikkelen ook nog veelal door spelend leren de doelen die geformuleerd worden. De leerkrachten maken daarbij gebruik van de lesvormen en materialen die bij de ontwikkeling van het kind passen.
Behalve onderwijs aan kinderen van 4 t/m 12 jaar, is in onze school ook een peutergroep gehuisvest. Deze peutergroep van Spring heeft een vaste leidster. De peuters zijn er op dinsdag- en donderdagochtend en lopen geregeld onder begeleiding binnen in onze onderbouwgroep om deel te nemen aan een activiteit of om een kijkje te nemen.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Op onze school krijgen de kinderen onderwijs in drie combinatiegroepen: groep 1-2-3, groep 4-5 en groep 6-7-8. Doelen en leerlijnen zijn leidend voor ons onderwijs, in plaats van alleen de lessen uit de methodes te volgen. Waar mogelijk verbinden we de doelen van verschillende jaargroepen, zodat de lessen aangeboden kunnen worden aan een grotere groep. Zo krijgen de kinderen de mogelijkheid om samen te werken met meer leerlingen. We gebruiken de lessen uit de methodes om de leerdoelen te bereiken. Verder maken we gebruik van de volgende onderwijsmethodes:
Aanvankelijk lezen - Veilig Leren lezen
Technisch lezen - Jeelo
Begrijpend lezen - Jeelo
Taal - Taalverhaal.nu en Jeelo
Spelling - Taalverhaal.nu
Rekenen en Wiskunde - RekenZeker
Engels - Take it easy
Alle overige vakgebieden krijgen een plaats in ons thematisch onderwijs en hiervoor wordt Jeelo gebruikt om de activiteiten vorm te geven.Roosters
De roosters van onze combinatiegroepen zijn op elkaar afgestemd zodat we groepsdoorbrekend kunnen werken. Ook is het op deze manier geen probleem wanneer een kind bijvoorbeeld de lesstof van een bepaald vak van een groep hoger of lager volgt.
ICT
Alle leerlingen hebben de beschikking over een Chromebook of tablet. Zij hebben toegang tot digitale oefen- en verwerkingsprogramma’s, deze worden dagelijks ingezet. Overal wordt gebruik gemaakt van een Smartboard. De leerkrachten maken steeds een bewuste keuze tussen leerstof die digitaal aangeboden/verwerkt wordt en leerstof waarbij dat mondeling of schriftelijk gebeurt.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Basisschool St. Jozef is een school met ongeveer 50 leerlingen en de enige in Holthees. Deze zijn verdeeld over drie groepen. De leerlingen huizen in een ruim en veilig gebouw, dat midden in het dorp staat. De meeste kinderen uit het dorp komen naar deze school en bijna alle kinderen van de school wonen in het dorp. Onze school werkt vanuit een katholieke grondslag en heeft oog voor andere levensbeschouwingen en geloofsopvattingen. Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. Van ouders, die hun kind op onze school plaatsen, verwachten we dat ze zich in onze uitgangspunten kunnen vinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een leerkracht gaat dit schooljaar scholing volgen voor meer- en hoogbegaafdheid.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.