Protestants Christelijke Basisschool De Driemaster

Hoekse Hillweg 115 3151 CB Hoek van Holland

Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Driemaster

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden afgenomen n.a.v. de gebonden toetsen die bij de methode horen. Om dit te bereiken zorgen we ervoor, dat de doelen van de leerjaren gekend worden en tevens de doelen voor een periode waarin de leerstof wordt aangeboden. Naar aanleiding van deze gebonden toetsen wordt gekeken of de leerstof voldoende is begrepen.

Daarnaast wordt er in januari en mei een CITO toets afgenomen en daarna geanalyseerd, De leerkrachten bekijken daarna of er teruggegrepen wordt in de leerstof ter herhaling. Daarna worden de leerlingen opnieuw in niveaugroepen ingedeeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wanneer wij denken aan onze visie over de sociale opbrengsten vinden wij het belangrijk dat de kinderen zich op school veilig en geborgen voelen. Met de methode PAD werken wij aan diverse sociale competenties o.a. zelfvertrouwen, zelf kennis, zelfregulatie en omgaan met emoties. Op de Driemaster vinden wij het belangrijk om de kinderen te leren omgaan met de normen en waarde van de school. Deze zijn samengevat in de schoolregels. 

1. STOP! ... denk doe

2. Iedereen hoort erbij

3. Ik heb respect voor iedereen

4. Ik blijf van een ander af

5. Ik blijf van de spullen van een ander af

6. Ik ruim alles op wat ik heb gebruikt

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • Welbevinden
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Predicaat Excellent 

Al jaren krijgt onze school goede beoordelingen van de Inspectie van het Onderwijs. In het jaar 2016 zijn wij een traject gestart om als school het predicaat‘Excellente School’ te behalen, het hoogst haalbare in de onderwijswereld.  De jury heeft De Driemaster in oktober 2016 bezocht, waarbij we hebben laten zien wat onze kracht is, namelijk het op een hoger plan brengen van alle leerlingen. Al jaren doen we dit door in kleine niveau groepen met de leerlingen te werken. Dit doen we met zeer betrokken leerlingen, ouders, leerkrachten en intern begeleiders. Daarnaast hebben ook het Lekker Fit programma en ‘De Gezonde School’ een groot aandeel binnen De Driemaster. Leerlingen die zich goed voelen, gezond eten en veel mogen bewegen, kunnen zich beter concentreren en presteren over het algemeen beter! Naar aanleiding van het positieve juryrapport hebben we in januari 2017 het predicaat in ontvangst mogen nemen.

                                                                                      

Terug naar boven